دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1403 - 16:37

بهنام‌نیا: از فرار مغزها به کوچ دسته‌جمعی مغزها رسیده‌ایم

بهنام‌نیا: از فرار مغزها به کوچ دسته‌جمعی مغزها رسیده‌ایم
معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی گفت: در یک بازه زمانی با پدیده‌ای بنام فرار مغز‌ها مواجه بودیم، اما اکنون با کوچ دسته‌جمعی مغز‌ها مواجه هستیم که نمی‌توان تنها با راه‌حل‌های پس‌نگر آن را درمان کرد.
کد خبر : 921740

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی‌اصغر بهنام‌نیا معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی در نخستین همایش معاونین سازندگی و محرومیت‌زدایی کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد اصفهان برگزار شد، کشف و حل چالش‌ها را منشأ و عامل اصلی پیشرفت‌ها در جوامع عنوان کرد.

وی اضافه کرد: بهتر است در کاربرد برخی کلمات و اصطلاحات با وسواس بیشتری عمل کنیم، چراکه برخی صفت‌ها همراه با ایجاد آن حس در مخاطب شده و نتیجه منفی دارد و با استفاده از واژه محرومیت‌زدایی در اقدامات جهادی و سازندگی مخالفم و بهتر است نیمه پر لیوان را دید و به‌جای این عبارت، واژه‌هایی مانند توانمندسازی یا کارآفرینی را جایگزین کرد.

معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی افزود: نکته قابل توجه در اقدامات جهادی این است که در توانمندسازی بنا به قول معروف دنبال ماهی دادن به جامعه مخاطب نباشیم، بلکه با تغییر رویکرد، به‌جای آن ماهی‌گیری و فنون مربوط به آن را آموزش دهیم تا در پی آن تولید سرمایه و ثروت و اشتغال بیاید.

بهنام‌نیا خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی با پدیده‌ای بنام فرار مغز‌ها مواجه بودیم، اما اکنون با کوچ دسته‌جمعی مغز‌ها یا بهتر بگویم، فرار سازمان‌ها یا تیم‌های خلّاق و سازنده مواجه هستیم و این یکی از چالش‌هایی است که نیاز به تمرکز و خلّاقیت دارد و با راه‌حل‌های پس‌نگر قابل درمان نیست.

جوامع پیشرو در رفع چالش‌ها چابک‌تر عمل می‌کنند

وی تبیین کرد: امروزه جوامع پیشرو جوامعی هستند که در یافتن چالش‌ها و کشف آنها موفق‌تر و چابک‌تر عمل می‌کنند و کشف چالش و یافتن راه‌حل آن می‌تواند به‌عنوان عامل و منشأ اصلی پیشرفت‌ها در اینگونه جوامع مطرح باشد.

معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی متذکر شد: راه‌حل‌ها نباید در مرحله تئوری متوقف شود و باید به عمل برسد، برای همین پژوهشگاه اجتماعی یاوران شهید با نام اختصاری «پایش» را در اصفهان راه‌اندازی کردیم که در این مجموعه یک هیئت مرکزی برای چالش‌شناسی موضوعات اجتماعی و همچنین گروه فرهیختگان برای روش‌یابی و حل چالش‌ها با توجه به اکوسیستم منطقه‌ای داریم.

بهنام‌نیا یادآور شد: در قرارگاه جهادی وزارت کشور با بررسی و پیمایش میدانی در حال اجرای طرحی با نام تکام هستیم که این طرح برای نخستین‌بار و با همکاری استانداری و دانشگاه آزاد در استان اصفهان در سطح روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردارتر در حال اجراست.

وی در ادامه توضیح داد: در طرح قرارگاه جهادی با محاسبات صورت گرفته توسط تیم‌های تحقیقاتی و اجرایی، تعداد ۱۶۰ وظیفه و خدمت که باید در یک روستا انجام شود شناسایی و تجمیع شد و این تعداد پس از کارشناسی‌های دقیق و طاقت‌فرسا به ۱۷ وظیفه محوری تقلیل یافت و اکنون می‌توانیم بگوییم در صورت اجرای این ۱۷ نظام و اقدام در روستا، گام بلندی در ایجاد عدالت اجتماعی و رفع محرومیت و نیازمندی‌ها در روستا‌ها به‌طور عموم و مناطق محروم‌تر بطور خاص برداشته شده است.

معاون جانشین وزیر کشور با تجلیل از اقدام دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در انتقال تجهیزات کارگاهی به این واحد دانشگاهی عنوان کرد: در علم مدیریت ۵۱ نوع تحول سرمایه‌ساز و روش تهیه ثروت داریم که یکی از پرکاربردترین آنها روش دانش انباشته که در خلال آن بستر و محیط ثروت‌ساز اصل قرار گرفته و نیروی انسانی با تعریف آن به کار گرفته می‌شود.

 معاون جانشین وزیر کشور در قرارگاه جهادی تأکید کرد: امروز من در دانشگاه آزاد اصفهان با مشاهده انتقال تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی و پژوهشی از دیگر واحد‌های دانشگاهی و به‌کارگیری آنها با استفاده از نیروی متخصص، نمونه عینی این روش مدیریتی را دیدم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب