دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

معتمدی: اسلامی‌شدن علوم را در برنامه‌های درسی گنجانده‌ایم/ اختصاص میز کسب و کار به ایده‌ فناورانه دانشجویان

معتمدی: اسلامی‌شدن علوم را در برنامه‌های درسی گنجانده‌ایم  اختصاص میز کسب و کار به ایده‌ فناورانه دانشجویان
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اسلامی شدن علوم را در برنامه‌های درسی گنجانده‌ایم، تاکید کرد: شاخص‌های اسلامی سازی، بومی‌سازی، روزآمدی و کاربردی کردن در بازنگری سرفصل دروس مورد انتظار است.  
کد خبر : 924710

 عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره جزئیات اجرای سند اسلامی شدن در این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبائی در ۳ سال گذشته، جزئی از شورای اسلامی شدن دانشگاه شناخته شده و در جلسات این شورا حضور داشته است. 

وی افزود: یکی از بحث‌های مهمی که در جلسات شورای اسلامی شدن دانشگاه مطرح شده حرکت به سمت سند اسلامی شدن دانشگاه است. بیش از ۱۰ سال از تدوین این سند گذشته و نیازمند بازنگری است. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه به خوبی روی محور‌ها و تصمیمات اجرایی سند اسلامی شدن دانشگاه برای تحقق اهداف سند کار شده است، گفت: روی بحث تحول در علوم انسانی به صورت جدی در این سند تمرکز شده است؛ چرا که بخشی از آن مربوط به استفاده از مبانی معرفتی دینی و اسلامی در ارتباط با علوم انسانی است که محور اصلی فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی در برنامه راهبردی قرار گرفت و در ۳ سال گذشته تلاش کردیم تا با قرار دادن امتیازات و مشوق‌هایی و طراحی رویداد‌ها و برنامه‌هایی سعی در جهت دهی این موضوع در فضای علمی دانشگاه علامه طباطبائی فراهم کنیم که امروزه به علت ترویج این گفتمان این سوال پرسیده نمی‌شود که چرا باید آن را انجام دهیم؟، در واقع چرایی آن پاسخ داده شده است و بیشتر سوال از منظر چگونگی تحول در علوم انسانی پرسیده می‌شود.

معتمدی بیان کرد: چگونگی تحول در علوم انسانی با اثربخشی و کارآمدی اتفاق می‌افتد. دانش آموختگان دانشگاه علامه طباطبائی احساس می‌کنند که با گذشتن دوره پشت سر خود می‌توانند زندگی خود را اراده کرده و متناسب با تخصص خود خدماتی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه یکی از محور‌های فعالیت دانشگاه علامه طباطبائی نشان دادن اثربخشی علوم انسانی بوده است؛ تاکید کرد: در همین راستا، یکی از بحث‌های خیلی مهم دانشگاه علامه طباطبائی پیوند شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور با آموزش بوده است. در دانشگاه این شرایط را فراهم کرده‌ایم تا دانشجویان سال‌های آخر در جریان این قرار بگیرند که بر اساس تخصصی که کسب کرده اند ایده‌هایی را در ارتباط با حوزه تخصصی خود مطرح کنند و دانشگاه هم از آن ایده‌ها حمایت کند. اگر این ایده‌ها در مدت ۳ تا ۴ ماهه به نتیجه برسد اجازه می‌دهیم که در مراکز رشد وارد شده و از آن ظرفیت استفاده کنند. قبل از مراکز رشد، در دانشکده‌ها مراکز نوآوری ایجاد کرده‌ایم که به دانشجویان ایده پرداز میز اختصاص می‌دهیم تا پس از دریافت خدمات و آموزش بازاریابی و تیم سازی محصول خود را تولید کرده و منجر به کسب و کار نوپا شود. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا دانش آموختگان کشور احساس کنند پس از فراغت از تحصیل کسب و کار دارند و می‌توانند زندگی خود را ایفا کنند، هم امیدآفرینی ایجاد شده و نگاه مثبت آنها به آینده تقویت می‌شود و هم به صورت معناداری درس‌های خودشان را مطالعه می‌کنند. 

معتمدی با اشاره به بومی سازی اظهار کرد: بومی سازی، یکی از وجهه‌های همت دانشگاه علامه طباطبائی است تا به استادان کمک کند منابعی را که به عنوان منبع اصلی در دانشگاه تدریس می‌شود صرفا بر اساس تجربه نباشد، بلکه تحقیقات میدانی که در کشور انجام شده است سرلوحه کار آنان برای تدریس قرار بگیرد که تمام اقدامات در راستای اسلامی شدن دانشگاه صورت پذیرفته است. 

وی با بیان اینکه اسلامی شدن علوم را در برنامه‌های درسی گنجانده‌ایم؛ تاکید کرد: شاخص‌های اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدی و کاربردی کردن در بازنگری سرفصل دروس مورد انتظار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته