دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1403 - 11:01
افشاری مطرح کرد؛

دانشگاه آزاد دامغان چه قابلیت‌هایی دارد؟/ از دانش فنی داروسازان تا رفع معضل‌های شهری

دانشگاه آزاد دامغان چه قابلیت‌هایی دارد؟  از دانش فنی داروسازان تا رفع معضل‌های شهری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با تشریح قابلیت‌های این دانشگاه، دانش فنی داروسازان و رفع معضل شهر با گزاره حل مسئله را از جمله این قابلیت‌ها برشمرد.
کد خبر : 921626

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم‌اندیشی با موضوع «هدایت تحصیلی» با حضور مدیران آموزشگاه‌های متوسطه دوم شهرستان دامغان و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در این نشست با ارائه گزارشی از سیر مأموریت‌ها و رسالت دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه‌ها از زمان آغاز فعالیت، ادوار متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند و مأموریت اصلی دانشگاه‌ها در ابتدای شکل‌گیری، آموزش نسل‌های آینده بود، اما به تدریج پژوهش نیز جزء لاینفک آن شد و نسل جدیدی از دانشگاه‌ها پدیدار شدند که در آنها در کنار آموزش، فعالیت‌های پژوهشی نیز مورد توجه بودند.

حسین افشاری تأکید کرد: در دنیای رقابتی امروز و با توجه به تحولات در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌های مختلف، دگرگونی بازار آموزش و تسهیل دسترسی به محتوای آموزشی الکترونیکی، موجب شده تا دانشگاه‌ها عهده‌دار مسئولیت‌های جدیدی در قبال جامعه شوند.

لزوم ایفای نقشی فعال برای حل مسائل جامعه

وی متذکر شد: در حقیقت دانشگاه‌ها به‌منظور همسویی بیشتر با فرآیند توسعه اقتصادی در سطوح مختلف بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی ناگزیر از ایفای نقش سنتی در ارائه آموزش‌های همگانی یا انجام پژوهش‌هایی با قابلیت به‌کارگیری پایین، به سوی ایفای نقشی فعال در حل مسائل جامعه و پاسخگویی به نیاز‌ها در تعامل با محیط پیرامونی هستند؛ بنابراین با توجه به مسائلی که شهر‌ها است، باید به ‏ابعاد و اصول توسعه پایدار شهر توجه کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با اشاره به نکات یک شهر پایدار و توسعه‌یافته بیان کرد: شهری است که از توان‌های محیطی منطقه خود بهره‌‏برداری کرده ‏و خودکفا باشد و به زندگی ساکنانش معنا می‌بخشد.

افشاری اضافه کرد: در دوران کنونی در پی بروز بحران‌های زیست محیطی، نابودی منابع، تحریم‌ها، بیماری‌های همه‌گیر و ایجاد موانع در راه ‏رسیدن به توسعه، لازم است برنامه‌ها براساس شناخت و ارزیابی توان محیطی صورت گیرد و هم ارزش‌های طبیعی محیط ‏حفظ شوند. ‏

وی تبیین کرد: فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اکولوژیکی و آنچه در شهرستان دامغان جریان دارد ما را به سمت توسعه پایدار هدایت نمی‌کند و به‌دلیل عدم استفاده ‏صحیح از توان‌های محیطی مشکلاتی در شهر دامغان به ‏وجود آمده ‏است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، هدف اصلی از ارائه‌ این طرح را تقویت توان‌های محیطی شهر ‏اکولوژیکی شهری عنوان کرد و ادامه داد: ‏ارائه برنامه‌های توسعه پایدار شهری براساس شهر دامغان، با استفاده از الگوی توان اکولوژی شهری به نقش هریک از توان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در ‏توسعه شهری است.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تشریح کرد: مطالعه توانمندی‌های محیطی شهرستان دامغان نشان می‌دهد که نواحی مختلف این شهر از استعداد‌های بالقوه بالایی برخوردار هستند که به شرط برنامه‌ریزی دقیق به‌منظور بهره‌برداری مطلوب و منطقی از این منابع می‌توان توسعه پایدار و جامعی داشت.

افشاری خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دامغان به‌عنوان یک دانشگاه پیشرو، خلّاق و نخستین مؤسسه آموزش عالی درسطح شهرستان دامغان با ۳۹ سابقه درخشان خدمت‌رسانی بخشی از این قابلیت‌ها را به‌صورت خلاصه درراستای بهرمندی شهرستان معرفی کند.

وی، نخستین قابلیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان را آموزش از پیش‌دبستانی تا دکترای تخصصی عنوان کرد و ادامه داد: آموزش از پیش‌دبستانی تا دکتری تخصصی ویژگی منحصربه‌فرد دانشگاه آزاد اسلامی است و هیچ مؤسسه آموزشی وجود ندارد که تحصیل از پیش‌دبستانی تا دکتری تخصصی در آن مجموعه مهیا باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان توضیح داد: مدارس سمای این دانشگاه در مقاطع پیش‌دبستانی، دبستان، دبیرستان و هنرستان و در دانشگاه با ۸۰ رشته در مقطع کارشناسی، ۴۹ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد، یک رشته در مقطع دکتری حرفه‌ای و ۲۱ رشته در مقطع دکتری تخصصی در حال خدمت به جامعه ایران اسلامی است و با ارائه رشته‌های کاربردی جدید ازجمله مدیریت آموزشی و روانشناسی به نیاز مردم پاسخ مثبت دهد و یک تفاوت کلی که مدارس سما را از سایر مدارس متمایز می‌کند پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی از مدارس سماست که از مدارس سما پشتیبانی همه‌جانبه می‌شود.

افشاری، دومین قابلیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان را امکانات رفاهی منحصربه‌فرد دانست و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دامغان با توجه به ارائه خدماتی مانند آزمایشگاه‌های تخصصی، کتابخانه‌های تخصصی ازجمله حقوق و داروسازی علاوه بر کتابخانه عمومی، هتل دانش، تالار مجلل فرهیختگان، سالن‌های آمفی تئاتر، خوابگاه‌های مجهز، سالن‌ها و امکانات ورزشی فوق‌العاده این آمادگی را دارد در تعامل با سایر ارگان‌ها درصورت ارائه درخواست از سوی این دستگاه‌ها این امکانات را با تخفیف ویژه برای بهره‌مندی خانواده‌های شاغل یا مرتبط با این دستگاه‌ها فراهم آورد.

باید از دانش استادان باتجربه برای توسعه پایدار شهری بهره برد

وی، بهره‌مندی از دانش استادان باتجربه را از دیگر قابلیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان عنوان و اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با توجه به بهره‌گیری از استادان توانمند این فرصت برای سایر ارگان‌ها نیز مهیاست و درصورت نیاز برای برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های دانش‌افزایی همکاران یا توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار و جامعه هدف دستگاه‌های مختلف ارائه خدمات می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان خاطرنشان کرد: استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی هم دیگر قابلیت این دانشگاه است و واحد دامغان با بهره‌گیری از تجهیزات جدید آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های آنالیز، آزمایشگاه داروسازی، آزمایشگاه کشاورزی و آزمایشگاه عمومی، خدمات آزمایشگاهی را به سایر ارگان‌ها ارائه می‌کند.

افشاری مطرح کرد: ارائه خدمات فنی و مهندسی هم در قابلیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان مؤثر بوده، چراکه صادرات خدمات فنی و مهندسی علاوه بر رونق تولید و خدمات، از تأثیرگذارترین عوامل توسعه کیفی صادرات و استفاده از فناوری بالا به شمار می‌رود و ایجاد و حمایت از انجمن‌های علمی فنی و مهندسی با هدف توسعه فناوری از شیوه‌های دستیابی به این موضوع است که می‌تواند علاوه بر توسعه خدمات در اقتصاد داخلی بر روند اقتصاد دانش‌بنیان نیز در سطوح مدیریتی و فنی بیفزاید.

وی با اشاره به ارجاع مشکلات و معضلات شهری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دامغان با آسیب‌شناسی وضع موجود و شناسایی نقاط ضعف خود در تعامل و مشارکت در حل مسائل جامعه و صنعت، محدودیت منابع مالی و مساله اشتغال دانش‌آموختگان، تمایل به ایفای نقشی مؤثرتر در جامعه درراستای رفع مشکلات و معضلات با به‌کارگیری دانش فنی استادان خود را دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با تأکید بر استفاده از دانش فنی استادان داروسازی گفت: در زمان همه‌گیری بیماری کرونا و ایجاد دغدغه تأمین دارو‌های ویژه بیماران کرونایی، داروخانه ولایت دانشگاه آزاد اسلامی دامغان با استفاده از توان استادان و دانش‌آموختکان خود در دانشکده داروسازی و با همکاری مرکز بهداشت و درمان شهرستان نسبت رفع دغدغه مردم شریف دامغان اقدام کرد و این ظرفیت بالقوه در عرصه‌های مختلف می‌تواند با همکاری جامعه بالفعل شود.

افشاری اضافه کرد: همچنین استفاده از توان کلینیک حقوقی دانشگاه می‌تواند در ارتقای مؤسسه آموزش عالی مؤثر باشد و با در نظر گرفتن ضرورت بهره‌گیری از روش‌های نو آموزشی دانشگاهی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از روش‌های آموزشی تجربه محور و دانشجومدار با توجه به ضرورت ایفای نقش پیش‌برنده و سازنده دانشکده‌هاى حقوق در سامان‌دهی و به‌روزرسانی نظام حقوقی کشور با امعان نظر به ضرورت ارائه خدمات و مشاوره‌های حقوقی رایگان به اقشار مختلف جامعه به‌خصوص طبقات کم‌درآمد و آسیب‌پذیر و آموزش حقوق به همگان به‌منظور توسعه‌ فرهنگ کار داوطلبانه و نوع دوستانه به مردم فهیم دامغان با استادان باتجربه و پیشینه قوی دانشکده حقوق در سطح کشور ارائه خدمت می‌کند.

وی با اشاره به استفاده از توان و دانش استادان دانشکده کشاورزی افزود: رشته کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان سال ۱۳۶۶ دایر شد و با حضور ۲۰ عضو هیئت علمی جوان و توانمند به‌صورت تمام‌وقت در گروه‌های آموزشی مختلف، امکانات آزمایشگاهی، مزارع و گلخانه‌های تحقیقاتی طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را در زمینه‌های مختلف کشاورزی موجب شده که بهره‌مندی از این توان تخصصی مستلزم اراده مدیران و مسئولان شهری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تأکید کرد: این جلسه برای تعامل بهتر مدارس و دانشگاه برای بهره‌مندی بهتر شهرستان دامغان از ظرفیت‌های بلقوه است که با بهره‌گیری از توان مدیران می‌تواند بالفعل شود.

به گزارش آنا، مدیران مدارس دوم متوسطه با ابراز ناآگاهی و شگفتی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه آزاد دامغان خواستار ارائه آن به جامعه شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب