دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در اجلاس روسای دانشگاه‌ها؛

داداش پور: ۱۴۷ میلیارد تومان بودجه برای جذب دانشجویان خارجی اختصاص یافت

داداش پور: ۱۴۷ میلیارد تومان بودجه برای جذب دانشجویان خارجی اختصاص یافت
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ردیف بودجه دانشجویان بین الملل نخستین بار در قانون سال ۱۴۰۱ با حمایت سازمان برنامه و بودجه ایجاد شد و هم اکنون این بودجه حمایتی ۱۴۷ میلیارد تومان است.
کد خبر : 923361

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان صبح امروز (دوشنبه، یک مرداد ۱۴۰۳) در اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، اظهار کرد: آیین نامه صدور مجوز و تعیین سقف پذیرش دانشجویان بین المللی، آیین نامه اعطای بورس تحصیلی دانشجویان بین المللی، آیین نامه و شیوه نامه صدور مجوز مؤسسات جذب دانشجویان بین‌المللی، شیوه نامه صدور و برگزاری دوره‌های آموزشی الکترونیکی برای دانشجویان بین المللی در دولت سیزدهم به تصویب رسید.

وی افزود: به منظور تسهیل و تشویق تاسیس مؤسسات جذب دانشجوی بین المللی، تصویب آیین نامه تشکیل و فعالیت موسسات جذب دانشجوی بین المللی در شورای راهبردی سیاست گذاری کلان را در دستور کار قرار دادیم و بر آن اساس ردیف بودجه دانشجویان بین الملل نخستین بار از سال ۱۴۰۱ با حمایت سازمان برنامه و بودجه ایجاد شد و هم اکنون برای جذب دانشجویان خارجی ۱۴۷ میلیارد تومان، بودجه دارد.

داداش پور تصریح کرد: ۷۵ درصد از جذب دانشجویان بین الملل توسط موسسات جذب انجام می‌شود و در حال حاضر شمار آنها ۱۳۱ عدد است.

معاون دانشجویی وزیر علوم ادامه داد: طراحی سامانه تحصیل در ایران و طراحی سامانه امور دانشجویان بین‌الملل (ادیب) را در دستور کار قرار دادیم که به زودی رونمایی می‌شود.

داداش پور با بیان اینکه افزایش هدفمند تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را در دستور کار قرار دادیم، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد دانشگاه‌های دولتی ۳۳ درصد و غیر دولتی ۷۷ درصد بود، در حال حاضر ۴۳ درصد مختص دولتی و غیردولتی به ۵۷ درصد رسیده است.

وی گفت: هم اکنون ۱۰۰ هزار دانشجوی بین الملل داریم که در برنامه هفتم توسعه ذکر شده این رقم ۳ برابر شود و به ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی برسد.

داداش پور با اشاره به تعداد و جابجایی رایزنان علمی گفت: توسعه ارتباطات بین المللی و گسترش شبکه رایزنان علمی جمهوری اسلامی ایران با تغییر
جغرافیای رایزنان علمی از ۱۲ رایزن براساس مصوبه هیئت وزیران به ۲۴ رایزن افزایش یافته است.

رئیس سازمان امور دانشجویان، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌الملل را در قالب بسط گفتمان انقالب اسالمی به شکل غیرمستقیم، گسترش و معرفی زیبایی‌های فرهنگ ایرانی، شکل‌دهی اتصالات اجتماعی به عنوان زیرساخت اتصالان اقتصادی و سیاسی آینده و بسترسازی جذب بیشتر دانشجویان بین الملل عنوان کرد.

معاون دانشجویی وزارت علوم تاکید کرد: تجربه‌های زیسته در حوزه دانشجویان بین المللی در راستای بهبود سازگاری فرهنگی و روایت‌هایی از زندگی دانشجویان بین المللی در جمهوری اسلامی ایران را در قالب کتاب "فارسی نبلدم" تدوین کردیم که به زودی به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان، اقدامات در حال انجام را شامل تنوع بخشی به جذب دانشجویان بین المللی از کشور‌های مختلف، طراحی و تدوین بورس فراگیر جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران و برنامه تلویزیونی در حال ساخت ۱۸ قسمتی در صداوسیما در حوزه دانشجویان بین المللی عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته