دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1403 - 00:06
تقویم علم؛

۲۹ تیر در دنیای علم چه خبر؟

۲۹ تیر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 922685

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۹ تیر برابر ۱۹ جولای را ورق می‌زنیم.

***

مروین هیو کاوی

 ۱۹ جولای ۱۹۹۶ میلادی برابر با ۲۹ تیر ۱۳۷۵ خورشیدی، مروین هیو کاوی، طبیعت‌شناس انگلیسی و فعال حفاظت از حیات وحش که بیش از ۴۰ سال از حفاظت از حیات وحش شرق آفریقا دفاع کرد، درگذشت. او در سال ۱۹۴۶ پارک‌های ملی سلطنتی کنیا را تأسیس کرد و به‌عنوان اولین مدیر آن به مدت ۲۰ سال کار کرد و برای محافظت از شکار و هزاران گاو که به‌صورت گله‌ای زندگی می‌کردند تلاش کرد. او علاوه بر پیشگیری از شکار غیرقانونی، مسئولیت کارمندان، ساختمان‌سازی و ساخت جاده‌ها را بر عهده داشت. کاوی تا حدی از طریق سخنرانی و اغلب در کنفرانس‌های بین‌المللی حضور داشت. او به توسعه پارک‌ها و گردشگری در سراسر آفریقای شرقی کمک کرد. کتاب‌های او مخاطبان بیشتری را آگاه کرد.

۲۹ تیر در دنیای علم چه خبر؟

روزالین سوسمن یالو

۱۹ جولای ۱۹۲۱ میلادی برابر با ۲۹ تیر ۱۳۰۰ خورشیدی، روزالین سوسمن یالو، زیست‌فیزیکدان آمریکایی به‌دنیا آمد. او در سال ۱۹۷۷ همراه با اندرو وی. شالی و راجر گیلین، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را برای توسعه سنجش‌های رادیوایمونواسی (RIA) از هورمون پپتیدی برنده شد. یالو دومین زنی بود که جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد. RIA انقلابی در مطالعات زیست‌شناختی و پزشکی ایجاد کرد. او با همکارانش از RIA برای مطالعه فیزیولوژی هورمون‌های پپتیدی انسولین، هورمون رشد و همچنین برای روشن کردن پاتوژن‌های بیماری‌های ناشی از ترشح غیرطبیعی این هورمون‌ها استفاده کرد. این کار پیشگام او تحقیقات دیابت را به مسیرهای جدیدی هدایت کرد.

۲۹ تیر در دنیای علم چه خبر؟

جرج پارکر

۱۹ جولای ۱۹۳۷ میلادی برابر ۲۹ تیر ۱۳۱۶ خورشیدی، جرج پارکر، مخترع آمریکایی و بنیانگذار شرکت خودنویس پارکر درگذشت. پارکر ۴ دسامبر ۱۸۹۴ حق اختراع طراحی خودنویس جدیدی را در آمریکا ثبت کرد که به اولین موفقیت بزرگ شرکت قلم پارکر تبدیل شد. اختراعی که حتی امروز هم شهرت این شرکت به آن وابسته است. در آن‌زمان خودنویس‌هایی وجود داشت که جوهر را در لوله باریکی که داخل قلم جاگذاری شده بود نگه می‌داشتند و در جیب قابل حمل بودند، اما یک مشکل بزرگ داشتند. اینکه جوهر با دمای بدن گرم و به‌صورت فشاری وارد کلاهک درپوش می‌شد و در استفاده بعدی دست را کثیف می‌کرد. پارکر در اختراع خودش این مشکل را با لوله بسیار باریک منحی‌شکلی که به‌صورت مویرگی جوهر را خارج می‌کرد حل کرد.

۲۹ تیر در دنیای علم چه خبر؟

ژرژ فریدل

۱۹ جولای ۱۸۶۵ میلادی برابر با ۲۹ تیر ۱۲۴۴ خورشیدی، ژرژ فریدل، بلورشناس فرانسوی که قوانین اساسی در مورد ریخت‌شناسی خارجی و ساختار داخلی بلورها را تدوین کرد، به‌دنیا آمد. او پسر شارل فریدل، کانی‌شناس فرانسوی و شیمیدان آلی بود. ژرژ فریدل در سال ۱۸۹۲ تشخیص داد که بلورهای مایع دارای سه نوع سازماندهی (مزوفاز) هستند. یک‌سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۳، او استاد مدرسه ملی معادن در سنت‌اتین شد. سال 1897، ژرژ فریدل کلروآلومینات کلسیم را سنتز و شناسایی کرد و نام خود را بر آن گذاشت. فریدل همچنین در سال ۱۹۰۳ در راستای‌ مطالعاتش، آلومینات کلسیم را سنتز کرد. پس از جنگ جهانی اول به دانشگاه استراسبورگ نقل مکان کرد. بیماری باعث بازنشستگی زودرس او در سال ۱۹۳۰ شد.

۲۹ تیر در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته