دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
داداش‌پور در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا تشریح کرد؛

جزئیات کامل نحوه آزادسازی مدارک دانشگاهی با سوابق بیمه‌

جزئیات کامل نحوه آزادسازی مدارک دانشگاهی با سوابق بیمه‌
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویی که در حال تحصیل است نمی‌تواند از سوابق بیمه‌ای برای دوران تحصیلی که از آموزش رایگان بهره‌مند بوده است، استفاده کند؛ چراکه دانشجوی روزانه دانشجوی تمام وقت محسوب می‌شود.
کد خبر : 922609

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به سوالات متعدد دانشجویان و دانش آموختگان درباره نقش سوابق بیمه‌ای در زمان دانش آموختگی و لغو تعهد، هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان در سه مقطع تحصیلی و ... گفت‌و‌گویی با هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

آنا: به عنوان اولین سوال اگر دانشجوی روزانه سوابق بیمه داشته باشد، آیا لازم است تا پس از فارغ التحصیلی دو برابر زمان تحصیل تعهد خدمت کند؟

داداش پور: موضوع «لغو تعهد خدمت آموزش رایگان» امری نبود که در دولت سیزدهم محقق شود، بلکه در قانون آموزش عالی هم درج شده بود، اما به دلایلی چند سالی متوقف مانده و هر سال درصدی که باید طبق هزینه‌های صرف شده و بودجه مصروف شده افزوده می‌شد، اقدامی صورت نگرفت؛ بنابراین ملزم به اجرای آن شدیم تا چندین سالی که راکد رها شده بود مجدد احیا شود و این مغفول ماندن سال‌های قبل را باید با درصد‌هایی که هر سال اضافه می‌شد یکجا اضافه می‌کردیم، همین امر قدری برای مشمولین گران آمد و دچار سردرگمی شدند که البته با توضیحاتی که در بازه‌های زمانی مختلف ارائه شد، این جو ناآرام ذهنی پیش آمده به سوی آرامی پیش رفت، از رسانه‌هایی که همکاری مناسبی داشتند، تقدیر می‌کنم. 

اگر دانشجویی هر سه مقطع را بدون فاصله زمانی ادامه تحصیل داده باشد، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برابر با مدت تحصیل تعهد دارد و در مقطع کارشناسی بنا به سهمیه منطقه قبولی باید تعهد خدمت داشته باشد

دانشجویی که در حال تحصیل است نمی‌تواند از سوابق بیمه‌ای برای دوران تحصیلی که از آموزش رایگان بهره‌مند بوده است، استفاده کند؛ چرا که دانشجوی روزانه دانشجوی تمام وقت محسوب می‌شود. 

آنا: اگر دانشجوی دوره روزانه سوابق بیمه‌ای در زمان قبل از شروع فرایند تحصیل یا همان زمان داشته باشد، می‌تواند از همان سوابق در زمان تعهد به خدمت دانش آموختگی استفاده کند؟ 

داداش پور: خیر تحقق این امر امکان پذیر نیست، بلکه تمام سوابق کاری از قبیل سوابق دارای بیمه یا بدون بیمه پس از تاریخ دانش آموختگی برای مقطع مورد نظر لحاظ می‌شود. 

آنا: هزینه لغو تعهد مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری چه میزان است و چه مدت فرآیند آماده سازی آن به طول می‌انجامد؟

داداش پور: هزینه لغو تعهد بر اساس گروه‌های آموزشی در مقاطع مختلف، متفاوت است. در مقطع کارشناسی از حدود تقریبا ۴۰ میلیون تومان شروع و تا ۶۰ میلیون تومان در منطقه یک برای افراد متفاوت است در مقطع کارشناسی ارشد از حدود ۳۶ میلیون تومان آغاز و تا ۵۰ میلیون تومان به صورت تقریبی متفاوت می‌شود و، اما در مقطع دکتری از حدود ۱۲۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه متفاوت خواهد بود و مدت زمان بررسی درخواست لغو تعهد آموزش رایگان در سازمان بین دو تا هفت روز کاری زمان می‌برد. 

هزینه آزاد سازی مدرک برای هر دانشجو چه میزان آب می‌خورد؟

آنا: اشاره کردید قیمت آزادسازی مدارک تحصیلی در هر مقطعی متفاوت است، این ارقام و اعداد و قیمت‌ها به چه عواملی بستگی دارد؟

دانشجویی که در حال تحصیل است نمی‌تواند از سوابق بیمه‌ای برای دوران تحصیلی که از آموزش رایگان بهره‌مند بوده است، استفاده کند؛ چرا که دانشجوی روزانه دانشجوی تمام وقت محسوب می‌شود

داداش پور: بررسی و محاسبه هزینه به عوامل مختلفی از جمله گروه‌های آموزشی، مقاطع تحصیلی، طول تحصیل، سهمیه منطقه قبولی در مقطع کارشناسی، تعداد واحد‌های پایان نامه و رساله و ... بستگی دارد که بر اساس پرونده آموزشی متقاضی و دستورالعمل مربوطه در دانشگاه بررسی می‌شود. 

آنا: فرض کنید دانشجویی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را پشت هم به صورت روزانه در دانشگاه‌های کشور گذرانده باشد، آن وقت با احتساب مدت زمان تحصیل در هر دوره چند سال باید تعهد به خدمت داشته باشد؟ 

داداش پور: این مورد در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان متفاوت است، به عنوان مثال اگر دانشجویی هر سه مقطع را بدون فاصله زمانی ادامه تحصیل داده باشد، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برابر با مدت تحصیل تعهد دارد و در مقطع کارشناسی بنا به سهمیه منطقه قبولی باید تعهد خدمت داشته باشد، مثلا، اگر فردی از منطقه دو وارد دانشگاه شود در کارشناسی ۴ سال تحصیل کرده باشد ملزم به ۸ سال تعهد خواهد بود و همین روند در ارشد ۲ سال و در دکتری ۳.۵ سال تعهد باشد جمعا ۱۳ سال و ۶ ماه تعهد خواهد داشت، ولی اگر همین فرد از منطقه یک وارد دانشگاه شده باشد مدت تعهد ایشان ۹ سال و ۶ ماه لحاظ خواهد شد، مدت تعهد برای هر مقطع جداگانه و با توجه به همان مقطع محاسبه می‌شود و سوابق هم باید پس از فارغ التحصیلی باشد و همزمانی در مقاطع بالاتر دوره روزانه وجود نداشته باشد.

آنا: سازمان امور دانشجویان یک تفاهم نامه‌ای به عنوان «لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانش آموختگان» با وزارت کار امضا کرد، در این راستا چه اقداماتی قرار است، انجام شود؟ 

داداش پور: این تفاهم نامه با موضوع «لغو تعهد خدمت آموزش رایگان دانش آموختگان و دانشجویان انصرافی و اخراجی دانشگا‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی با استفاده از گواهی عدم کاریابی به صورت الکترونیکی که توسط دفتر توسعه نهاد‌های اشتغال و هدایت نیروی کار تنظیم شد بر بستر سامانه جست و جوی شغل» امضا شد، از آنجایی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سال گذشته متقاضی لغو آموزش رایگان شده بودند، دلیل این افزایش تقاضا هم به مشکلاتی برمی‌گردد که برخی دانش آموختگان در زمان دریافت مدارک دانشگاهی و اشتغال با آن مواجه می‌شوند که در شرایط کنونی، این مسئله اهمیت زیادی پیدا کرده است. 

سیر تا پیاز سوابق بیمه‌ای در فرایند «تعهد به خدمت دانش‌آموختگان»

دانشجویان روزانه می‌توانند به صورت ترکیبی به تناسب برای کسر از سابقه کار در صورتی که مدت تعهد به خدمت به حد لازم نرسیده باشد، هزینه مابقی دوره را پرداخت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته