دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

نحوه رسیدگی به تخلفات نیروی انسانی کودکستان‌ها مشخص شد

نحوه رسیدگی به تخلفات نیروی انسانی کودکستان‌ها مشخص شد
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: در «آیین‌نامه رسیدگی به شکایات و تخلفات مؤسسان و کارکنان کودکستان‌ها» که در هفتمین جلسه هیئت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مورخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ به تصویب رسید، نحوه رسیدگی به تخلفات نیروی انسانی کودکستان‌ها مشخص شده‌است که در فرآیند ابلاغ قرار گرفته است.
کد خبر : 921535

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شغل معلمی از جمله شغل‌های مهم و تاثیرگذار است که می‌تواند زندگی فرد را دگرگون و متحول سازد. در واقع، این شغل می‌تواند با تاثیر به‌سزای خود در رشد و پیشرفت جامعه تربیت نسل آینده را تضمین کند.

بدون شک معلم مهدکودک بودن بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما با وجود اینکه پی‌ریزی شخصیت کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این شغل در مهدکودک حساسیت بسیار زیادی دارد.

شغل معلمی در مهدکودک‌ها همراه با هیجان باید با برنامه‌ریزی و آمادگی زیادی همراه باشد، چراکه یک رفتار نسنجیده در مربیان می‌تواند پیامد‌های منفی برای کودک، خانواده و جامعه ایجاد کند.

اولین روز تدریس در مهدکودک برای هیچ معلمی شبیه به هیچ روز دیگری نیست، چراکه این تجربه با سایر تجربه‌ها بسیار متمایز است. یک معلم در مهدکوک باید حس پختگی زیادی داشته باشد تا در برابر رفتار‌های غافلگیرانه کودکان بهترین واکنش را نشان دهد.

در ابتدای سال تحصیلی، وقتی بچه‌های کوچک خود را زیر بال خود می‌گیرید، آنها هنوز بچه هستند. برخی از مهدکودک‌ها هیچ تجربه‌ای در یک محیط مدرسه ساختاریافته ندارند، و برخی ممکن است بخواهند کلاس را برای شما اداره کنند! طیف گسترده‌ای از تجربیات و توانایی‌ها وجود دارد و وظیفه ما این است که نسبت به نحوه نظارت و ارزیابی بر نیروی انسانی آگاه باشیم؛ لذا در این راستا درصدد برآمدیم با مجتبی همتی‌‌فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت‌وگویی کنیم که در ادامه قابل مشاهده است.

آنا: نحوه نظارت و ارزیابی بر نیروی انسانی کودکستان‌ها به چه صورتی است؟

همتی‌فر: نظارت بر نیروی انسانی کودکستان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این نظارت در دو مرحله قبل از به‌کارگیری (فرآیند بررسی صلاحیت‌های عمومی) و حین به‌کارگیری صورت می‌پذیرد.

//

در زمینه نظارت و ارزیابی نیروی انسانی کودکستان‌ها، سازمان دو رویکرد تدوینی و اجرایی دارد که خروجی رویکرد اول تاکنون دو آیین‌نامه‌ از جمله «آیین‌نامه چارچوب شایستگی‌ها و وظایف مؤسس و نیروی انسانی کودکستان‌ها» و «آیین‌نامه رسیدگی به شکایات و تخلفات مؤسسان و کارکنان کودکستان‌ها» و خروجی رویکرد دوم «سامانه شکوا» و «بازدید میدانی» است.

تدوین آیین‌نامه چارچوب شایستگی‌ها و وظایف نیروی انسانی کودکستان‌ها

سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز براساس تکلیف قانونی خود و به‌منظور انسجام‌بخشی و یکپارچگی در سیاست‌گذاری و نظارت بر تأسیس و اداره‌ی مراکز تربیت کودک با بررسی‌های کارشناسی «آیین‌نامه چارچوب شایستگی‌ها و وظایف مؤسس و نیروی انسانی کودکستان‌ها» در ۱۴۰۲ تدوین کرد که به تصویب هیئت امنا رسید و توسط مقام عالی وزارت ابلاغ شد. از آن به بعد، عملکرد و شایستگی‌های کلیه‌ی نیروی انسانی شاغل در کودکستان‌ها در طول دوره فعالیتشان توسط این آیین‌نامه مورد ارزیابی سازمان قرار خواهد گرفت.

«آیین‌نامه چارچوب شایستگی‌ها و وظایف مؤسس و نیروی انسانی کودکستان‌ها» در ۱۴۰۲ تدوین کرد که به تصویب هیئت امنا رسید و توسط مقام عالی وزارت ابلاغ شد

در «آیین‌نامه رسیدگی به شکایات و تخلفات مؤسسان و کارکنان کودکستان‌ها» که در هفتمین جلسه هیئت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مورخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ به تصویب رسید، نحوه رسیدگی به تخلفات نیروی انسانی کودکستان‌ها مشخص شده‌است که در فرآیند ابلاغ قرار گرفته است.

ثبت بیش از ۱۰ هزار گزارش در «سامانه شکوا»

در زمینه نظارت بر مراکز تربیت کودک و همچنین برای تسهیل خدمات‌رسانی، دریافت و رسیدگی به انتقادات، گزارش‌ها و شکایات مردمی در حوزه مأموریتی خود، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نسخه آزمایشی «سامانه شکوا» را رونمایی و فعال کرده است که عموم مردم می‌توانند برای طرح شکایت و گزارش به آن مراجعه کرده و به‌صورت کاملا الکترونیک طرح موضوع کنند. تاکنون، بیش از ده هزار گزارش در «سامانه شکوا» ثبت و رسیدگی شده است.

از مزیت‌های «سامانه شکوا» این است که تنها مربوط به طرح شکایت و گزارش از نیروی انسانی کودکستان نیست و مردم می‌توانند در مورد موضوعات گوناگون مانند: محتوا، فضا و تجهیزات، رده‌های مدیریتی سطوح اداره منطقه، اداره کل استان و ... به طرح موضوع بپردازند.

//

در نظارت‌های میدانی، نظارت و بازدید حضوری از کودکستان‌ها براساس شاخص‌های نظارت و ارزیابی کودکستان‌ها از جمله نیروی انسانی آنها که در قالب فرم و نمونه‌برگ‌های نظارتی تدوین شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است، صورت می‌پذیرد.

آنا: نصب دوربین مداربسته در کودکستان مجاز است یا نه و با چه هدفی نصب می‌شود؟

همتی‌فر: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در راستای عمل به وظیفه قانونی خود و به‌استناد اساسنامه خود موظف است که الزامات کلی در زمینه‌ ضوابط مکان‌یابی، فضای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز در کودکستان‌ها با هدف ساده‌سازی، سالم‌سازی، متناسبسازی و ایمنی فضای فیزیکی با ملاحظات تربیتی را تعیین کند. در همین راستا «آیین‌نامه‌ی ضوابط مکان‌یابی، فضا و تجهیزات کودکستان‌ها» پس از بررسی‌های متعدد کارشناسانه، در ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ شد.

در ورودی کودکستان، فضا‌های عمومی که پوشش کودکان و کارکنان در آنها باید رسمی باشد و سایر فضا‌های کودکستان محل قرارگیری وسایل بازی پارکی (تاب، سرسره و مشابه آن) نصب و استفاده از دوربین مداربسته فعال الزامی است

براساس ماده ۱۱ آیین‌نامه مذکور، در ورودی کودکستان، فضا‌های عمومی که پوشش کودکان و کارکنان در آنها باید رسمی باشد و سایر فضا‌های کودکستان محل قرارگیری وسایل بازی پارکی (تاب، سرسره و مشابه آن) نصب و استفاده از دوربین مداربسته فعال الزامی است. البته این مهم حائز اهمیت است که انتشار فیلم، عکس و هرگونه بازنمایی رسانه‌ای از حضور و فعالیت کودکان و نیروی انسانی کودکستان در فضای مجازی (سایت، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعم از داخلی و خارجی) منوط به رعایت ملاحظات و شئون ارزشی، فرهنگی و تربیتی است و انتشار عمومی تصاویر مرتبط با کودکان و یا کارکنان، مستلزم اخذ اجازه کتبی از اولیای کودک و رعایت حقوق کودک و به‌تناسب رضایت کتبی کارکنان است.

آنا: فوق برنامه‌هایی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای کودکستان‌ها در تابستان دارد، چیست؟

همتی‎فر: کودکستان‌ها کلاس فوق برنامه به آن تعبیری که در مدارس وجود دارد، ندارند و از طرف دیگر مانند مدارس سال تحصیلی ندارند که با پایان آن ارائه خدمات به‌طور کامل قطع شود. هرگونه خدمات اضافه خارج از تعهدات اولیه فی‌مابین کودکستان و والدین، با قید قانونی بودن و رعایت ضوابط و مقررات مربوطه، در صورت تقاضای اولیا و پذیرش کودکستان برای ارائه این خدمات از سوی کودکستان می‌تواند صورت پذیرد که هزینه این فعالیت‌ها جدای از شهریه اعلامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته