دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1403 - 09:14

بایدن چند گام تا پایان/ چرا محاسبه دموکرات‌ها غلط بود؟

بایدن چند گام تا پایان  چرا محاسبه دموکرات‌ها غلط بود؟
گاف‌های متعدد و ناکامی در نخستین مناظره، دموکرات‌ها را به این فکر انداخته که به نامزدی بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ پایان دهند و شخص دیگری را به مصاف ترامپ جمهوری‌خواه بفرستند.
کد خبر : 921999

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روز‌ها بایدن به نماد ناتوانی و شکست در آمریکا تبدیل شده است. روزبه‌روز کارزار سیاسی دموکرات‌ها برای کناره‌گیری وی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر جدی‌تر و گسترده‌تر می‌شود و افرادی مانند «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به‌صورت غیررسمی، اما آشکار خود را برای رقابت نهایی با ترامپ و جانشینی بایدن آماده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دردسر‌های حزب دموکرات، خیز کامالا هریس معاون بایدن جهت جانشینی وی در انتخابات ریاست جمهوری امسال است

در چنین شرایطی، بایدن قدرت مانور سیاسی خود را ازدست‌داده است. سؤال اصلی اینجاست که چرا محاسبات بایدن درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ اشتباه بود؟ این خطای محاسباتی، نشئت گرفته از مقایسه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ است. در آن زمان، جو بایدن توانست با استناد به آرای سلبی (آرایی که صرفاً به دلیل مخالفت با ترامپ به سود دموکرات‌ها به گردش درمی‌آمد)، نتیجه نهایی انتخابات سنا در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، جورجیا و آریزونا را به سود خود تغییر دهد. وی (بایدن) تصور می‌کند که این روند در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا خواهد کرد و ترس از ترامپ منجر به پیروزی وی در ایالات حساس و خاکستری می‌شود.

بااین‌حال، نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی صورت گرفته نشان می‌دهد که شرایط کنونی آمریکا با سال ۲۰۲۲ قابل قیاس نیست. در سه ایالت پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان معادله به ضرر بایدن دگرگون‌شده و دموکرات‌ها امید به تکرار پیروزی در ایالات جورجیا و آریزونا را هم ازدست‌داده‌اند.

برگزاری مناظره اخیر بایدن و ترامپ، این روند را تسریع کرده و امید طرفداران رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را از بین برده است.
 
اما یکی از مهم‌ترین دردسر‌های حزب دموکرات، خیز کامالا هریس معاون بایدن جهت جانشینی وی در انتخابات ریاست جمهوری امسال است. یکی از دست‌اندرکاران نظرسنجی حزب دموکرات نزدیک به ستاد بایدن اذعان کرده است که هریس ممکن است در مقایسه با رئیس جمهور، توانایی بیشتری برای گسترش پایگاه رأی‌دهندگان حزبی داشته باشد، اما او در مورد اینکه این تغییر چه اندازه است، ابراز تردید کرد.

هریس فرزند یک مادر هندی و پدر جامائیکایی، در نظرسنجی‌ها بیش از بایدن در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوست، لاتین تبار و جوان محبوبیت داشته است. اینها رأی‌دهندگان مهمی هستند که حامیان هریس معتقدند او می‌تواند به آنها شور و هیجان بدهد. اما پاسخ به این سؤال که آیا او واقعاً می‌تواند باعث افزایش مشارکت رأی‌دهندگان جوان‌تر رنگین‌پوست شود مبهم است.

پاسخ به این سؤال که آیا هریس واقعاً می‌تواند باعث افزایش مشارکت رأی‌دهندگان جوان‌تر رنگین‌پوست شود، مبهم است

برخی از اعضای حزب دموکرات همچنین می‌پرسند که آیا حضور هریس به معنی خطر از دست دادن رأی‌دهندگان اتحادیه‌ها و کارگران به‌اصطلاح یقه آبی در ایالت‌های اصلی میدان نبرد نخواهد بود؟! ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین که بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ با اختلاف اندکی با دونالد ترامپ در آنها پیروز شد و هر دو حزب برای کسب پیروزی نهایی در ماه نوامبر به آرای آنها نیاز دارند.

در صورت پذیرش هریس به‌عنوان نامزد جانشین بایدن، برخی از دموکرات‌ها پیشنهاد کرده‌اند که برگزیدن «جاش شاپیرو» فرماندار پنسیلوانیا، یا «روی کوپر» فرماندار کارولینای شمالی به‌عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری می‌تواند رأی‌دهندگان میانه‌رو در ایالت‌های غرب میانه را قانع کند. درهرحال، نگرانی عمیق دموکرات‌ها از توانایی هریس برای جانشینی بایدن، موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. قدر متیقن ماجرا این است که دیگر کمتر کسی به حضور دوباره بایدن در مسند ریاست جمهوری فکر می‌کند!

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
۰
فقط میشل اوباما میتواند ترامپ راشکست دهد
هلدینگ شایسته