دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دومین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور؛

رازینی: بحث مستندسازی استادان سرآمد به عنوان ظرفیت قابل انتقال به دیگران جدی گرفته شود

رازینی: بحث مستندسازی استادان سرآمد به عنوان ظرفیت قابل انتقال به دیگران جدی گرفته شود
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بحث ارائه تجربه‌ها و الگوهای معلمی یکی از برنامه‌های وزارت علوم است تا بتوانیم استادان سرآمد و نمونه را الگو قرار دهیم، باید بحث مستندسازی اساتید سرآمد را به عنوان ظرفیت قابل انتقال به دیگران، جدی بگیریم و آن را ادامه دهیم.
کد خبر : 921180

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین اجلاس سرآمدان آموزشی و موسسات آموزش عالی کشور صبح امروز (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) با حضور برخی از معاونان آموزشی و روسای دانشگاه‌ها در سالن همایش‌های دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم در این همایش درباره آموزش هدفمند اظهار کرد: نکته اول در باب جایگاه آموزش در آموزش عالی است، با وجود تحولاتی که در نسل‌های دانشگاهی اتفاق افتاده همه ما اذهان داریم که آموزش جایگاه باثباتی است و شاید آموزش را پایه و اساس آموزش عالی باید دانست.

وی افزود: اگر در نگاه ایدئولوژیک ما و دیدگاه مقام معظم رهبری دانشگاه را کارخانه آدم‌سازی بدانیم، قطعا هدف غائی برای تحقق این مسیر تربیت انسان‌های دغدغه محور برای حل نیازهای جامعه است که آموزش مورد توجه قرار می‌گیرد.

رازینی با بیان اینکه در مجموعه آموزش عالی، بیشترین نقش در رشد و پیشرفت دانشجو زمینه‌ساز حوزه‌های پژوهش و فناوری است؛ تاکید کرد: جایگاه معلمی هویت بخش‌ بخش آموزش است که نه تنها باید نسبت به آن غفلت نکرد، بلکه باید توجه بیشتری کرد.

وی ادامه داد: تغییر الگوهای یاددهی و یادگیری موضوع دوم ارائه امروز است، پیشرفت تکنولوژی این فضا را تغییر داده است؛ امروزه دانشجویان همزمان با تدریس معلمان در صفحات مجازی پیرامون همان مباحث و چه بسا بیشتر اطلاعات کسب می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تغییر الگوهای رقیب در حوزه آموزش باعث شده تا دانشجویان مباحث علمی را با یکدیگر مقایسه کنند، پس باید در این مسیر تمام تلاش خود را بکار بگیریم تا از تحولات عقب نمانیم.

رازینی درباره تدابیر مدنظر برای حوزه‌های سیاستی جهت تقویت آموزش اظهار کرد: بخشی از تدابیر بر عهده وزارت علوم و آموزش است، تقویت جایگاه آموزش در نظام‌های آموزش عالی مورد اولی است که در دولت سیزدهم آیین نامه آن برای اولین بار مدنظر قرار گرفت، به اینصورت که اگر استادانی در حوزه پژوهش سرآمد هستند در حوزه آموزش هم سرآمد باشند.

وی ادامه داد: نظام جذب و بکارگیری اعضای هیئت علمی به منظور تقویت آموزش امری اساسی است که خیلی کم در این راستا کار کرده‌ایم، مثلا فعالیت‌های علمی استادان در زمان پذیرش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما توانمندی معلمان و استادان در تجربه‌های آزمون و خطا روی کار می‌آید، اگر به فکر تربیت در کنار تعلیم هستیم، استادان باید ظرفیت‌های لازم را کسب کنند.

رازینی اضافه کرد: بحث ارائه تجربه‌ها و الگوهای معلمی یکی از برنامه‌های وزارت علوم است تا بتوانیم استادان سرآمد و نمونه را الگو قرار دهیم، باید بحث مستندسازی اساتید سرآمد را به عنوان ظرفیت قابل انتقال به دیگران، جدی بگیریم و آن را ادامه دهیم.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب