دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ناظم بکائی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

وجدان اخلاقی؛ شرط حاکم بر استفاده از هوش مصنوعی

وجدان اخلاقی؛ شرط حاکم بر استفاده از هوش مصنوعی
رئیس دانشگاه الزهرا با بیان اینکه وجدان اخلاقی شرط اساسی در استفاده از فناوری هوش مصنوعی است، گفت: در این راستا وزارت علوم در حال تهیه مطالب و ابلاغ آنها به دانشگاه‌ها جهت رعایت اخلاق در پژوهش است. 
کد خبر : 921438

زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره لزوم رعایت اخلاق در پژوهش با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری هوش مصنوعی اظهار کرد: محققان در طول تحقیقات ملزم به رعایت اصولی هستند که از آن با عنوان «اخلاق در پژوهش» یاد می‌شود و موضوع بسیار مهمی است.

وی افزود: با توجه به فرایند هوش مصنوعی که در زندگی بشر ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند، پرداختن به مسئله اخلاق از دیدگاه‌های جدیدی قابل تامل است و باید حتما از سوی وزارت علوم، محققان و پژوهشگران مدنظر باشد.

ناظم بکائی با بیان اینکه هوش مصنوعی در حال ایجاد مرز‌های جدید در بخش پژوهش است؛ تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید تکلیف خود را با این مرز‌ها بدانند و خط قرمز‌ها را مشخص کنند و دریابند که مجاز به انجام فعالیت در کدام بخش‌ها هستند. 

رئیس دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای رعایت اخلاق در پژوهش گفت: وزارت علوم در حال تهیه مطالبی برای ابلاغ به دانشگاه‌هاست. پروژه هوش مصنوعی و ورود آن به زندگی بشر خیلی از موارد را مخدوش می‌کند؛ بنابراین باید هوشمندانه نسبت به آن رفتار کنیم تا حق محققان ضایع نشود و آنها هم اجازه فعالیت خارج از چارچوب‌های تعیین شده را نداشته باشند. 

ناظم بکائی با اشاره به توصیه‌های اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی به استادان و دانشجویان اظهار کرد: سال‌هاست روی اخلاق حرفه‌ای تاکید می‌شود و باید به آن بیش از گذشته توجه شود، همچنین وجدان اخلاقی اگر سرلوحه کار محققان و دانشمندان قرار بگیرد، کفایت خواهد کرد؛ چرا که بیشتر دانشمندان افراد فرهیخته، با اخلاق و با تحقیقات معتبر هستند، اما حد و مرز‌های هوش مصنوعی مشکلاتی را ایجاد می‌کند که ما باید تعاریف جدیدی برای آن داشته باشیم. 

وی در پاسخ به ارزیابی آینده ایران در حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: با توجه به هوش و نبوغی که در دانشمندان و افراد ایران زمین وجود دارد، اگر به تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز هوش مصنوعی بپردازیم در سال‌های آینده جزء کشور‌های موثر و نقش آفرین قرار خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته