دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1403 - 12:06
اقتصاد و دولت چهاردهم /۵۳

نگاه ویژه به افزایش مساحت مسکونی کشور در برنامه هفتم توسعه

نگاه ویژه به افزایش مساحت مسکونی کشور در برنامه هفتم توسعه
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در برنامه هفتم توسعه مصوب شده که در طول اجرای برنامه، دو دهم درصد به مساحت مسکونی کشور افزوده شود که محقق شدن این موضوع نیازمند تأمین و عرضه زمین است که دولت چهاردهم باید در این راستا کمک کند.
کد خبر : 923223

بهروز محبی‌نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اولویت‌هایی که باید در حوزه مسکن در دستور کار دولت چهاردهم قرار بگیرد، گفت: دولت سیزدهم نهضت ملی مسکن را برای پاسخ به نیاز افراد فاقد مسکن آغاز کرد، این طرح در حال حاضر بیش از 2 و نیم میلیون ثبت‌نام کننده دارد و بخش عظیمی از ثبت‌نام‌کنندگان در حال انجام فرآیند ساخت‌و ساز مسکن خود هستند، دولت چهاردهم هم همین رویه را باید در دستور کار خود داشته باشد.

نهضت ملی مسکن، قانون است و دولت آتی نمی‌تواند آن را کنار بگذارد

این نماینده مجلس بیان کرد: نهضت ملی مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی به قانون کشور تبدیل شده و قانون برای هر دولتی که روی کار بیاید، لازم الاجراست و اینگونه نیست که با تغییر دولت‌ها ما این اسناد بالادستی را کنار بگذاریم.

محبی‌نجم‌آبادی بیان کرد: قانون جهش تولید مسکن را مجلس تصویب کرده و دولت سیزدهم مجری قانون مصوب مجلس یازدهم بود؛ بنابراین حتماً باید دولت چهاردهم این قانون را عملیاتی کند و ادامه دهد.

بانک‌ها در اعطای تسهیلات مسکن به طرح نهضت ملی کوتاهی کردند

وی با بیان اینکه در اجرای این قانون اشکالاتی به وجود آمد و متاسفانه ما با مشکل اساسی قفل‌شدن اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین شروط اجرای نهضت ملی مسکن عرضه زمین و اعطای تسهیلات است. عرضه زمین به میزان کافی انجام شده ولی بانک‌ها در اهدای تسهیلات همکاری لازم را ندارند و با توجه به مبالغ این تسهیلات، مردمی که پس‌انداز کمی داشته باشند حتی در شهرستان‌ها نمی‌توانند این خانه را به سرانجام برسانند.

دولت چهاردهم راهکاری برای تامین بودجه نهضت ملی مسکن بیابد

مساحت مسکونی کشور

نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: به عنوان مثال در سبزوار اگر فرد ۷۰۰ میلیون خودش نداشته باشد حتی با گرفتن تسهیلات هم نمی‌تواند ساخت خانه خود را به اتمام برساند بنابراین باید فکری برای تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت این خانه‌ها برای مردم عادی بکنیم.

دولت چهاردهم نهضت ملی مسکن را آسیب‌شناسی کند

این نماینده مجلس دوازدهم گفت: دولت چهاردهم باید طرح نهضت ملی مسکن را آسیب‌شناسی کند و اشکالاتی که در ساخت مسکن وجود داشت را برطرف کند، از بانک‌ها کمک گرفته شود و مشکلات موجود برطرف شود تا مردم بتوانند به صورت واقعی خانه‌دار شوند.



وی بیان کرد: نکته مهم دیگری که باید واقعاً به آن عمل کرد این است که باید برای مردم شفاف‌سازی شود. خیلی‌ها تصور می‌کنند که با ۲۰۰ میلیون تومان و دریافت زمین رایگان و دریافت تسهیلات می‌توانند صاحب خانه شوند به همین دلیل هم وارد میدان شدند، اما اکنون با مخارج بالای ساخت مسکن مواجه شده‌اند که اتمام پروژه آنها نیازمند بالای ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات است.

مردم عهده‌دار تکمیل طرح نهضت ملی مسکن شوند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از همان ابتدا متذکر شده بودیم که دولت‌ها به خانه‌سازی ورود نکنند، توضیح داد: دولت باید زمین را به صورت رایگان یا به صورت ۹۹ ساله بر اساس آنچه در قانون جهش تولید مسکن آمده به مردم واگذار کند، تسهیلات بانکی را هم در اختیار آنها قرار بدهد، بخش بعدی مردم هستند که باید به هر شکلی این سرمایه مورد نیاز را تامین کنند و از این فرصت به وجود آمده به هر شکلی به نفع خودشان استفاده کنند.

۲.۲ درصد به مساحت مسکونی کشور در طول برنامه هفتم توسعه افزوده خواهد شد

محبی نجم‌آبادی گفت: از سوی دیگر در برنامه هفتم توسعه مصوب شده که در طول برنامه دو دهم درصد به مساحت مسکونی کشور افزوده شود که محقق شدن این مسئله نیز نیازمند عرضه زمین است و دولت چهاردهم هم باید در این راستا کمک کند.

ضرورت تلاش دولت چهاردم در تامین تسهیلات و زمین برای نهضت ملی مسکن

این نماینده مجلس دوازدهم توضیح داد: کمک ویژه‌ای که دولت می‌تواند به مردم داشته باشد بحث اعطای زمین و اعطای تسهیلات است این دو کمک حتماً باید در دستور کار دولت چهاردهم قرار داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته