دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک پژوهش بررسی شد؛

فرصت‌های کریدور ایران پس از عملیات وعده صادق

فرصت‌های کریدور ایران پس از عملیات وعده صادق
در گزارش حاضر، توصیه‌هایی برای تقویت کریدور شمال- جنوب در مقابل آیمک مطرح شده است؛ از جمله اصلاح موافقت نامه «کریدور حمل ونقل شمال- جنوب» و ارتقای آن به «کمربند اقتصادی شمال- جنوب» شامل ابتکارعمل‌هایی برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی بین کشور‌های منطقه.
کد خبر : 924901

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کریدور اقتصادی هند- خاورمیانه- اروپا (آیمِک) با ایجاد بستر‌های اقتصادی، امنیتی و لجستیکی، موجب تمایل بیشتر کشور‌های عربی به پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌شود و از این جهت مورد حمایت ویژه هند و ایالات متحده آمریکا قرار دارد. در حالی که کریدور حمل ونقلی شمال- جنوب چه از منظر شرایط تحریمی ایران و چه از نظر مختل شدن دسترسی به اروپا بعد از جنگ اوکراین، جذابیت چندانی برای هندی‌ها نداشته و نگاه هند به این کریدور، معطوف به دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی بوده است. با این حال، با وقوع عملیات‌های ۷ اکتبر، امنیت مرز‌ها و بنادر سرزمین‌های اشغالی و در سطحی کلان‌تر موجودیت رژیم صهیونیستی با چالش جدی مواجه و اتصال آیمک به اروپا نیز دست کم تا زمان تعیین اوضاع منطقه مختل شد. براساس این تحولات، به نظر می‌رسد هند در وضعیت عدم قطعیت نسبت به دو گزینه آیمک و کریدور شمال- جنوب برای ایجاد اتصال چندشیوه‌ای به اروپا قرار گرفته و در این شرایط، تصمیم به بازی همزمان در دو زمین ایران و رژیم صهیونیستی گرفته است. انجام عملیات وعده صادق اگرچه توانست در نگاه هندی ها، کفه آیمک را پایین‌تر و کفه کریدور شمال- جنوب را نسبت به قبل بالاتر بیاورد؛ اما اینکه انتظار برود که به صرف این اقدام، وزن کریدور شمال- جنوب از آیمک بیشتر شده باشد دور از ذهن می‌نماید.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «فرصت‌های کریدور ایران پس از عملیات وعده صادق» آورده است که کریدور اقتصادی هند- خاورمیانه- اروپا (آیمِک) با ایجاد بسترهای اقتصادی، امنیتی و لجستیکی، موجب تمایل بیشتر کشورهای عربی به پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌شود و از این جهت مورد حمایت ویژه هند و ایالات متحده آمریکا قرار دارد. در‌حالی‌که کریدور حمل‌ونقلی شمال- جنوب چه از منظر شرایط تحریمی ایران و چه از نظر مختل شدن دسترسی به اروپا بعد از جنگ اوکراین، جذابیت چندانی برای هندی‌ها نداشته و نگاه هند به این کریدور، معطوف به دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی بوده است. 

فرصت‌های کریدور ایران پس از عملیات وعده صادق

این گزارش بیان می‌کند که با وقوع عملیات‌های ۷ اکتبر، امنیت مرزها و بنادر سرزمین‌های اشغالی و در سطحی کلان‌تر موجودیت رژیم صهیونیستی با چالش جدی مواجه و اتصال آیمک به اروپا نیز دست‌کم تا زمان تعیین اوضاع منطقه مختل شد..

در این گزارش آمده است که براساس این تحولات، به نظر می‌رسد هند در وضعیت عدم قطعیت نسبت به دو گزینه آیمک و کریدور شمال- جنوب برای ایجاد اتصال چندشیوه‌ای به اروپا قرار گرفته و در این شرایط، تصمیم به بازی همزمان در دو زمین ایران و رژیم صهیونیستی گرفته است.

این گزارش توضیح می‌دهد که انجام عملیات وعده صادق اگرچه توانست در نگاه هندی‌ها، کفه آیمک را پایین‌تر و کفه کریدور شمال- جنوب را نسبت به قبل بالاتر بیاورد؛ اما اینکه انتظار برود که به‌صرف این اقدام، وزن کریدور شمال- جنوب از آیمک بیشتر شده باشد دور از ذهن می‌نماید. در گزارش حاضر، توصیه‌هایی برای تقویت کریدور شمال- جنوب در مقابل آیمک مطرح شده‌است؛ از‌جمله اصلاح موافقت‌نامه «کریدور حمل‌ونقل شمال- جنوب» و ارتقای آن به «کمربند اقتصادی شمال- جنوب» شامل ابتکارعمل‌هایی برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای منطقه.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته