دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1403 - 09:16

رافائل گروسی خواستار دیدار با پزشکیان شد

رافائل گروسی خواستار دیدار با پزشکیان شد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب برای پیروزی در انتخابات اخیر، برای سفر به ایران و دیدار با وی اعلام آمادگی کرد.
کد خبر : 924038

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی خطاب به مسعود پزشکیان، به وی به خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفت و برای دیدار با رئیس جمهور منتخب ابراز آمادگی کرد.

در پیام گروسی آمده است: من می خواهم به مسعود پزشکیان به دلیل انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران تبریک بگویم.

وی ادامه داد: همکاری میان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و ایران برای مدت طولانی در مرکز توجه بین‌المللی بوده است. من اطمینان دارم که با همکاری با یکدیگر می توانیم به پیشرفت قاطع در این مساله مهم دست یابیم.

گروسی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در این راستا، من می خواهم آمادگی خود را برای سفر به ایران و دیدار با مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در سریع ترین زمان مناسب اعلام کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر هم در رابطه با ایران گفته بود: بر این باورم که نیازمند بازگشت به دیپلماسی هستیم. ما یک برنامه جامع اقدام مشترک داشتیم اما امروزه فقط روی کاغذ وجود دارد و هیچ کسی آن را اجرا نمی‌کند و به آن پایبند نیست.

گروسی با تأکید بر ضرورت حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در تأسیسات هسته‌ای ایران، گفته بود: هنوز هم به همکاران ایرانی خود می‌گویم که باید حداقل‌ها در زمینه دسترسی آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران تضمین شود تا بتوان به بازگشت به نسخه دوم توافق هسته‌ای کمک کرد.

وی در ادامه این ادعا گفته بود: سناریوی کره شمالی که مشخص شد همه تلاش‌ها و مذاکرات در مدت دهه‌ها بی فایده بوده است، نباید تکرار شود.

این اظهار نظر گروسی پس از آن صورت گرفت که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابتدای ماه ژوئن جاری در وین با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست ضمن افزایش همکاری‌هایش با آژانس، ممنوعیتی را که به تازگی برای ورود بازرسان ارشد این سازمان اعمال کرده بود، لغو کند.

این سخنان گروسی درحالی است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام که نیمه خرداد ماه برگزار شد، گفت: من از موافقت ایران مبنی بر اینکه بیانیه مشترک ۴ مارس همچنان به ارائه چارچوبی برای همکاری با آژانس و رسیدگی به مسائل باقیمانده ادامه می‌دهد، استقبال می‌کنم و از تهران می‌خواهم که بیانیه مشترک را از طریق تعامل جدی با پیشنهادات مشخص آژانس اجرا کند.

گروسی همچنین از دولت جدید در ایران خواسته بود که به گفت‌ وگوهای سطح بالا و تعاملات فنی که در نتیجه سفر اخیر او به ایران و دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید کشورمان و علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه شکل گرفته است، ادامه دهد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ۱۴۰۱ با هدف حل‌ و فصل تمامی مسائل باقی‌مانده بین دو طرف توافق کردند؛ توافقی که بعداً به‌ عنوان بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت گرفت و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد. در پی آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته