دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1403 - 10:57

ابراز نگرانی ایران از سوء‌استفاده برخی کشور‌ها از نظام پادمانی آژانس

ابراز نگرانی ایران از سوء‌استفاده برخی کشور‌ها از نظام پادمانی آژانس
نماینده ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو، هشدار داد که نظام پادمان‌های آژانس نباید به گونه‌ای اعمال شود که مانع بهره‌مندی کامل کشور‌ها از حقوقشان بر اساس معاهده NPT شود.
کد خبر : 924846

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو، در ادامه نشست دومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، در سخنرانی خود ذیل دستورکار استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای گفت: حق توسعه انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز و مشارکت کامل در تبادل تجهیزات، مواد و دانش هسته‌ای برای استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای یکی از اهداف بنیادین معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.

وی افزود: برای تضمین اجرایی شدن این حق، ماده چهار این معاهده اعضا را متعهد کرده است که چنین تبادلاتی را تسهیل کنند. از این رو همه کشور‌های عضو دارای فناوری پیشرفته هسته‌ای باید به طور کامل به تعهداتشان ذیل ماده چهار عمل کنند.

نماینده ایران ضمن انتقاد از برخی کشور‌ها در سوءاستفاده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظام نظارتی آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها، تأکید کرد که همانطور که در ماده چهار معاهده تصریح شده، هیچ یک از مفاد معاهده نباید به گونه‌ای تفسیر شود که کشور‌های عضو را از حق غیرقابل انکارشان محروم سازد.

بحرینی بیان کرد: همچنین نظام پادمان‌های آژانس نباید به گونه‌ای اعمال شود که مانع بهره‌مندی کامل کشور‌ها از حقوقشان بر اساس معاهده شود. نماینده ایران از اینکه برخی کشور‌های عضو تلاش می‌کنند بر پایه اهداف سیاسی محدودیت‌های خودسرانه‌ای را علیه دیگر اعضا اعمال کنند به شدت ابراز نگرانی کرد.

*محکومیت تهدیدات رژیم صهیونیستی

سفیر ایران همچنین در این نشست اعلام کرد که کشور‌های عضو در چارچوب کنفرانس‌های بازنگری NPT توافق کرده‌اند که در همه فعالیت‌هایی که برای توسعه انرژی صلح آمیز هسته‌ای صورت می‌گیرد، اولویت باید به کشور‌های غیر‌هسته‌ای عضو NPT داده شود، اما در عمل شاهد هستیم که کشور‌هایی که خارج از معاهده هستند و به تولید سلاح هسته‌ای پرداخته‌اند، در همکاری‌های هسته‌ای در اولویت قرار می‌گیرند.

وی هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز را نقض تعهدات بین‌المللی خواند و تهدیدات رژیم اسرائیل در این زمینه را محکوم کرد. سفیر ایران همچنین در این نشست اعلام کرد که کشور‌های عضو در چارچوب کنفرانس‌های بازنگری NPT توافق کرده‌اند که در همه فعالیت‌هایی که برای توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای صورت می‌گیرد، اولویت باید به کشور‌های غیر‌هسته‌ای عضو NPT داده شود، اما در عمل شاهد هستیم که کشور‌هایی که خارج از معاهده هستند و به تولید سلاح هسته‌ای پرداخته‌اند در همکاری‌های هسته‌ای در اولویت قرار می‌گیرند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت ایمنی در استفاده از فناوری هسته‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ایمنی هسته‌ای را بسیار جدی گرفته و در این زمینه گام‌های مهمی برای ارتقای ایمنی در تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود برداشته است.

 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته