دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برزویی خبرداد؛

ورود ۳ هزار دانش‌آموز مستعد به دانشگاه فرهنگیان تا مهر امسال

ورود ۳ هزار دانش‌آموز مستعد به دانشگاه فرهنگیان تا مهر امسال
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه این دانشگاه ۱۰۰ هزار دانشجو دارد، گفت: مهر امسال ۳ هزار دانش‌آموز مستعد از طریق ۹ حوزه وارد دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش می‌شوند و بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر باید هیئت علمی داشته باشیم.
کد خبر : 923231

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان در یک نشست خبری که امروز ۳۱ تیر ۱۴۰۳ با اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: ابتدای امسال یک برنامه تحولی به عبارت دیگر، ۱۵ برنامه جدید و نوآورانه بر اساس منویات مقام معظم رهبری برای دریافت تربیت معلم طراحی کردیم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در هفته بزرگداشت معلم، تصریح کرد: قوام‌یافتگی کار معلم از جمله اقداماتی است که در این دانشگاه انجام شده است؛ همان‌طور که می‌دانید این امر در کلاس درس محقق نمی‌شود و این محور را سرلوحه کار امسال قرار دادیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فضای فیزیکی بسیار مهم است، ابراز کرد: کارهای بسیار زیادی در این مسیر به‌ویژه نظام تعلیم و ترییت با درایت مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور شهید انجام شده و اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و برای تحول گسترده‌ای در مسیر تربیت معلم به سمت عملیاتی شدن پیش می‌رویم.

برزویی با اشاره به اثرات مفید دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: مهر امسال یک برنامه ویژه برای زیست شبانه‌روزی دانش‌آموزان داریم تا بتوانیم بحث قوام‌یافتگی را داشته باشیم. معلمی که به‌صورت شش‌ساحت تربیت شود، می‌تواند دانش‌آموز شش‌ساحت تربیت کند.

وی با بیان اینکه تربیت معلم اگر به خوبی در این دانشگاه عمل شود، بیست سال آینده کشور در مسیر انقلاب و پیشرفت است، تصریح کرد: آینده ایران به عملکرد دانشگاه فرهنگیان بستگی دارد و اگر این دانشگاه درست عمل کند، کشور با قدرت پیش می‌رود و اگر ما درست عمل نکنیم، اثرات مخربی خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم نقش سازنده در کشور دارد، خاطرنشان کرد: کشور ما این مسیر را پیش می‌برد و سال گذشته از هزار نفر برتر کنکور رشته انسانی، ۳۶۵ نفر در دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کردند.

برزویی با بیان اینکه معلمی شغل خداوند و خداوند بزرگترین معلم است، اظهار کرد: دستور العمل استعدادهای برتر  دانش‌آموزی امسال ابلاغ شد؛ آیین‌نامه استعدادهای برتر به دانشگاه فرهنگیان اجازه می‌دهد که ۱۰ درصد از ظرفیت خود را خارج از آزمون سراسری در اختیار دانش آموزان با استعداد قرار گیرد که این جذب در ۹ حوزه انجام میگیرد.

وی با بیان اینکه افراد می‌تواند در یکی از این ۹ حوزه انتخاب و ثبت نام کنند، تصریح کرد: این فراخوان از طریق دانشگاه اعلام می‌شود. به عنوان مثال دانش‌آموزان مدال‌آور المپیاد کشوری می‌تواند در کنکور به‌راحتی وارد دانشگاه فرهنگیان شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: همچنین دانش‌آموزان مدال آور المپیاد جهانی هم بدون آزمون و تنها با سنجیدن شایستگی‌های عمومی وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

برزویی با بیان اینکه دانش‌آموزان المپیادی متناسب با استعداد خود به محور‌های دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شود، ابراز کرد: سقف سنی ۲۴ سال و دوسال بعد از اخذ دیپلم فرصت دارند، برای ورود به دانشگاه اقدام کنند و برنامه ما جذب ۳ هزار نفر از افراد دارای استعدادهای درخشان است.

وی با بیان اینکه دکتر معلم‌ها دیگر مبحث دانشگاه فرهنگیان است، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان به شدت با کمبود هیئت علمی مواجه است و با حضور رئیس‌جمهور شهید در جلسه هیئت‌امنای دانشگاه دستور آیین‌نامه جذب هیئت‌علمی داده شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه این دانشگاه باید ظرف  پنج سال هزار نفر برای هیئت علمی جذب کنند، تصریح کرد: که این پنج سال را به ۵ دوره تقسیم کردیم که در این دوره‌ها ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر را جذب کنیم و در این راستا ۱۶ کمیته تشکیل شده است.

برزویی با بیان اینکه تشکیل کانون ارزیابی برای اولین بار در دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته است، اظهار کرد: اینکه هر فرد در این کانون سه نیم روز در آزمون‌های این کانون شرکت می کند و شایستگی آنها از جمله ارزیابی جسمی، شایستگی عمومی،  صلاحیت عمومی ارزیابی می‌شود و هر مرحله نمره خود را  ثبت می‌کند و نمرات برای رئیس حوزه کانون ارزیابی قابل مشاهده است؛ اما به آنها دسترسی ندارد.

وی ادامه داد: مهر امسال ۳ هزار نفر دانشجو‌معلم از این طریق وارد دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش شد. این دانشگاه ۱۰۰ هزار دانشجو دارد و بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ باید هیئت علمی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان ارزیابان در سراسر کشور تربیت کرده است و سال آینده معلمان جدید بالای ۹۵ ویژگی های فرهنگیان را دارا خواهد بود،  ۵ هزار کانون این ارزیابی را انجام دادند.

برزویی ادامه داد: دانشجو‌معلمان از یک سری امتیازات ویژه مانند انتخاب محل خدمت بعد از فارغ‌التحصیلی و در دوره دانشجویی انتخاب محل تحصیل و حضور در مدارس استعدادهای درخشان می‌توانند بهره‌مند شوند؛ اما درصورتی‌که کیفیت آموزشی را حفظ کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پرونده‌ها پس از بررسی به هیئت ممیزه دانشگاه ارسال شد که افراد آن توسط وزیر علوم انتخاب می‌شوند و 600 ساعت کار تخصصی انجام شد، اظهار کرد: که در نهایت هیئت ممیزه به اتفاق آرا به پذیرفته‌شدگان رای داد. همچنین پرونده‌های لب مرز را یک‌بار دیگر بررسی کردیم که مشخص شد انتخاب‌ها به صورت دقیق و علمی انجام شده است.

وی تصریح کرد: معلمان با تجربه در آموزش و پرورش داریم که دارای مدرک دکترا هستند و توانستیم مجوز جذب دکتر معلمان را دریافت کنیم و آیین‌نامه و شرایط آن توسط وزارت علوم تعیین شد و پس از آن فراخوان ارائه شد که 8 هزار نفر شرکت کردند و 6 هزار نفر شرایط لازم را احراز نکردند چون شرایط بسیار دشوار است البته باید در طول مدت 5 سال هزار نفر را جذب کنیم و در هر دوره ظرفیت 300 نفر برای جذب پیش‌بینی شد. در فراخوان نخست، 2 هزار نفر شرایط لازم را داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته