دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از تولید ناخالص داخلی بیشتر بدانید

از تولید ناخالص داخلی بیشتر بدانید
یکی از فاکتور اقتصادی که تحلیل‌های اقتصاد کلان و معرفی شرایط اقتصادی در ملت نقش به سزایی دارد و می‌توان گفت مهم‌ترین متغییری است که در تجزیه تحلیل‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر : 923366

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از فاکتور اقتصادی که تحلیل‌های اقتصاد کلان و معرفی شرایط اقتصادی در ملت نقش به سزایی دارد و می‌توان گفت مهم‌ترین متغیری است که در تجزیه تحلیل‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تعریف به ارزش پولی تمام خدمات و کا‌لاهای تولید شده در مرز‌های یک کشور در یک دوره زمانی مشخص خلق شده است، تولید ناخالص داخلی(GDP)Gross Domestic Product)  یا جی دی پی گفته می شود. 

اما برای تولید ناخالص داخلی(GDP) تعریف‌های دیگری نیز ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به این مورد اشاره کرد: به کل ارزش ریالی محصولات نهایی تولیدشده توسط واحد‌های اقتصادی مقیم کشور در دورهٔ زمانی معین سالانه یا فصلی تولید ناخالص داخلی می گویند.

این تعاریف به این معنی است که اگر معادل ارزش پولی مجموع کالا‌های نهایی و خدماتی که طی یک دوره در یک کشور تولید می‌شود را محاسبه کنیم، می‌توانیم آن را تولید ناخالص داخلی بنامیم.

تولید ناخالص داخلی

خدمات ذکر شده در تعریف تولید ناخالص داخلی (GDP) آورده شده است به دو دسته مشهود و غیر مشهود تقسیم می‌شود. از انواع خدمات مشهود می‌شود به خدمات خودرویی و یا خدمات مربوط به پوشاک اشاره کرد؛ در خصوص خدمات نامشهود نیز می‌توان به خدمات ارائه شده در آرایشگاه‌ها و یا معاینات پزشکی اشاره نمود.

شایان ذکر است که خدماتی که از لحاظ قانونی مجاز نیستند و همچنین فعالیت‌های خانگی(تولیدات زنان خانه دار) در محاسبات مربوط به تولید ناخالص داخلی(GDP) وارد نمی شود؛ همچنین اوراق بهادار و مبادلات کالا‌های دست دوم نیز از محاسبه در تولید ناخالص داخلی(GDP) مستثنا هستند.

در بخش تولید کالا‌ها نیز باید توجه داشت که صرفا کالا‌های نهایی در محاسبات تولید ناخالص داخلی (GDP)مورد محاسبه قرار میگیرند؛ نه کالا‌هایی در فرآیند تولید کالای دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. یعنی به عنوان مثال آیینه خودرو در محاسبات منظور نشده و فقط خودرو به عنوان کالای نهایی تولید شده مورد نظر است.

پایان بخش اول

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته