دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هدف سند ملی در کاهش مصرف نمک محقق نشده است

هدف سند ملی در کاهش مصرف نمک محقق نشده است
استاد همه‌گیرشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ شیوع مصرف نمک بیش از حد نزد ایرانیان ۲ درصد افزایش یافته است.
کد خبر : 921833


به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در نشست تخصصی گروه ارتقا سلامت فرهنگستان علوم پزشکی اعلام شد، هدف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در کاهش مصرف نمک در ایران که از عوامل پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و سکته است، محقق نشده است.

در این نشست که با موضوع عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در ایران در محل فرهنگستان برگزار شد، افشین استوار استاد همه‌گیرشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنرانی خود با اشاره به اینکه هدف ۴ در سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کاهش نسبی ۳۰ درصد مصرف نمک بوده است، گفت: متأسفانه بر اساس گزارش‌های موجود نه تنها این هدف محقق نشده است بلکه در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ شیوع مصرف نمک بیش از حد نزد ایرانیان ۲ درصد نیز افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های ملی و بین‌المللی عمده‌ترین دلیل مرگ ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های قلبی عروقی است که موجب مرگ بیش از ۱۷ میلیون نفردر سال می‌شود که بروز آنها با رژیم غذایی ناسالم و مصرف بیش از حد نمک ارتباط مستقیم دارد.

کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و پایش و ارزیابی اقدامات مرتبط با کنترل این بیماری‌ها را در کشورمان برعهده دارد. این کمیته در هماهنگی با "شورای عالی سلامت و امنیت غذایی" در جهت تأمین سلامت شهروندان و تصویب سیاست‌های اجرایی بین بخشی برای تأمین، حفظ و ارتقای عادلانه سلامت می‌کوشد با فراهم کردن شرایط دسترسی و برخورداری آحاد جامعه از سبد غذایی سالم و مطلوب به بهبود کیفیت و شیوه زندگی مردم کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: نمک مصرف نمک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته