دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جدیدترین آمار آموزش عالی ایران؛

۴۲ درصد آموزش عالی در دست دانشگاه آزاد اسلامی/ ثبت ۴۸ درصد ورودی دانشگاه‌ها به نام بانوان

۴۲ درصد آموزش عالی در دست دانشگاه آزاد اسلامی  ثبت ۴۸ درصد ورودی دانشگاه‌ها به نام بانوان
بر اساس جدیدترین آمار آموزش عالی ایران، سهم دانشگاه آزاد اسلامی از تربیت دانشجو در کشور ۴۲ درصد است.
کد خبر : 923040

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از حوزه‌های مهم در برنامه ریزی و سیاست گذاری نظام آموزش عالی شناسایی میزان کم و کیف دانشجویان ورودی به این نظام است. نام نویسی شدگان مؤسسات آموزش عالی کشور، در واقع همان پذیرفته شدگان سال تحصیلی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۱ نظام آموزش عالی هستند که در مؤسسات آموزش عالی کشور ثبت نام کرده و به تحصیل اشتغال دارند.

بر همین اساس؛ موسسه پژوهش و برنامه ریزی در جدیدترین آمار آموزش عالی ایران، توزیع ثبت‌نام شدگان مؤسسات آموزش عالی به تفکیک شیوه آموزش، نوع تحصیل وابستگی مرکز و جنسیت را منتشر کرده است. 

تنها ۴۸ درصد از ورودی دانشگاه‌ها خانم هستند 

۱۰۶۵۶۲۳ نفر در مؤسسات آموزش عالی نام‌نویسی کرده‌اند که ۴۸.۸ درصد (۵۲۰۳۵۰ نفر) از آنها زن و ۵۱.۲ درصد (۵۴۵۲۹۳نفر) مرد هستند، به عبارتی دیگر، درصد ثبت نام شدگان مرد در موسسات آموزش عالی بیشتر از زنان است.

۴۹ درصد از آموزش عالی در دست غیر دولتی هاست 

همچنین، از مجموع ثبت نام شدگان جدید ۵۴۶۲۱۱ نفر در مؤسسات آموزش عالی دولتی و ۵۱۹۹۴۳۲ نفر در مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی ثبت نام کرده اند که ۵۱ درصد آنان در بخش دولتی و ۴۹ درصد در بخش غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند. 

۹۴ درصد؛ سهم دانشگاه‌ها از دانشجویان روزانه

در میان دانشجویان، ۸۷.۲ درصد به شیوه حضوری، ۱۱.۶ درصد نیمه حضوری و ۱.۲ درصد غیر حضوری پذیرفته شده‌اند و۹۴.۱۴ درصد (۱۰۰۳۱۷۵ نفر) از ثبت نام شدگان به صورت روزانه، ۳.۱۶ درصد (۳۳۶۹۷ نفر) شبانه، ۰.۵۶ درصد (۵۹۱۸ نفر) پردیس، ۱.۲۱ درصد (۱۲۸۵۵ نفر) الکترونیکی۰.۹۲ درصد (۹۸۴۷ نفر) فراگیر و ۰.۰۰۱ درصد (۱۵ نفر) مشترک پذیرفته شده و ثبت نام کرده اند.

کارشناسی‌ها؛ بیشترین آمار دانشجویان کشور

بیشترین تعداد ثبت نام شدگان شیوه آموزش حضوری در دوره‌های کارشناسی با ۵۳۸۰۶۸ نفر، شیوه آموزش نیمه حضوری در دوره کارشناسی با ۱۰۷۸۶۱ نفر و شیوه آموزش غیر حضوری نیز در دوه کارشناسی ارشد با ۱۰۷۲۲ نفر است؛ در مجموع دوره کارشناسی بیشترین ثبت نام شده را داراست. ۱۸.۰ درصد (۱۹۱۷۷۷ نفر) از ورودی‌های جدید دوره کاردانی، ۶۰.۸ درصد (۶۴۸۰۴۲) نفر در دوره کارشناسی، ۱۷.۲ درصد (۱۸۳۴۷۶) نفر در دوره کارشناسی ارشد، ۱.۵ درصد (۱۵۴۵۷ نفر) در دوره دکتری حرفه‌ای و ۲.۵ درصد (۲۶۸۹۱ نفر) در دوره دکتری تخصصی، نام‌نویسی کرده‌اند.

۴۲ درصد آموزش عالی در دست دانشگاه آزاد/ ثبت ۴۸ درصد ورودی دانشگاه‌ها به نام بانوان

علوم انسانی؛ در صدر پذیرش دانشجو

بیشترین تعداد ثبت نام شدگان آموزشی (حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری مربوط به گروه تحصیلی علوم انسانی است. از مجموع ثبت نام شدگان مؤسسات آموزش عالی کشور بر حسب گروه‌های تحصیلی ۵۴.۸ درصد (۵۸۳۷۸۰ نفر) در گروه علوم انسانی، ۵.۳ درصد (۵۶۹۳۰ نفر) در گروه علوم پایه، ۵.۹ درصد (۶۳۲۰۴ نفر) در گروه علوم پزشکی، ۲۳.۵ درصد (۲۵۰۶۳۵ نفر) در گروه فنی و مهندسی، ۲.۹ درصد (۳۰۳۸۹ نفر) در گروه کشاورزی و دامپزشکی و ۷.۶ درصد (۸۰۷۰۵ نفر) در گروه هنر تحصیلات خود را آغاز کرده اند.

۴۲ درصد آموزش عالی در دست دانشگاه آزاد/ ثبت ۴۸ درصد ورودی دانشگاه‌ها به نام بانوان

اقبال و نگرش دانشجویان به رشته‌های تحصیلی 

دوره کارشناسی دارای بیشترین تعداد ثبت نام شدگان در همه گروه‌های تحصیلی است، همچنین دوره کاردانی دارای کمترین تعداد ثبت نام شدگان در گروه‌های تحصیلی علوم پایه و علوم پزشکی است، در دوره دکتری تخصصی نیز کمترین ثبت نام شدگان در گروه کشاورزی و دامپزشکی، گروه علوم پایه و گروه هنر است. 

علوم انسانی‌ها گل کاشتند 

دوره کارشناسی دارای بیشترین درصد ثبت نام شدگان در بین تمام گروه‌های تحصیلی است، همچنین درصد کارشناسی ارشد در گروه علوم انسانی بیشتر از سایر گروه هاست و از طرفی گروه فنی و مهندسی دارای بیشترین درصد فراوانی ثبت نام شدگان در مقطع کاردانی است. در مقطع کاردانی، حدود ۴۵ درصد از ثبت نام شدگان در گروه انسانی قرار دارد. همچنین، در مقطع کارشناسی بیشترین ثبت نام شدگان به رشته انسانی تعلق دارند و این رشته توانسته بیش از نیمی از دانشجویان ارشد را به سمت خود بکشاند. به جز در مقطع دکتری حرفه ای، در سایر مقاطع بیشترین تعداد پذیرفته شدگان به علوم انسانی تعلق دارد. 

سهم دستگاه‌های اجرایی در پذیرش دانشجو

از میان ثبت نام شدگان دانشگاهی، ۱۵.۹ درصد در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، ۱۱.۹ درصد وابسته به دانشگاه پیام نور، ۸.۲ درصد در دانشگاه جامع علمی کاربردی، ۲.۲ درصد در دانشگاه فرهنگیان، ۸.۴ درصد در دانشگاه فنی و حرفه ای، ۰.۶ درصد در دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ۴.۱ درصد در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، ۷.۰ درصد در موسسات آموزش عالی غیر دولتی_ غیر انتفاعی و ۴۱.۷ درصد در دانشگاه آزاد اسلامی نام نویسی کرده‌اند.

۴۲ درصد آموزش عالی در دست دانشگاه آزاد/ ثبت ۴۸ درصد ورودی دانشگاه‌ها به نام بانوان

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب