دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ویژه تمام داوطلبان؛

مرور قوانین اجباری سازمان ملی سنجش در روز کنکور

مرور قوانین اجباری سازمان ملی سنجش در روز کنکور
طی دو روز آینده نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ در ۴۰۸ شهرستان برگزار می‌شود که سازمان ملی سنجش برای روز کنکور بر رعایت چند قانون اجباری تاکید کرده است. 
کد خبر : 921716

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوبت دوم کنکور کارشناسی ۱۴۰۳ از فردا (پنج شنبه، ۲۱ تیر) با حضور ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب در ۱۷۴۷ حوزه فرعی و ۶۲۵ حوزه امتحانی و ۴۰۸ شهرستان آغاز می‌شود و تا فردا (جمعه، ۲۲ تیر) ادامه دارد که از این تعداد ۶۳ درصد خانم و ۳۷ درصد آقا هستند. 

چند نکته طلایی که هر داوطلبی ملزم به رعایت آنهاست

محمدحسین حاجیلو با تشکر از دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی، می‌گوید: خوشبختانه با اقدامات پلیس فتا کانال‌های فضای مجازی مدعی فروش سؤالات آزمون سراسری شناسایی شده و این مدعیان دروغین و فروشندگان ابزار تقلب دستگیر می‌شوند.

وی با هشدار مجدد به داوطلبان و خانواده‌های آنها در مورد سوداگران و کلاهبرداران فروش سؤالات، گفت: قانون در تشدید مجازات افراد متخلف در شبکه‌ها و گروه‌ها صراحت دارد و ارتکاب هر یک از اعمال تخلف آمیز به‌ویژه تلاش برای افشای سؤالات مرتبط با آزمون سراسری در قالب همکاری در یک گروه یا شبکه به تناسب نوع جرم می‌تواند به حبس از یک تا پنج سال نیز منجر شود. داوطلبان و والدین این عزیزان مراقب باشند تحت تأثیر تبلیغات کذب قرار نگیرند و سرنوشت خود را به سوداگران و کلاهبرداران کنکور گره نزنند و تأکید می‌شود ضرورت دارد داوطلبانی که وارد شبکه‌های مدعی تقلب و تضمین قبولی شده‌اند هر چه سریع‌تر از این شبکه‌ها خارج شوند تا مشمول مجازات‌های قانونی نشوند.

حاجیلو با بیان اینکه امکان دسترسی به سؤالات آزمون سراسری پیش از برگزاری آزمون وجود ندارد، گفت: شورای حفاظت آزمون سراسری با بهره‌گیری از ظرفیت نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی اقدامات لازم را برای پیشگیری و مقابله با هر نوع تخلف را انجام خواهد داد و داوطلبان توجه کنند نه تنها استفاده از وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در جلسه آزمون سراسری تخلف است بلکه حتی همراه داشتن اینگونه وسایل بدون استفاده از آنها نیز منجر به محرومیت از آزمون سراسری و مجازات می‌شود. همه گروه‌ها و کانال‌های مدعی تقلب تحت رصد نهاد‌های امنیتی و انتظامی هستند و داوطلبان آگاهی داشته باشند که این کلاهبرداران در ساعات باقی مانده تا آزمون سراسری با انتشار صفحات جعلی دفترچه سؤالات با استفاده از سؤالات سال‌های گذشته و سایر شیوه‌های متقلبانه سعی در قانع کردن داوطلبان برای واریز وجه به صورت ارز، طلا و رمز ارز دارند و هوشیاری داوطلبان عزیز این اقدامات را خنثی خواهد کرد.

همراه داشتن شناسنامه الزامی است 

به گفته مسئولان سازمان ملی سنجش، سامانه دریافت کارت ورود به جلسه کنکور از روز (شنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۳) فعال شده است، داوطلبان به هیچ عنوان دریافت کارت ورود به جلسه کنکور را به روز‌های پایانی موکول نکنند و به انطباق مشخصات برگه راهنما با مشخصات شخصی خود توجه داشته باشند، کارت ورود به جلسه کنکور روی برگه A ۵ چاپ شود و تغییر اندازه در آن صورت نگیرد. داوطلبان حتما روز آزمون با خود شناسنامه عکس دار یا کارت ملی همراه داشته باشند، چرا که تنها کارت شناسایی است که هویت داوطلبان را بازگو می‌کند. در تمام حوزه‌های کنکور ساعت ۷:۳۰ بسته می‌شود؛ بنابراین داوطلبان باید قبل از آن در جلسه حاضر باشند. 

 اگر مشخصات کارت داوطلبان با مشکل همراه بود، حتما به حوزه‌های رفع نقص مراجعه کنند، ۴۰۸ شهرستان دارای حوزه‌های رفع نقص هستند که در همین ۴۰۸ حوزه کنکور برگزار می‌شود. اگر اطلاعات مشاهده شده از نوع سال اخذ و معدل و... در کارت ورود به جلسه با مشخصات داوطلب مغایرت داشته باشد، داوطلب باید آن را در سامانه آزمون اصلاح کند. در صورتی که کد دانش آموزی مغایرت داشت باید به آموزش و پرورش اطلاع داده شود، همچنین داوطلبان با مشاهده مغایرت در نوع معلولیت و جنسیت و سهمیه و نبود عکس باید با همراه داشتن عکس به باجه رفع نقص مراجعه کنند. داوطلبان در صورت مغایرت، می‌توانند کد رهگیری دریافت شدت از بنیاد ایثارگران را در کارخونه شخصی خود اعلام کنند. همچنین داوطلبان برای اعلام علاقه مندی به رشته‌های علوم ورزشی و هنر جهت شرکت در آزمون عملی می‌توانند با پرداخت هزینه از ۱۷ تا ۲۲ تیر در پروفایل شخصی خود مشخصات را ثبت کنند، البته به شرطی که در یکی از گروه‌های علوم تجربی، ریاضی و انسانی ۱۴۰۳ شرکت کرده باشند.

قوانین اجباری سازمان ملی سنجش در روز کنکور 


جزئیات کنکور ریاضی و انسانی 

فرایند کنکور ریاضی و فنی با شرکت ۱۲۵ هزار و ۱۱۹ داوطلب و کنکور انسانی با حضور ۲۷۰ هزار و ۷۵۲ داوطلب صبح پنج‌شنبه، ۲۱ تیر آغاز خواهد شد؛ از این میان ۳۵ درصد از داوطلبان ریاضی خانم و ۶۵ درصد آقا و در گروه انسانی ۶۶ درصد خانم و ۳۴ درصد آقا هستند. 

در گروه علوم ریاضی و فنی، ۲ دفترچه کنکور وجود دارد، اولین دفترچه مختص ریاضیات با ۴۰ سوال و مدت زمان ۷۰ دقیقه در ساعت ۸:۳۰ در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، اما دفترچه دوم دارای سوالات فیزیک و شیمی است که داوطلبان از ساعت ۹:۴۰ باید در زمان ۷۵ دقیقه به ۶۵ سوال پاسخ دهند؛ در مجموع ۱۰۵ سوال با مدت زمان پاسخگویی ۱۴۵ دقیقه به داوطلبان تحویل داده می‌شود. 

در گروه علوم انسانی، ۲ دفترچه کنکور وجود دارد، اولین دفترچه مختص ریاضی و زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی با ۸۰ سوال و مدت زمان ۸۵ دقیقه در ساعت ۸:۳۰ در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، اما دفترچه دوم دارای سوالات زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه، منطق و اقتصاد است که داوطلبان از ساعت ۹:۵۵ باید در زمان ۷۵ دقیقه به ۸۰ سوال پاسخ دهند؛ در مجموع ۱۶۰ سوال با مدت زمان پاسخگویی ۱۶۰ دقیقه به داوطلبان تحویل داده می‌شود. 

قوانین اجباری سازمان ملی سنجش در روز کنکور 

جزئیات کنکور هنر و زبان‌های خارجه 

کنکور هنر با شرکت ۴۶ هزار و ۳۱ داوطلب و کنکور زبان‌های خارجه با حضور ۷۰ هزار و ۹۲۲ داوطلب بعد از ظهر روز پنج‌شنبه، ۲۱ تیر برگزار می‌شود که ۷۸ درصد از داوطلبان هنر خانم و ۲۲ درصد آقا هستند. در گروه زبان‌های خارجه ۶۷ درصد خانم و ۳۳ درصد آقا هستند. 

در گروه هنر، یک دفترچه با تعداد ۱۰۰ سوال در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که آنها ۱۱۵ دقیقه نسبت به پاسخگویی سوالات زمان دارند. داوطلبان باید از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۵۵ به سوالات درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی، فیزیک و خلاقیت تصویری و تجسمی پاسخ دهند. 

گروه زبان‌های خارجه شامل یک دفترچه با ۷۰ سوال و زمان پاسخگویی ۱۰۵ دقیقه است. داوطلبان از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۴۵ باید به سوالات زبان‌های خارجه در گروه‌های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، روسی و آلمانی پاسخ دهند. 

قوانین اجباری سازمان ملی سنجش در روز کنکور 

جزئیات کنکور تجربی 

کنکور گروه علوم تجربی با پرمتقاضی‌ترین داوطلبان کنکور صبح روز جمعه، ۲۲ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود که تعداد آنها ۴۷۱ هزار و ۳۹۷ داوطلب است. ۷۷ درصد از داوطلبان هنر خانم و ۳۳ درصد آقا هستند. 

کنکور تجربی شامل ۳ دفترچه با ۱۵۵ سوال و زمان پاسخگویی ۱۸۰ دقیقه است، اما دفترچه شماره ۴ ویژه بهیاری شامل ۳۰ سوال و زمان پاسخگویی ۲۰ دقیقه خواهد بود. 

سوالات این گروه در قالب زیست شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و زمین شناسی دارای ۱۵۵ سوال است که داوطلبان از ساعت ۸:۳۰ صبح به مدت ۱۸۰ دقیقه نسبت به پاسخ دهی وقت دارند. 

دفترچه چهارم شامل ۳۰ سوال بهیاری است که از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۱:۵۰ در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

قوانین اجباری سازمان ملی سنجش در روز کنکور 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب