دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مالیات چیست و چرا باید مالیات بپردازیم

مالیات چیست و چرا باید مالیات بپردازیم
مالیات چیست؛ برای پاسخ به این سوال به زبان ساده می‌توان گفت مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که گروه‌های مختلف افراد و موسسات یک جامعه در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع کشور موظف به پرداخت آن هستند.به اعتقاد کارشناسان، درواقع پرداخت مالیات شرکت‌ها و سایر انواع مالیات، به این منظور انجام می‌شود که توانایی جایگزینی امکانات و منابع فراهم گردد.
کد خبر : 923357

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مالیات چیست؛ برای پاسخ به این سوال به زبان ساده می‌توان گفت مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که گروه‌های مختلف افراد و موسسات یک جامعه در راستای بهره‌برداری از امکانات و منابع کشور موظف به پرداخت آن هستند.به اعتقاد کارشناسان، درواقع پرداخت مالیات شرکت‌ها و سایر انواع مالیات، به این منظور انجام می‌شود که توانایی جایگزینی امکانات و منابع فراهم گردد.

صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که مالیات انتقال بخشی از درآمد‌های جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌شود؛ زیرا ابزار و امکانات دست‌یابی به درآمد و سود‌ها را دولت فراهم ساخته است.

مالیات در تمام دنیا به‌عنوان بخشی از منبع درآمد دولت‌ها به شمار می‌رودبه نوعی که می توان وابستگی دولت‌ها در کسب  درآمد ناشی از اخذ مالیات را به وضوح دید. این در حالی است که بسیاری از افراد جامعه، بدون اطلاع از این موضوع، روزانه در حال پرداخت مالیات هستند. مالیات انواع مختلفی دارد و در قوانین مالیات ایران، مالیات به دو دسته مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از آنها نیز شامل مالیات‌های مختلفی هستند.

مالیات

دسته‌بندی انواع مالیات در ایران؛ مالیات مستقیم و غیرمستقیم

انواع مالیات در ایران در دو دسته مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیرمستقیم قرار می‌گیرند. هر کدام از این نوع مالیات‌ها، خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. مالیات‌های مستقیم جزو مالیات بر ثروت-درآمد تلقی می‌شوند که شهروندان باتوجه‌به میزان ثروت-درآمد خود آن را محاسبه و پرداخت می‌کنند.

از مالیات مستقیم و غیر مستقیم بیشتر بدانید

مالیات غیرمستقیم، همان‌طور که نام آن مشخص است، به‌طور غیرمستقیم توسط دولت از افراد مختلف دریافت خواهد شد. دراصل، مالیات غیرمستقیم روی قیمت نهایی همه خدمات و کالا‌ها اضافه می‌شود.

اما در خصوص مالیات مستقیم می توان چنین گفت که در یک دسته‌بندی کلی به دو بخش مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم می‌شود. مشمولان پرداخت مالیات مستقیم باید در موعد مقرر نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات و پرداخت مبلغ مالیات اقدام کنند، در غیر این صورت مشمول جرائم مالیاتی خواهند شد.

پایان بخش اول 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته