دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1403 - 03:14
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

کنعانی‌مقدم: لیست منتسب به شورای راهبری دولت چهاردهم جعلی است

کنعانی‌مقدم: لیست منتسب به شورای راهبری دولت چهاردهم جعلی است
فعال سیاسی اصولگرا گفت: از آنجا که آقای پزشکیان از همه گروه‌های سیاسی دعوت کرده تا افراد مدنظرشان را معرفی کنند به نظرم این لیستی که اخیراً به اسم شورای راهبری دولت چهاردهم در فضای مجازی منتشر شده، صحت ندارد.
کد خبر : 924033

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره لیستی که اخیراً در فضای مجازی مبنی بر لیست نهایی شورای راهبری دولت چهاردهم منتشر شده است، گفت: من این لیست را بررسی کرده‌ام و حتی سؤال هم پرسیده‌ام که آیا این لیست صحت دارد یا خیر؟ و به من پاسخ داده‌اند که تا مراسم تحلیف هیچ لیستی را معرفی نخواهیم کرد و همه اینها گمانه‌زنی است و اعتبار ندارد. از آنجا که آقای پزشکیان از همه گروه‌های سیاسی دعوت کرده تا افراد مدنظرشان را معرفی کنند به نظرم این لیست صحت ندارد.

وی افزود: چند روز قبل جلساتی را با احزاب اصولگرا برگزار کردیم و در حال جدول‌بندی افراد مدنظر خود و معرفی آنها هستیم و لذا این لیست‌هایی که منتشر می‌شوند جعلی هستند و واقعیت ندارند.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی گفت: البته خود آقای پزشکیان هم به خوبی می‌داند باید لیستی را به مجلس معرفی کند که به چالش برنخورد یعنی با مجلس وارد چالش نشود پس باید از قبل با نهایت دقت و ظرافت لیستی را تهیه کند که وقتی قرار است تقدیم مجلس شود آن لیست با مشکل مواجه نشود.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه توصیه من به آقای پزشکیان این بود که یک دولت وحدت ملی کارآمدی را تشکیل دهد، اظهار کرد: منظور من از وحدت ملی آن است که توصیه‌های رهبری در آن تبلور یابد و قوای سه‌گانه دست به دست هم دهند و یکصدا عمل کنند تا مبادا دشمن سوءاستفاده کند. از سوی دیگر وقتی دولت وحدت ملی تشکیل شود همه مردم خود را در آن سهیم می‌دانند، چون نمی‌توان از دولت مردمی سخن گفت ولی مردم در چینش کابینه تأثیری نداشته باشند.

وی ادامه داد: کارآمدی مهمترین موضوع محسوب می‌شود و وزرای دولت چهاردهم باید درصدد حل مشکلات برآیند. قرار نیست دولت جدید وزیری را معرفی کند که خود در آینده به مشکلی برای نظام تبدیل شود.

دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه بعد از مشخص شئن لیست نهایی کابینه دولت چهاردهم، شورای راهبری منحل خواهد شد، گفت: این شورا کار مشورتی انجام می‌دهد و تأثیرگذاری در امور اجرایی ندارد مگر اینکه آقای پزشکیان تصمیم بگیرد دولت در سایه‌ای تشکیل دهد و این مجموعه را به عنوان دولت در سایه نگه دارد و از نظرات مشورتی‌اش بهره ببرد و به نظر من این هم بعید است، چون وزرا نخواهند پذیرفت زیر نظر یک دولت در سایه عمل کنند و به جای پاسخگویی به مجلس که از آن رأی گرفته‌اند به شورای راهبری پاسخگو باشند.

کنعانی‌مقدم درباره به کارگیری چهره‌های جدید، جسور و جوان در دولت چهاردهم عنوان کرد: من به دوستان بار‌ها گفته‌ام اگر نمی‌خواهید از وزرای دولت سیزدهم استفاده کنید برای تنویر افکار عمومی هم که شده دلیلش را به خوبی تشریح کنید تا شائبه‌ای ایجاد نشود. موضوع دوم اینکه آزموده را آزمودن خطاست؛ یعنی وزیری که کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشته و پاسخگو نبوده و یکباره همانند «مجاهد روز شنبه» زنبیل خود را در صف می‌گذارد تا وزیر شود نباید استفاده کرد.

وی افزود: اگر در دولت چهاردهم چهره‌های جوان، توانمند و با انگیزه به کار گرفته شوند قطعاً اینها هستند که می‌توانند به خوبی کار کنند. من معتقدم هیئت دولت باید به صورت تیمی کار کند، چون اگر کار تیمی اهمیت نداشته باشد ستاره‌های خوب دولت هم نخواهند درخشید و حتی امکان دارد اختلافات و رقابت‌های سیاسی درون دولت به وجود آید و در نهایت این مردم هستند که هزینه‌اش را می‌پردازند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه نظام سیاسی ایران یک نظام ولایی است که در رأس آن ولایت فقیه قرار دارد، گفت: نظام سیاسی ایران قابل مقایسه با نظام‌های سیاسی در آمریکا و انگلستان نیست و مدل خاص خود را دارد و لذا در این نظام سیاسی توقع مردم از رئیس جمهور آن است که رئیس جمهور همه ملت باشد. در کشور ما فراجناحی عمل کردن خیلی به خوبی تشریح نشده و بهتر است «نگاه ملی» جایگزین رفتار فراجناحی» شود و اینگونه بهتر است. وقتی از عنوان فراجناحی استفاده می‌شود بلافاصله تشکیل دولت ائتلافی در ذهن‌ها متبلور می‌شود و در دولت ائتلافی هم سهم‌خواهی وجود دارد ولی وقتی نگاه ملی حاکم شود دیگر سهم‌خواهی وجود نخواهد داشت. بهتر است رئیس جمهور را در چینش کابینه آزاد بگذاریم تا دولتی در مسیر وحدت ملی و کارآمدی را تشکیل دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته