رستمی: جریان سرآمدی آموزشی به سایر بخشهای سیاستگذاری دانشگاهها نفوذ کند
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین اجلاس سرآمدان آموزشی و موسسات آموزش عالی کشور صبح امروز (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) با حضور برخی از معاونان آموزشی و روسای دانشگاهها در سالن همایشهای دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها به سجایای اخلاقی رئیس جمهور شهید اشاره کرد و گفت: ما در دوره مختلف ریاست جمهوریهای متفاوتی داشتیم، اما در دولت سیزدهم یعنی دولت سیزدهم رئیس جمهوری داشتیم از جهات مختلف آموزههای فراوانی را در حوزه حکمرانی در جوامع داشت.
وی افزود: قطعا هیچ کس از نقد بر عملکرد خود مصون نیست، بجز معصومین هیچ کسی بیخطا نیست. اما اینکه در شرایطی باشیم که بتوانیم تراز مسولیت را ارتقا بدهد توفیقی است که خدا نصیب شهید جمهور رئیسی کرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تاکید کرد: ما در این دوره توفیقات فراوانی در وزارت علوم شاهد هستیم که توجه به سرآمدان آموزشی یکی از این موارد است.
رستمی یادآپر شد: با تغییر دانشگاهها از آموزش محور به پژوهش محور و همچین سایر مقوله ها، کمترین توجهی به مقوله آموزش که پرکاربردترین بخشهای دانشگاه است صورت گرفت. بر این اساس حمایتها و تشویقها برای سوق دادن به سمت پژوهش بود و به رسالت اصلی استاد که آموزش است بیتوجهی صورت گرفته بود.
این مقام مسئول مقوله تربیت دانشجو، کارشناس و انسان تراز را جز مسئولیتهای مهم اساتید دانست و گفت: توجه به نقشهای مهم اساتید دانشگاهها موجب غفلت این نقش شده است و بیشتر توجهات بر آیین نامهها بر پژوهش تکیه دارد؛ بنابراین بازنگری آیین نامه ارتقا موجب توجه به بخشهای کمتر توجه شده اعضای هیات علمی است، چون جریان تربیت دانشجو در فضای آموزش صورت میگیرد حتی جریان پژوهش بخشی از فرآیند تربیتی و آموزشی استاد بود.
رستمی بیان کرد: باید لازمه تربیت دانشجو و طراحی جریان آموزش و تربیت بخشی از وظیفه استاد در دانشگاه باشد. این در حالی است که مهارت معلمی جز سرفصلهای معلمی در دانشگاه نیست و قرار بود این امرددر دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس صورت بگیرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: باید به بخش آموزش اساتید توجه کنیم تا بتوانند دانشجوی محقق، متعهد که دانش را بر ثروت ترجیج میدهند تربیت کنند. همچنین جریان سرآمدی آموزشی در فضای دانشگاه باید به سایر بخشهای جریان مدیریت و سیاست گذاری دانشگاه از جمله آیین نامه ارتقا ارتقا یابد.
انتهای پیام/