دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۵۴

زمینه صادرات ۲۰ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در دولت جدید فراهم شود

زمینه صادرات ۲۰ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در دولت جدید فراهم شود
نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران گفت: با هدف‌گذاری مناسب در دولت چهاردهم می‌توان ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور را رقم زد.
کد خبر : 923606

رضا وثوقی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به جذابیت مناظره آخر بین نامزدهای ریاست جمهوری، اظهار کرد: پزشکیان در این مناظره به صراحت از اقتصاد بازار آزاد دفاع کرد و در مواردی اقتصاد بسته را به چالش کشید؛ او به نوعی این امید را در دل فعالان اقتصادی زنده کرد که آغوش کشور به سمت روابط بهتر با دنیا بازخواهد شد که زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

باید با کشور‌های مطرح دنیا مراودات تجاری داشته باشیم

وی ادامه داد: مشاهده این رویکرد در سیاست‌های اعلامی مسعود پزشکیان امیدواری زیادی را ایجاد کرده است. برای انجام کار‌های بزرگ لازم است تا کیک اقتصاد ایران بزرگ شود؛ البته استدلال‌هایی در مناظرات وجود داشت که معتقد بود دنیا محدود به چند کشور نیست و ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارد، اما باید گفت اقتصاد‌های مطرح در جهان بیش از ۲ هزار میلیارد دلار صادرات دارند و نمی‌توان اهمیت آن را با کشوری که ۱۰ میلیون دلار صادرات دارد، مقایسه کرد؛ منطق اقتصادی حکم می‌کند که با کشور‌های مطرح اقتصادی در جهان روابط مناسب وجود داشته باشد.

۵ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است

زمینه صادرات

وثوقی ایرانی با اشاره به نقش مهم بخش خدمات فنی و مهندسی، خاطرنشان کرد: در زمان‌های نه‌چندان دور صادرات ۵ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی در کشور وجود داشته است. این روند به تدریج نزولی شد و اکنون به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است که معنای آن این است که به یک دهم کاهش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: کشور دارای نیروی انسانی متخصص و مناسبی در بخش خدمات فنی و مهندسی است. با هدفگذاری مناسب می‌توان در کشور ظرفیت ۲۰ میلیارددلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی را رقم زد. اگرچه این هدفگذاری چند برابر درآمد صادراتی در این بخش است، اما در مقایسه با رقبای ما در منطقه مانند ترکیه و سایر کشور‌ها رقم چشمگیری نیست.

درآمد ارزی حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی در زیرساخت‌های کشور هزینه شود

وی با تاکید براینکه افزایش درآمد ارزی حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی قابل هزینه در زیرساخت‌های کشور است، عنوان کرد‌: مهمترین چالش در مسیر صادرات خدمات فنی و مهندسی تحریم است. شرکت‌های فعال در این بخش قادر به شرکت در مناقصات بین‌المللی نیستند و به دلیل نبود تعاملات بانکی و سیاست خارجی، سوئیفت و اف‌ای تی اف شرکت در مناقصات بین‌المللی به وجود نیامده است.

وثوقی ایرانی تاکید کرد:‌ این نگرانی وجود دارد که با ادامه تحریم‌ها از زنجیره تامین ارزش در دنیا حذف شویم به ویژه آنکه خطر عقب‌ماندگی از تکنولوزی‌های روز دنیا جدی است.

زمینه صادرات

نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: این امیدواری وجود دارد که با رویکرد اعلام شده از سوی مسعود پزشکیان مبنی بر تلاش برای احیای برجام یا اسناد دیگری که روابط ایران را با سایر کشور‌ها بهبود ببخشد همه حوزه‌های اقتصادی از جمله خدمات فنی و مهندسی که به تعاملات سیاسی و بانکی وابسته است شرایط مطلوب‌تری را تجربه کند.

توان بالای شرکت‌های داخلی فعال در زمینه خدمات فنی مهندسی

وی با تاکید بر ظرفیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در این بخش ادامه داد: توان شرکت‌های داخلی بالاست و اگر موانعی که عمدا بر پای ایران بسته شده و قدرت‌های بزرگ مانع رشد ما شده‌اند؛ اگر این محدودیت‌ها برداشته شود صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌تواند نقش مهمی در افزایش درآمد‌های ارزی کشور داشته باشد.

علاوه بر تعاملات داخلی باید نگاه رو به جهان خارج از ایران نیز وجود داشته باشد

نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه توسعه اقتصادی از مسیرتوسعه سیاسی می‌گذرد، در پاسخ به این پرسش که دست دولت چهاردهم تا چه میزان در این مسیر باز خواهد بود، عنوان کرد: ما در عالم واقعیت‌ها زندگی می‌کنیم و باید برخی از مشکلات این مسیر را نیز بپذیریم؛ البته از پزشکیان این جای تشکر وجود دارد که از حرف‌های دهن پرکن و وعده‌های نشدنی پرهیز کرد و با توجه به واقعیت‌های اقتصادی ایران و هسته سختی که در برابر تغییرات مقاومت می‌کند. حرف‌هایی واقع‌بینانه زد. دولت در تعامل با مجلس، دستگاه‌های نظامی و حاکمیت بوده است این رویکرد دولت در حال تغییر است و علاوه بر تعاملات داخلی باید نگاه رو به جهان خارج از ایران نیز وجود داشته باشد و این امیدواری وجود دارد که انتظارات مردم پاسخ داده شود.

وثوقی ایرانی گفت: زمینه‌های امیدواری باتوجه به برگزاری سالم انتخابات به وجود آمده است و همه نهاد‌های تصمیم‌گیر باید در راستای حل مشکلات کشور گام بردارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته