دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمدعلی‌نژاد در گفت‌وگو با آنا:

شرکت‌های فناور مبتنی بر ایده‌های علوم انسانی راه‌اندازی می‌شود

شرکت‌های فناور مبتنی بر ایده‌های علوم انسانی راه‌اندازی می‌شود
معاون فناوری وزارت علوم با بیان اینکه علوم انسانی زیربنای بسیاری از تولید محصولات در دنیاست، گفت: تعداد واحد‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری ۵۴۵ واحد است و اکنون به دنبال راه‌اندازی شرکت‌های فناور مبتنی بر ایده‌های علوم انسانی هستیم.
کد خبر : 924702

سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره آسیب شناسی دلیل کم شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور در حوزه علوم انسانی اظهار کرد: علوم انسانی یک حوزه زیربنایی است و نمی‌توان برای آن پارک علم و فناوری تخصصی راه اندازی کرد. 

وی افزود: دبیرخانه‌ای را در استان قم به منظور اتاق وضعیتی متمرکر جهت بررسی کم و کیف پارک‌های علم و فناوری حوزه علوم انسانی و حمایت‌های سازمان یافته‌تر راه اندازی کرده‌ایم؛ البته در این دبیرخانه تمام واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در همه پارک‌های کشور مورد حمایت قرار می‌گیرند.

محمدعلی‌نژاد با بیان اینکه حوزه علوم انسانی زیربنای بسیاری از تولید محصولات در دنیاست، پس باید سایر حوزه‌ها هم غالب محصولات ما باشد، تاکید کرد: اکنون، تعداد واحد‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری ۵۴۵ واحد است و با وجود اینکه نسبت به رقم مورد انتظار ما فاصله دارد، اما عدد کمی هم محسوب نمی‌شود، به دنبال راه اندازی شرکت‌های فناور مبتنی بر ایده صرفا حوزه علوم انسانی هستیم. مثلا، یک ایده حوزه مدیریتی با راه اندازی سامانه مرتبط به آن برای ارائه خدمات باشد، یا واحد فناوری در پارک استان قم داریم که فلسفه کودکان را آموزش می‌دهد و لازم است که تعداد این شرکت‌ها رشد کند.

معاون فناوری وزارت علوم ادامه داد: امروزه زیرساخت‌های ایدئولوژی برخی از شرکت‌های دنیا مبتنی بر اساس مبانی موجود بسیار قوی است و انتظار می‌رود که تولید محصولات آنها هم در این حوزه قدرتمند باشد. 

محمدعلی‌نژاد گفت: کشور چین صاحب بیشترین تولید محصولات حوزه‌های نرم و کشور آمریکا بیشترین صادرات محصولات فناورانه در دنیا را دارد که بر اساس آن هدفگذاری کرده‌اند و به خوبی پیش می‌روند. 

معاون فناوری وزارت علوم اضافه کرد: ایران به سمت توسعه فناوری در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، علوم انسانی و ... گام برداشته بود، اما در این دوره برنامه داشتیم تا بیشتر محصولات حتی در حوزه‌های فنی اگر بتواند در حوزه حقوقی، مدیریتی، روانشناسی و ... دیده شود هم بازار بهتری پیدا کرده و هم نوآوری هایش ارزش پیدا می‌کند، دوم اینکه محصولاتی تولید می‌شود که صرفاً مبنای علوم انسانی داشته باشد. 

وی با بیان اینکه چند برنامه را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: اولین گام کار ترویجی جهت آشنایی بیشتر استادان و دانشجویان حوزه علوم انسانی با تولیدات محصولات است تا این امید در آنها ایجاد شود که می‌توانند کسب و کار‌های تخصصی و فناورانه و نوآورانه در حوزه علوم انسانی داشته باشند، دوم اینکه با ایجاد مشوق‌هایی از شرکت‌های موجود درخواست ایده‌هایشان را به صورت چندبعدی و چندبخشی و استفاده در حوزه علوم انسانی داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته