دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۵

باید‌های رفع مشکلات ارزی و لجستیک تجارت ۶ میلیارد دلاری ایران و روسیه/ رقم تجارت محصولات دانش‌بنیان مشخص نیست!

باید‌های رفع مشکلات ارزی و لجستیک تجارت ۶ میلیارد دلاری ایران و روسیه  رقم تجارت محصولات دانش‌بنیان مشخص نیست!
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: حجم تجارت دوطرفه ایران و روسیه رقمی نزدیک به ۶ میلیارد دلار است که البته نمی‌توان مشخص کرد که چه میزان از این تجارت مربوط به کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان است که قطعاً این مسئله تدبیر جدیدی را از سوی رئیس جمهور آینده می‌طلبد.
کد خبر : 915684

هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره تأثیر اجرای طرح ریال برون مرزی با روسیه و بایدهای رفع مشکلات تجاری دو کشور با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید گفت: موفقیت این طرح بستگی به آیین‌نامه‌های اجرا شده از سوی بانک مرکزی دارد. حجم تجارت دوطرفه ایران و روسیه رقمی نزدیک به ۶ میلیارد دلار است که البته نمی‌توان مشخص کرد که چه میزان از این تجارت مربوط به کالا‌ها و خدمات دانش‌بنیان است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ادامه داد: در حال حاضر ریال برون مرزی ایران در روسیه قابل استفاده است؛ به این معنا که اگر تاجری ایرانی کالایی به روسیه صادر و روبل دریافت کند، می‌تواند با تحویل آن به بانک‌های منتخب روسیه در ایران مابه ازای آن ریال دریافت کند؛ البته نکته مهم اینجاست که مبلغ معادل محاسبه شده با قیمت سامانه نیما خواهد بود.

معضل اختلاف قیمت ارز نیمایی با آزاد 

وی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت ارز در بازار آزاد نسبت به سامانه نیما چیزی بین ۱۵ الی ۲۰ درصد اختلاف دارد. این اختلاف قیمت این سوال را مطرح می‌کند که اگر سود یک بازرگان چقدر است که ۲۰ درصد از ارزش پولش را از دست بدهد؛ بنابراین اگر این سیستم با قیمت نیمایی کار کند، موجب ضرر و زیان صادرکنندگان خواهد بود.

تیزهوش ادامه داد: بانک مرکزی باید با اصلاح سیاست‌های خود نه تنها موجب زیان تاجران نشود؛ بلکه به عقیده من باید تاجری را که موجبات ورود ارز به کشور را فراهم می‌کند، تشویق هم بکند. نباید شرایطی را پدید بیاوریم که تاجر برای بازگرداندن پول خود سراغ راهکار‌های عجیب و غریب و یا صرافی‌ها برود.

تجارت شش میلیارد دلاری ایران و روسیه

اهمیت به‌روزرسانی سیاست‌های تجاری بانکی

وی تصریح کرد: باید پروتکل‌های بانک مرکزی به‌روزرسانی شود. همچنین باید در نظر داشت که برای بخش صادرات و واردات باید با دو رویکرد متفاوت سیاست گذاری کنیم. در دوران ریاست قبلی بانک مرکزی اختلاف قیمت روبل در بازار آزاد و سامانه نیما در حدود ۵ درصد بود؛ همین اختلاف کم باعث می‌شد که مبادلات به راحتی انجام شود.

تیزهوش ادامه داد: پس از بالارفتن ناگهانی قیمت ارز مشکلات اختلاف قیمت بازار آزاد و سامانه نیما تشدید شده و موجب ناکارآمدی برخی سیستم‌ها شد. در حال حاضر روبل در بازار آزاد ۶۵۵ تومان قیمت دارد در حالی که قیمت آن در سامانه نیما ۴۸۴ تومان است. این اختلاف حدود ۲۰۰ تومانی موجب می‌شود که تاجر به جای استفاده از سامانه مبادله ریال برون مرزی، به استفاده از خدمات صرافی‌ها رو بیاورد.

مشکلات بانکی و لجستیکی در تجارت با روسیه

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ضمن تأکید بر مشکلات عدیده بانکی در تجارت ۶ میلیارد دلاری ایران و روسیه گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در تجارت بین ایران و روسیه خودنمایی مشکلات حمل و نقل کالا است و لازم است که اهتمام بیشتری در توسعه ناوگان حل و نقل دریایی، جاده‌ای و ریلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای مبادلات احتیاج به نوسازی ناوگان دریایی است. همچنین باید نسبت به تهیه کشتی‌های رورو نیز اقدام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته