دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام مافی‌نژاد در گفت‌وگو با آنا؛

چرا به صحیفه سجادیه «اُخت‌القرآن» می‌گویند/ زین‌العابدین به چه معناست؟

چرا به صحیفه سجادیه «اُخت‌القرآن» می‌گویند  زین‌العابدین به چه معناست؟
حجت‌الاسلام مافی‌نژاد روانشناس و استاد دانشگاه گفت: بهترین دعا کلام اهل بیت(ع) است و ای کاش بدانیم که بسیاری از مشکلات امروز ما و رفع حوائجمان با همان دعای هشتم امام در صحیفه سجادیه(ع) رفع می‌شود.
کد خبر : 924591

حجت‌الاسلام مهدی مافی‌نژاد روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) درباره تفاوت ادعیه ائمه و سایر فعالیت‌هایی که بشر امروز جایگزین دعا انجام می‌دهد، گفت: امروزه دنیا به مدیتیشن روی آورده است، به نوعی همان دعا درمانی خودمان در مذهب شیعه که به گفته روانشناسان دنیا این دعا‌ها برپایه کتاب اختلالات روانپزشکی DSM طراحی شده است که همه برگرفته از دعای هشتم صحیفه سجادیه است.

وی با بیان اینکه‌ ای کاش ما می‌دانستیم که شیعه غنی از تمام ارزش‌هاست، گفت:‌ دعای هشتم امام سجاد (ع) آنقدر غوغا می‌کند که ما برای رفع حوائج و ادعیه می‌توانیم به ایشان مراجعه کنیم. یکی از مهمترین معضلات سوق مردم به سمت دعا نویسی برای رزق و روزی و حل مشکلات زندگی است، درحالی که باید بدانیم بهترین دعا از کلام اهل بیت (ع) است.

وی در ادامه اظهار داشت: امام سجاد (ع) با صحیفه سجادیه‌شان به تمام عالم ثابت کردند که اگر قرار است کلیدی برای باز کردن دری باشد، همین دعای اهل بیت (ع) است که همه درب‌ها را باز می‌کند، بهتر است که کلید را از خود سازنده خانه بگیریم که اختصاصی برای ما ساخته شده باشد و این همان دعای معصومین است. امام سجاد دعا‌های ۵۴ گانه دارند برای سرشت بندگی و ارتباط با خدا ساخته شده و هیچ ضرری ندارد. لذا اینطور است که می‌گویند صحیفه سجادیه «اخت القران» است. صحیفه سجادیه شامل راز و نیاز و بیان حاجت در پیشگاه خداوند متعال نیست، بلکه دریای بیکرانی از علوم و معارف اسلامی است که طی آن مسائل عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و پاره ‎ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی در قالب دعا مطرح شده است.

وی درباره وجه اشتراک بین امام سجاد (ع)، امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) گفت: امام حسین (ع) اباعبدالله، امام سجاد (ع) زین العابدین و حضرت عباس (ع) عبدصالح هستند و وجه اشتراک همه آنها همانطور که می‌بینید عبد بودن است، پس اگر کسی عبد باشد، در عالم ارتقا پیدا می‌کند. امام سجاد (ع) به عالم هستی نشان دادند که اگر مردم عبد باشند بر همه عالم سوار هستند.

وی در پایان گفت: به امام سجاد (ع) نیز زین العابدین لقب دادند به معنای زینت عبادت کنندگان چرا که ایشان از عبادت و نیایش پروردگار سیر نمی‌شدند و پیوسته در حال دعا و مناجات بودند و سجده‌های طولانی‌شان نیز باعث شد تا لقب سجاد به ایشان بدهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته