دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سوگواره هنر عاشورایی در برج آزادی افتتاح شد

سوگواره هنر عاشورایی در برج آزادی افتتاح شد
آیین افتتاحیه «سوگواره هنر عاشورایی» با حضور تعدادی از هنرمندان عرصه‌های مختلف و مدیران فرهنگی در مجموعه برج آزادی تهران برگزار شد.
کد خبر : 921699

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سوگواره هنر عاشورایی همزمان با دهه اول محرم با حضور محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی در مجموعه فرهنگی، هنری برج آزادی افتتاح شد. 

این رویداد با اجرای تئاتر «لالایی مادر شهید» در ورودی مجموعه افتتاح و سه هنرمند نقاش همزمان به نقش‌زنی آثاری با موضوع ماه محرم پرداختند.
اجرای پرده خوانی دو کودک هنرمند، مراسم چهارپایه خوانی عاشورا و برگزاری عزاداری در فضاهای مجموعه از دیگر بخش‌های این مراسم بود.  

نمایشگاه سوگواره هنر عاشورایی تا ۱۴ شهریور در برج آزادی برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۲۰ از آن بازدید کنند.

محمداله یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی پس از پایان مراسم با حضور در جمع خبرنگاران توضیح داد: براساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته برج آزادی هم زمان با فرا رسیدن دهه اول محرم میزبان مخاطبان و شهروندان عزیز تهرانی با برگزاری سوگواره هنری عاشورا است. در این راستا مجموعه فعالیت‌های فرهنگی هنری از قومیت‌های مختلف ایران عزیز در قالب آثار نمایشگاهی، نمایشی و موسیقایی در گالری‌ها و تالار‌های مختلف برج آزادی اجرا می‌شود که به اعتقاد من دربرگیرنده جذابیت‌ها و تفاوت‌هایی است که می‌تواند فضای جالب توجهی را در این ایام عزیز برای سوگواران حضرت سیدالشهدا (ع) رقم بزند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این رویداد هنری حضور توامان هنرمندان بزرگسال و کودک و نوجوانی است که تلاش می‌کنند آثار خود را در بخش‌های مختلف ارائه دهند. فعالیت‌هایی که به نوعی ادامه دهنده بخشی از برنامه‌هایی است که بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای این ایام عزیز در مجموعه‌های تحت پوشش خود تدارک دیده است. چرا که ما علاوه بر اجرای این برنامه‌ها در برج آزادی ویژه برنامه‌هایی را نیز در پهنه رودکی در نظر گرفته ایم که عمده آنها مشتمل بر اجرای آثار نمایشی است. مسیری که تصمیم داریم به یاری خداوند آن را در ایامی غیر از دهه اول محرم نیز ادامه دهیم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تشریح دیگر اقدامات این مجموعه طی ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) تصریح کرد: علاوه بر برگزاری مجالس شبیه خوانی که این شب‌ها در پهنه رودکی برگزار می‌شود، ما این آمادگی را داریم که بخش‌هایی از رویداد «سوگواره هنر عاشورایی» را در پهنه رودکی نیز اجرا کنیم. این در حالی است که برنامه ریزی برای اجرای آثار نمایشی در تالار وحدت، اجرای چند مجلس روضه خوانی به شیوه قدیم از جمله آیین چهارپایه خوانی و رایزنی با چند هنرمند فعال حوزه موسیقی برای اجرای چند برنامه موسیقایی مرتبط با ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) از دیگر برنامه‌های ما در روز‌های آینده است.

اله یاری در بخش پایانی صحبت‌های خود از برگزاری یک نمایشگاه مهم با موضوع نمایش ادوات قدیمی و تاریخی هنر تعزیه در برج آزادی تهران طی روز‌های آینده با همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی خبر داد.

«سوگواره هنر عاشورایی» با ارائه فعالیت تعدادی از هنرمندان در حوزه‌های پوستر، عکس، نقاشی، اینفوگرافیک و نمایش تا ۱۴ شهریور میزبان مخاطبان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته