دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1403 - 11:19

پنتاگون: دایره همکاری روسیه-چین به قطب شمال رسید

پنتاگون: دایره همکاری روسیه-چین به قطب شمال رسید
وزارت دفاع آمریکا با انتشار سندی راهبردی از افزایش همکاری چین و روسیه در منطقه ژئواستراتژیک آرکتیک ابراز نگرانی کرد و گفت که این مسئله را به دقت رصد می‌کند.
کد خبر : 923539

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، ارتش آمریکا هم‌زمان با انتشار راهبرد خود در قبال منطقه آرکتیک (شمالگان/ ناحیه پیرامون قطب شمال)، مدعی شد که همکاری روسیه و چین در این منطقه ژئواستراتژیک رو به افزایش است.

آن‌گونه که از گزارش راهبردی ارتش آمریکا برمی‌آید، در شمالگان، روسیه صد‌ها سایت نظامی متعلق به دوره شوروی سابق را بازگشایی کرده و چین هم که خود را یکی از کشور‌های «نزدیک به آرکتیک» تلقی می‌کند، به دنبال تأمین منافعی از راه ایجاد «راه ابریشم قطبی» است.

آمریکا مدعی است که چین به منابع معدنی و گذرگاه‌های کشتیرانی که درنتیجه ذوب شدن یخ‌های قطبی در اثر گرمایش روزافزون زمین باز می‌شوند، چشم طمع دوخته است.

ازجمله ادعا‌های مطرح‌شده در گزارش ارتش آمریکا این است که چین و روسیه با اتکا به برخی از ابزار‌های قدرت ملی، در حال تشدید همکاری در منطقه آرکتیک هستند.

این گزارش می‌افزاید: اگرچه اختلاف‌نظر دو کشور در برخی حوزه‌های مهم به قوت خود باقی است، هم‌ترازی روبه رشد آنها در منطقه، جای دغدغه دارد و وزارت دفاع آمریکا به رصد همکاری‌شان ادامه می‌دهد.

استفاده از مسیر‌های دریایی آرکتیک برای اتصال اقتصاد‌های بزرگ در سرتاسر اقیانوس‌های آرام و اطلس، هم‌زمان با آب شدن یخ‌های قطبی رو به افزایش است.

آن‌گونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، چین و روسیه در حال همکاری برای توسعه خطوط کشتی‌رانی منطقه هستند و دولت پکن هم به دنبال کاهش وابستگی خود به تنگه مالاکا است.

گزارش پنتاگون می‌افزاید که چین به دنبال استفاده از اهرم تغییر دینامیک (پویایی) قطب شمال برای ایفای نقش بزرگ‌تر در مدیریت منطقه است حال‌آنکه ارتش آمریکا یک استراتژی «نظارت و پاسخ» منطقه‌ای دارد که بر اساس جمع‌آوری اطلاعات، همکاری با متحدان و توانایی استقرار تجهیزات نظامی طراحی شده است.

در ماه جاری میلادی، ایالات‌متحده، کانادا و فنلاند کنسرسیومی را برای ساخت کشتی‌های یخ‌شکن تشکیل می‌دهند که هدف آن تقویت کشتی‌سازی برای مقابله با روسیه و چین در مناطق راهبردی قطبی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته