دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفت وگوی آنا با حاج محمدصادق اشک تلخ؛

سفره داری در خاندان ما رواج دارد/مادرم عشق تو را با شیر در جانم نشاند

سفره داری در خاندان ما رواج دارد مادرم عشق تو را با شیر در جانم نشاند
حاج محمد صادق اشک تلخ مداح و ذاکر کرمانشاهی می گوید: ترویج فرهنگ عاشورایی دو روی یک سکه است، یک رو مرثیه سرایی و حزن آن است و روی دیگر حماسه، ایستادگی و ظلم ناپذیری که بخش دوم آن باید پررنگ شود.
کد خبر : 925100

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، خادم الحسین محمد صادق اشک تلخ متولد سال ۳۹ در استان کرمانشاه است.

اشک تلخ درباره حضورش در دستگاه امام حسین (ع) به خبرنگار آنا گفت: خداوند را شاکرم که از طفولیت در آغوش مرحوم پدرم به حسینه مرحوم امام جمعه، آیت‌الله جلیلی فعلی می‌رفتم. مرحوم مادرم نذر کرده بود که من و برادرانم در ماه محرم و صفر لباس سیاه بپوشیم و همیشه حال وهوای محرم و صفر در خانه ما وجود داشت.

وی افزود: پدربزرگان ما هم از ۱۸۰ سال پش سفره‌دار بوده‌اند و این سنت، نسل در نسل در خانواده ما ادامه یافته است.

هیئتی پیش تا پس از انقلاب

اشک تلخ اظهار داشت: همیشه در سال‌های قبل از انقلاب در هیئت‌ها حضور داشتیم و در زمان انقلاب که عزاداری‌های محرم جریان انقلاب را دنبال می‌کرد، در مسجد نواب، هیئت جوانان انقلابی را برپا کردیم. بعد از شهادت برادرم در اسفند ۵۷ حسینیه «شهدای اشک تلخ» تأسیس شد. این حسینیه‌۴۶ سال قدمت دارد و در آن عزا و جلسات مستمر در محرم و صفر و ایام فاطمیه و... برگزار می‌شود.

وی درخصوص فعالیت‌ها و خاطرات خود در این مسیر گفت: چندین بار برای خادمی آستان مقدس اهل‌بیت (ع) به کربلا مشرف شده‌ام که این زمینه‌ای شد و خداوند عنایت فرمود که در اوایل ظهور جریانات تکفیری داعش، جزو اولین گروهی باشیم که در سال ۹۳ و بعد از انفجار سامرا در دفاع از حرم آل‌الله با دوستان در آنجا حضور یابیم و با پیشروی داعش تا نزدیکی کربلا، در آنجا مستقر شدیم.

اشک تلخ اظهار داشت: با راه اندازی تیپ حضرت علی اکبر (ع) نقش ایفا کردم و به خدمت مشغول بوده‌ام و پس از آن از عراق عازم سوریه شدیم که این حضور حتی بعداز شهادت حاج قاسم هم ادامه دارد و همچنان جاروکش مجالس اباعبدالله هستیم و امیدوارم این لیاقت تا روز قیامت نصیب ما و نسل و ذریه ما بشود.

اشک تلخ در خصوص جایگاه مداحی و آیین‌های سوگ محرم و مداحی در استان کرمانشاه بیان کرد: ما در شهر و استانمان شاهد رویش و برآمدن هیئت‌های متعددی هستیم. به یاد دارم که حدود ۵۴ سال پیش در کرمانشاه حدود پنج یا شش هیئت بیشتر نبود و امروز با خدمت‌رسانی نظام اسلامی به هیئت‌ها و از اقبالی که مردم و جوانان ما نشان دادند، بیش از ۸۰۰ هیئت در استان وجود دارد. این تعبیر جامع همان جمله حاج قاسم سلیمانی است که فرموده بود قرارگاه حسین بن علی (ع)، ایران اسلامی است؛ لذا باید شکرگزار این نعمت بزرگ باشیم و ذاکران و بانیان هیئت‌ها باید در حفظ این نعمت اهتمام ورزند.

اشک تلخ با بیان اینکه اصل این موضوع اجلاس و تکریم پیرغلامان حسینی ستودنی است، عنوان کرد: مهم این است که ما در توسعه فرهنگ عاشورایی که دو روی یک سکّه است، توجه و دقت کنیم؛ یک رو همان مرثیه‌سرایی و حزن آن است و روی دیگر، حماسه و ایستادگی و ظلم ناپذیری است که بخش دوم آن در این اجلاس‌ها و کنگره‌ها کم‌رنگ است و باید به قسمت «هیهات منا الذلّه» توجه ویژه‌تری بشود و امروز که جهان اسلام به مقوله مقاومت به عنوان یک پدیده اساسی توجه دارد و الگو و قله معنوی این مقاومت عاشوراست، باید توجه بیشتری به این بعد بشود.

وی افزود: تجلیل از پیرغلامان به مثابه آینه‌ای برای نسل جوان است و افقی را پیش چشم نسل جوان می‌گشاید و آنها را تشویق به قرار گرفتن و ماندن در مسیر سیدالشهدا می‌کند.

اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به همت بسیج صداوسیما و با مشارکت استانداری کرمان از روز گذشته نهم مرداد در کرمان آغاز و تا فردا یازدهم مرداد ماه نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته