دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۶

دولت جدید از توان دانش‌بنیان‌ها برای تولید مسکن ارزان استفاده کند

دولت جدید از توان دانش‌بنیان‌ها برای تولید مسکن ارزان استفاده کند
عضو هیئت رئیسه انجمن انبوه‌سازان درباره بهره‌گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای تولید مسکن ارزان گفت: توان دانش‌بنیان‌ها در تولید مسکن ارزان هنوز بروز نکرده است.
کد خبر : 916090

حسن محتشم درباره خبری مبتنی بر مذاکرات شهرداری تهران با چینی‌ها بدون حضور انبوه‌سازان داخلی به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این موضوع را نه می‌توانم رد کنم و نه تأیید! از سال گذشته صحبت‌هایی برای توافق با چینی‌ها وجود داشت. انجمن انبوه‌سازان نیز با توجه به وجود نیروی انسانی متخصص و باتجربه در کشور اعلام کرد که توان ساخت هر تعداد واحد که مد نظر دولت باشد در کشور وجود دارد و نیازی به حضور خارجی‌ها در این مورد وجود ندارد.

عدم آمادگی دولت برای همکاری با بخش خصوصی در تولید مسکن 

عضو هیئت رئیسه انجمن انبوه‌سازان ادامه داد: اما عدم آمادگی دولت برای همکاری با بخش خصوصی و نبود زیرساخت مناسب در مجموعه وزارت راه و شهرسازی موضوع دیگری است که موجب روی آوردن شهرداری به چین شده است. وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی مناسبی برای تولید یک میلیون واحد مسکن در سال نداشته است و به همین جهت به کمک گرفتن از چینی‌ها روی آورده؛ اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که این فعل موجب زیر سوال رفتن منافع ملی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

محتشم تصریح کرد: شهرداری تهران ظاهراً توافقاتی با چین انجام داده است، اما گویا هنوز این توافقات به مرحله اجرا نرسیده است. عقد قرارداد ساخت با بخش داخلی با نرخ دستوری یکی از دلایل این نوع رویکرد در ساخت مسکن و تکیه به ظرفیت خارجی برای تامین مسکن شده است. تعیین نرخ دستوری و قیمت غیرواقعی برای ساخت پروژه‌های مسکن توسط بخش داخلی موجب عدم پیشرفت کافی شده است. بانک‌ها نیز همکاری کافی برای تخصیص سرمایه ندارند.

تولید مسکن

عضو هیئت رئیسه انجمن انبوه‌سازان گفت: دولت با تهاتر پول نفت فروخته شده به کشور‌های خارجی و هزینه‌کرد آن به عنوان سرمایه قرارداد ساخت مسکن سعی در استفاده از ظرفیت‌های خارجی برای تولید مسکن در کشور دارد؛ اما توجه به این نکته ضروری است که همین سرمایه را می‌توانند به انبوه ساز داخلی منتقل کنند و این فعل بسیار به صرفه‌تر از ساخت مسکن به دست خارجی‌ها است. شرکت‌های خارجی نه تنها نمی‌توانند مسکن را ارزان‌تر از انبوه ساز داخلی به سرانجام برسانند؛ بلکه حتی حاضر به کار با قیمت‌هایی که برای انبوه‌سازان داخلی تعیین شده نیز نیستند.

ساختمان دانش‌بنیان؟! با این وضع به شیوه سنتی هم نمی‌توانیم بسازیم!

محشتم درباره بهره گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای تولید مسکن ارزان گفت: در اینجا باید یک پله بالاتر برویم؛ یعنی صرف نظر از توان دانش‌بنیان‌ها در همین روال سنتی نیز دولت به جای اینکه موارد تسهیل کننده ساخت مسکن را برای انبوه‌سازان تدارک ببیند شرایط را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است. توان دانش‌بنیان‌ها در تولید مسکن ارزان هنوز بروز نکرده است؛ بنابراین دولت جدید باید از توان دانش‌بنیان‌ها برای تولید مسکن ارزان استفاده کند.

وی ادامه داد: اکنون شرکت‌هایی با سابقه بیش از ۲۰ سال وجود دارند که نزدیک به یک سال است که در صف تمدید مجوز فعالیت خود هستند. سامانه سپامک که تحت نظر وزارت راه و شهرسازی مسئول رسیدگی به این مورد است به هیچ عنوان پاسخگو نیست. این موارد یعنی ایجاد محدودیت برای شرکت‌های داخلی؛ حالا حمایت و بهره گیری از دانش‌بنیان‌ها بماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته