دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خسروپناه در گفت‌وگو با آنا:

سند ملی هوش مصنوعی مبتنی بر ۷ هدف کلان تدوین شده است

سند ملی هوش مصنوعی مبتنی بر ۷ هدف کلان تدوین شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سند ملی هوش مصنوعی مبتنی بر 7 هدف کلان تدوین شده است، عنوان کرد: بر اساس افق در نظر گرفته شده در سند و تأکید مقام معظم رهبری قرار است ایران به 10 کشور برتر و پیشرو در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شود.
کد خبر : 923703

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره تصویب و ابلاغ سند ملی هوش مصنوعی اظهار کرد: سند ملی هوش مصنوعی به عنوان سندی مرجع برای فعالیت در حوزه هوش مصنوعی در همه ابعاد تدوین شده است. 

وی افزود: بر اساس افق در نظر گرفته شده در این سند در سال 1412 و تأکیدات مقام معظم رهبری قرار است ایران به 10 کشور برتر و پیشرو در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شود، برای دستیابی به این چشم‌انداز باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود در غیراینصورت چنین هدفی محقق نخواهد شد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف مهم این سند، استقرار مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی با برخورداری از زیست‌بوم هوش مصنوعی پیشرفته و نوآور مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی، اتکا بر قابلیت‌ها و توانمندی‌های ملی و بهره‌گیری هوشمندانه از تعاملات جهانی است که با استفاده از این فناوری در حکمرانی، موضوعات کلان کشور، ثروت‌آفرینی، ارزش‌آفرینی، تأمین سلامت، رفاه، امنیت و آسایش مردم، بیشترین پیشرفت را ایجاد کند.

خسروپناه ادامه داد: بر مبنای سند ملی هوش مصنوعی، 7 هدف کلان شامل تربیت سرمایه انسانی متخصص، رشد و جهش مداوم تولیدات فکری، ارتقای نوآوری برپایه فناوری‌های بدیع، ارتقای رقابت‌پذیری اقتصادی کشور، نقش‌آفرینی فعال در تعاملات بین المللی و ارتقای کیفیت حکمرانی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: بی‌شک برای ارتقای جایگاه کشور در حوزه هوش مصنوعی و کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی و رسیدن به جمع کشورهای برتر دنیا، راه پرفراز و نشیبی در پیش است. خودباوری، توانمندسازی نیروی انسانی، توجه ویژه به نخبگان، فرهنگ‌سازی، ترویج و آموزش مفاهیم و مبانی علمی، تسهیل فضای کسب‌وکار، بخش خصوصی، تسهیل انتقال فناوری و توسعه‌ فناوری‌های زیرساختی و تنظیم‎گری متناسب با الزامات این حوزه از جمله مواردی است که باید در راستای یک نگاه منسجم و یکپارچه مدنظر قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:‌ تدوین سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران گام مهمی برای وصول به مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی، ارتقای کیفیت حکمرانی و تقویت بنیان‌های علمی و پژوهشی در راستای پیشرفت کشور در همه عرصه‌های مرتبط با حکمرانی منطقه‌ای و ملی و ارتباطات جهانی است. همچنین هوش مصنوعی در همه قلمروهای اولویت‌دار از قبیل آموزش و پژوهش، بهداشت و درمان، حکمرانی دولتی و خدمات عمومی، دفاعی، امنیتی و انتظامی، صنایع، انرژی، محیط‌ زیست و کشاورزی، فرهنگ ایرانی و تمدن اسلامی، رسانه و فضای مجازی و امور مرتبط با فناوری‌های مهم و راهبردی اعم از هوافضا، فناوری زیستی، فناوری نانو، علوم شناختی و سایر عرصه‌های علم و فناوری، منشأ تغییر و تحولات بزرگ است. 

وی عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف کلان سند ملی هوش مصنوعی، راهبردها و اقدامات ملی در حوزه های زیرساخت‌های حکمرانی، آموزش و پژوهش، زیرساخت داده و پردازش، توسعه محصولات فناورانه و تجاری‌سازی، توسعه بازار در زیست‌بوم هوش مصنوعی و تعاملات بین‌المللی، ترویج و فرهنگ‌سازی تدوین شده است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین در سند ملی هوش مصنوعی شاخص های ارزیابی کلان در نظر گرفته شده در این شاخص‌های وضعیت موجود و مطلوب مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است و بر اساس این شاخص‌ها میزان اجرایی سازی و نظارت بر اجرا ممکن می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته