دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1403 - 12:35
در نشست رؤسای مجلس کشورهای عضو بریکس؛

قالیباف: مجلس و دولت جدید ایران آمادگی همه‌جانبه برای همکاری با اعضای بریکس دارند

قالیباف: مجلس و دولت جدید ایران آمادگی همه‌جانبه برای همکاری با اعضای بریکس دارند
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست رؤسای مجلس کشورهای عضو بریکس گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضا و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.
کد خبر : 921841

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در نشست روسای مجلس کشور‌های عضو بریکس اظهارکرد: از دومای دولت روسیه به دلیل میزبانی گرم قدردانی کرده و مایلم از مراتب همدردی مقامات حاضر در این نشست در رابطه با شهادت رئیس جمهور شهید رئیسی و وزیر امور خارجه شهید امیرعبداللهیان با مردم ایران تشکر کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت جدید و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضا و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.

وی افزود: از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین برای تجارت بین اعضا است که باعث قطع یکی از اهرم‌های اصلی آمریکا بر اقتصادهای نوظهور است. توافق میان ایران و روسیه از نمونه‌های موفق دلارزدایی از مناسبات دوجانبه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توافق اخیر مالی ایران و روسیه از نمونه‌های موفق دلارزدایی است. توسعه کریدور‌های تجاری از جمله ظرفیت‌های مهمی است که باید از سوی مجالس عضو پیگیری و فعال شود.

قالیباف گفت: چهار محور، انرژی ترانزیت تجارت و بانک، از محور‌های اصلی کشور‌های بریکس است.

وی با تأکید بر تسریع در ایجاد ساختار‌های انتقال پول میان اعضای بریکس و توسعه کریدور‌های تجاری، اضافه کرد: پارلمان‌های کشور‌های عضو در موفقیت بریکس نقش مهمی دارند و می‌توانند برای برون رفت از یکجانبه گرایی قوانین تسهیل گیری برای توسعه تجارت وضع کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نشست پارلمانی بریکس با تسهیل بحث و همکاری سیاسی و دفاع از حاکمیت قانون می‌توانند زمینه ساز و ظرفیت ساز برای ارتقای روابط کشور‌های عضو عمل کنند. مقابله با اقدامات قهری یکجانبه گرایانه به عنوان تهدید بزرگ برای امنیت و رفاه شهروندان عادی کشور‌های بریکس در دستور کار مجمع مجالس بریکس قرار بگیرد.

قالیباف گفت: معتقدیم که استفاده از راه حل حقوقی و جمعی و اقدام جمعی می‌تواند نتایج موثری داشته باشد. در نشست قبلی در آفریقای جنوبی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد  ایجاد گروه دوستی پارلمانی بریکس در مجالس کشور‌های عضو را جهت تسهیل روابط پارلمانی ارائه نمود.

وی ادامه داد: اینجانب آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند در همتایان خویش در مجالس بریکس در امر تقویت رفاه همگرایی اعلام می‌دارد. در این نشست پیشنهاد می‌گردد تا نسبت به عملیاتی کردن این پیشنهاد اقدام لازم صورت گیرد. 

وی افزود: کشورهای عضو بریکس باید به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر و موثرتر در زنجیره ارزش جهانی باشند. بر این باورم که اقتصادهای کشورهای عضو بریکس با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و راهبردی، مکمل، متمم و تقویت کننده یکدیگر هستند و این ظرفیت ارزشمندی برای توسعه متقابل همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته