دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1403 - 16:23

راهکار‌های طب ایرانی برای حفظ سلامتی در پیاده روی اربعین

راهکار‌های طب ایرانی برای حفظ سلامتی در پیاده روی اربعین
سرپرست معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به نزدیکی ایام پیاده روی اربعین و مقارن شدن آن با گرمای تابستان بر ضرورت رعایت توصیه‌های طب ایرانی برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها تاکید کرد.
کد خبر : 925237

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  مهشید چایچی با اشاره به فرارسیدن ایام پیاده روی اربعین و مقارن شدن آن با گرمای تابستان، بر تقویت عضلات بدن، تاکید و عنوان کرد: از چند هفته قبل از پیاده روی اربعین، پیاده روی‌های منظمی را آغاز کنید تا در این سفر با گرفتگی عضلانی مواجه نشوند.

وی افزود: ماساژ پا و روغن مالی در رفع گرفتگی عضلانی مؤثر است. قرار دادن پا‌ها از چند هفته قبل سفر در آب ولرمی که پودر برگ مورد یا حنا در آن حل شده، می‌تواند به تقویت پا و پیشگیری از تاول کمک کند.

سرپرست معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به ضرورت پاکسازی بدن از مواد زائد، افزود: فعالیت زیاد سبب گردش مواد زائد می‌شود، لذا ضرورت دارد که بدن را از این مواد پاکسازی کنیم. به عنوان مثال، اگر فردی دچار یبوست است، حتماً باید نسبت به رفع آن اقدام کند یا اگر اضافه وزن دارد، حتماً برای کاهش آن اقدام کند؛ چراکه پیاده روی طولانی با وزن بالا مشکلاتی را برای مفاصل پا‌ها ایجاد می‌کند. افرادی که بدنی خشک و رطوبت بدن کمی دارند، مستعد عوارض شدید از دست دادن آب و املاح بدن در این پیاده روی هستند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل ادامه داد: این افراد باید با برنامه‌های تغذیه‌ای مناسب شرایط بدن را برای قرار گرفتن در سفر اربعین آماده سازند و تا جاییکه ممکن است از خوردن فست فود و خوراکی‌های سرخ‌کرده و چرب، ادویه‌های با طبع گرم و خشک مثل، زنجبیل و سیر و فلفل، خوراکی‌های عطش‌آور همچون سیر، پیاز خام، بادمجان، کشک، ماکارونی و کنسروها، پرهیز کنند.

چایچی با اشاره به اینکه در این ایام تشنگی لزوماً با نوشیدن آب برطرف نمی‌شود، عنوان کرد: میل کردن غذا‌های آبکی مثل سوپ، خوراک‌های دارای آلوبخارا، تمبر هندی و زرشک، شربت سکنجبین، شربت آبلیمو یا عرق کاسنی، بیدمشک با گلاب یا انواع دانه‌های لعابدار مثل تخم ریحان، خرفه یا خاکشیر در هوای گرم توصیه می‌شود و می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع عطش و تأمین آب بدن در گرمای هوا داشته باشد.

وی افزود: اضافه کردن کمی آبلیموی تازه، سرکه یا سکنجبین به آب، جلوی ولع زیاد به نوشیدن آب را می‌گیرد. همچنین دوغ به خاطر طبیعت سرد و تری که دارد، اگر خیلی چرب، پرنمک و گازدار نباشد، می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی مفید برای تأمین آب و املاح عمل کند، چراکه منبع خوبی برای کلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامین‌های B۱۲، B۲ و A است و بهتر است با فاصله از غذا نوش جان شود و حتی بهتر است در گرمای هوا از غذا‌های سبکی مانند آب دوغ خیار در مسیر پیاده روی استفاده شود و غذا‌های سرخ شده یا کبابی مصرف نشود.

به گفته این متخصص طب ایرانی، در ایام پیاده روی اربعین باید از زیاده روی در مصرف خوراکی‌های ادرارآور مانند هندوانه و چای پررنگ پرهیز شود؛ چراکه افزایش دفع ادرار در طول روز، موجب افزایش خطر گرمازدگی می‌شود.

وی به خانم‌های باردار توصیه کرد: در مصرف تخم شربتی لعابدار احتیاط کنند، بویژه آنهایی که در سه ماهه اولیه بارداری قرار دارند. مادران باردار اصلاً در گرمای روز پیاده روی نکنند و در صورت خستگی از میزان پیاده روی خود بکاهند. این گروه از زائران باید از مصرف خوراکی‌های شور، تند، غذا‌های مانده، دیرهضم، سنگین، انواع ترشی و نوشیدن آب یخ پرهیز کنند.

چایچی افزود: تحمل گرسنگی و تشنگی در بانوان باردار به صلاح نیست و بهتر است غذا در حجم کم و به دفعات بیشتر میل کنند.

وی با بیان اینکه گزش حشرات از دیگر چالش‌هایی است که زائران اربعین با آن روبه رو می‌شوند، گفت: امسال خطر ابتلا به تب دنگی در اثر گزش پشه آئدس زیاد است که می‌تواند درد‌های استخوان شکن همراه با تب ایجاد کند. متأسفانه این پشه‌ها در طول روز و بخصوص در شفق و فلق که زائران در حال پیاده‌روی هستند، فعال هستند و می‌توانند بیماری را از راه گزش به افراد زیادی منتقل کنند. بنابراین، استفاده از توری پشه بند برای کالسکه کودکان و پوشیدن لباس آستین بلند ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از لوسیون یا کرم‌های دافع حشرات از نوع شیمیایی و گیاهی حاوی اسانس نعنا و شمعدانی و استفاده از آنها به ویژه هنگام طلوع و نزدیک غروب، برای دفع حشرات می‌تواند کمک کننده باشد. اگر کرم‌های خاص در دسترس نباشد، افراد می‌توانند با مقدار کمی پوست لیموی تازه یا آبلیمو به پوست بمالند تا در نواحی که بدون پوشش است تا حدی از گزش حشرات در امان بمانند، اما این روش به تنهایی برای پیشگیری کافی نیست و لازم است سایر روش‌های پیشگیری از گزش حشرات را هم در نظر داشته باشند. ضمن اینکه برخی از این لوسیون‌ها و روغن‌های گیاهی ممکن است برای بعضی افراد ایجاد حساسیت پوستی کنند و باید قبلا در موضع کوچکی از پوست امتحان شوند.

چایچی افزود: در صورت ابتلا به این مشکل لازم است از مصرف مسکن‌هایی غیر از استامینوفن خودداری شود، چون ممکن است خونریزی ایجاد کند و در صورت ایجاد خونریزی لثه یا بینی همراه تب و درد شدید استخوان شکن حتماً به پزشک مراجعه کنند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه در ایام اربعین افرادی که بیماری مزمن دارند هم حضور پیدا می‌کنند، اظهار کرد: توصیه ما به مردمی که دارای بیماری خاص هستند، این است که در ایام گرم سال در این پیاده روی حضور نداشته باشند و اگر هم حضور دارند، باید کمترین فعالیت را داشته باشند. بعد از غروب آفتاب یا در ایام صبحگاهی پیاده روی کنند. حتماً داروهایشان را به همراه بیاورند و با پزشکشان درمورد احتمال تغییر مصرف دارو‌ها قبل از سفر مشورت کنند. به عنوان مثال، افراد دیابتی به خاطر پیاده روی طولانی مدت شاید نیاز باشد مقدار تزریق انسولین شان تغییر کند.

دکتر چایچی در پایان گفت: راهی شدن در این مسیر، آدابی دارد. گاهی تنها بستن کوله، چمدان و سفت کردن بند‌های کفش کافی نیست و آمادگی‌های بدنی و روحی نیز بسیار مهم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته