دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

تیم اقتصادی دولت چهاردهم چقدر در بازار دلار تاثیر گذارند؟

تیم اقتصادی دولت چهاردهم چقدر در بازار دلار تاثیر گذارند؟
تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، گفت: در خصوص ادامه ریزش نرخ ارز در بازار باید توجه کرد که تاثیر تیمی که رئیس جمهور منتخب برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور به خدمت می‌گیرد، بر نرخ ارز تاثیرگذار است.
کد خبر : 923631

محمد طبیبیان درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص کاهش قیمت دلار در بازار آزاد با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در خصوص کاهش قیمت ارز در بازار آزاد باید به چند نکته توجه کرد که در اولین مورد بایستی به تاثیر تیمی که رئیس جمهور منتخب برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور به خدمت می‌گیرد اشاره کرد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: سیاست‌هایی که تیم اقتصادی دولت چهاردهم برای کنترل بازار و پیشبرد فاکتور‌های اقتصادی به کار می‌گیرند تاثیر زیادی در تعیین روند بازار ارز خواهد داشت، اما در شرایط فعلی آرامش خاطر و امیدی که با قرار گرفتن رئیس جمهور نهم در راس امور در جامعه حاکم شده است، موجبات کاهش قیمت‌ها در بازار ارز را فراهم نموده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: دومین نکته این است که نرخ فعلی ارز در کشور منطقی نیست و دلیل آن را نیز باید در عوامل فرار سرمایه از کشور جست. در همین راستا برای حفظ منابع ارزی لازم است که دولت چهاردهم در زمینه ایجاد شفافیت بیشتر در مبادله ارزی کوشیده و راه‌های خروج سرمایه از کشور را مسدود نماید؛ به همین جهت بخشی از آینده قیمت ارز در کشور به تحقق این امر بستگی دارد.


نرخ ارز باید یکسان شود!

طبیبیان تاکید کرد: یکسان سازی نرخ ارز در کشور کاری شبیه معجزه نیست و تحقق این امر از واجبات است. شایان ذکر است که ارز چند نرخی در کشور بدعتی نامبارک است که نظیر آن را کمتر در اقتصاد سایر کشور‌ها شاهد هستیم چرا که کشور‌هایی مانند چین و ویتنام و کامبوج تا دیگر کشور‌ها مانند عربستان سعودی و ترکیه که اقتصاد هر کدام به نوعی شبیه اقتصاد کشور ما است، به هیچ وجه درگیر چنین مسائلی نشده اند.

وی ادامه داد: نرخ واقعی ارز در بازار آزاد تعیین می‌شود و تنها این نرخ واقعی است. به همین جهت ما نیز باید مانند تمام دنیا به همین سو حرکت کنیم. دولت چهاردهمین با مسدود کردن راه‌های فرار ارز از کشور و پیاده سازی استراتژی‌های مدیریت بازار ارز می‌تواند ارز را به سوی تک نرخی شدن سوق دهد و تحقق این امر نیز بسیار واجب است؛ لازم است که تمامی ارز حاصل از معاملات تجاری وارد بازاری شفاف و رقابتی شده و در آن‌جا از طریق عرضه و تقاضا تعیین قیمت شود.

قیمت دلار

این اقتصاددان تاکید کرد: نرخ فعلی ارز کاملا غیر عادی است و از عوامل به وجود آمدن این شرایط غیر عادی می‌توان انتظارات تورمی اشاره کرد که موجب می‌شود مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود به خرید ارز روی بیاورند. همچنین نگرانی از شرایط بین المللی از دیگر دلایل تقاضای غیر عادی برای ارز است.


وی تاکید کرد: تاجران و صنعتگران برای تامین ارز مورد احتیاج خود مطمئن نیستند؛ یعنی بازاری ساخت یافته و مدون وجود ندارد که تاجران و فعال اقتصادی اگر نیازی به ارز دارد بتواند به راحتی از آن خرید کند. تمامی موارد ذکر شده موجب دپو ارز از سوی مردم و فعالان شده است و بدیهی است که برای تعدیل تقاضای کاذب باید نسبت به رفع آنها اقدام شود.

برای پیشبرد به قدرت تجربه و شوق اجرایی جوانان متوسل شوید

طبیبیان گفت: انتظار می‌رود که دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان دولت معقول و منطقی باشد. از همین رو برای پیشبرد اهداف اقتصادی پیشنهاد می‌شود که رئیس جمهور منتخب معاون اولی با سابقه اجرایی و بدون وابستگی جناحی و همچنین جوان را برگزیند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته