دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۴۱

شفاف‌سازی نقش خصوصی‌ها در اقتصاد دولت جدید

شفاف‌سازی نقش خصوصی‌ها در اقتصاد دولت جدید
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: مشورت دولت چهاردهم با فعالان اقتصادی بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر شفاف‌سازی نقش این بخش در اقتصاد می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع مشکلات در مسیر تولید، تجارت داشته باشد و حتی بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را بی‌اثر کند.
کد خبر : 920967

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مطالبات این بخش از نهمین رئیس‌جمهور کشور گفت: موفقیت مهم یک رئیس‌جمهور در انتخاب وزرا و کابینه‌اش نهفته است؛ یعنی ۹۰ درصد از عملکرد پزشکیان به این موضوع بستگی دارد که چه کسانی را به کابینه خود دعوت و چه مشاورانی را انتخاب خواهد کرد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: کابینه و تیم اقتصادی رئیس‌جمهور در شرایط فعلی کشور و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری باید افکار توسعه‌ای داشته باشند و دلشان برای توسعه کشور بتپد.  پزشکیان قول داده که از ظرفیت کارشناسی برای اداره امور کشور استفاده کرده و جز به شیوه بررسی کارشناسی اقدامی نکند و این مورد بارقه‌ای امید را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.  طبیعی است که در حوزه فعالیت‌های اقتصادی یکی از تشکیلاتی که توانایی ارائه مشاوره تخصصی را دارند، فعالین اقتصادی ، نخبگان تجاری و همچنین  کارآفرینانی هستند که در قالب کمیسیون‌های تخصصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حضور دارند.

شکوری ادامه داد: امیدوارم رئیس‌جمهور منتخب مردم، پزشکیان همان‌طور که قول داده‌اند  تمامی تصمیماتی که بر اقتصاد کشور تأثیر دارد را با مشورت بخش خصوصی اتخاذ نماید و حتی کابینه خود را با پیشنهادات این بخش تنظیم کند. اتاق ایران مادر تمام تشکل‌های اقتصادی کشور است و با تکیه بر کمیسیون‌های تخصصی از جمله معدن و صنایع معدنی توانایی ایفای نقش اتاق فکر برای ارائه مشورت‌های تخصصی به دولت چهاردهم را دارد؛ در همین راستا امیدواریم که رئیس‌جمهور و وزرای ایشان از این ظرفیت استفاده نمایند تا هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود در راستای رفع موانع و جهش تولید و توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور باشد.

وی با تاکید بر این نکته که تحریم‌های داخلی اثر بسیار بیشتری از تحریم‌های خارجی بر اقتصاد کشور دارد، اظهار کرد: مشورت دولت چهاردهم با فعالان اقتصادی بخش خصوصی می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع مشکلات در زمینه‌های تولید و تجارت و صادرات داشته باشد و بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را بی‌اثر کند. همچنین تحریم‌های خارجی نیز بر بخشی از اقتصاد کشور فشار کرده است که امیدواریم رئیس‌جمهور نهم با تدابیر صحیح همان‌طور که وعده داده‌اند این تحریم‌های ظالمانه را رفع کند.

شفاف‌سازی

رفع اختلافات با غربی ها به معنای تن دادن به ذلت نیست 

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران  تصریح کرد: عنوان این مطلب که رابطه با چند کشور غربی که با ایران مشکل دارند اهمیت چندانی ندارد اصلاً گزاره صحیحی نیست؛ چراکه ایالات‌متحده به‌تنهایی بیش از ۲۷ تولید ناخالص جهان را در اختیار دارد. این مورد به این معنی است که چند کشور ابرقدرتی که اکنون از آن‌ها با عنوان تحریم کنندگان کشورمان نام می‌بریم سهم عمده‌ای از تولید ناخالص و تجارت جهانی را در اختیار دارند و نادیده گرفتن آن‌ها اشتباه است.

وی ادامه داد: رفع مشکلات با برخی از کشورهای بلوک غرب به معنی تن دادن به بردگی و یا ذلت کشور ما نیست. برای نمونه می‌توان به وضعیت کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی اشاره کرد که با وجود اختلافات بنیادی با جهان غرب هم‌اکنون در حال مراوده با این اقتصادها هستند و به‌رغم اینکه در مرحله خیز اقتصادی هم‌رده کشور ما بودند هم‌اکنون جز اقتصادهای برتر جهان هستند و به تجارت با اروپا و قاره آمریکا می‌پردازند. لازم است که شدت نیازهای خود را با جهان پیرامون هماهنگ کنیم تا بتوانیم در مبادلاتی که انجام می‌دهیم مرهون نشویم.

شکوری افزود: امیدواریم آقای پزشکیان بتواند روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جهان را توسعه داده و سطح تجارت جهانی کشور را تقویت کند. لازم به ذکر است که تحریم‌های ظالمانه دول غربی هزینه بسیار زیادی را در زمینه تجارت نفت، میعانات گازی و همچنین محصولات معدنی بر کشور تحمیل می‌کند؛ این هزینه‌های اضافی از جیب ملت پرداخت می‌شود و از همین رو باید رئیس‌جمهور هرچه سریع‌تر در جهت رفع تحریم‌ها اقدام کند.

همین الان هم از دنیا شفافیت مالی بیشتری داریم!

شفاف‌سازی

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: در موضوع «اف ای تی اف» اکنون در حال اجرای بندهای بسیاری از آن در کشور هستیم و نظام پولی و بانکی جمهوری اسلامی ایران از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است. حتی می‌توان گفت که این میزان از سختگیری که در کشور ما وجود دارد را در بسیاری از کشورهای پیشرفته خارجی نیز مشاهده نمی‌کنیم. در خارج از ایران هر میزان پول را می‌توان انتقال داد و صرفاً منشأ پول باید مشخص باشد اما در کشور ما حتی ۲۰۰ هزار تومان را نیز بدون ارائه مستندات نمی‌توان جابه‌جا کرد. 

وی ادامه داد: این نکته به این معنا که شیوه‌های مبارزه با پولشویی در نظام بانکی و پولی کشور ما بسیار مهم تلقی شده و به شدت در حال اجرای قواعد مربوط به آن هستیم. حال با توجه به اینکه ما در حال اجرای تمامی موازین مبارزه با پولشویی و شفافیت مالی هستیم نپیوستن به اف ای تی اف بی‌دلیل و بدون توجیه به نظر می‌رسد. پیوستن به «اف ای تی اف »راه  اقتصاد ما را به بازارهای مالی جهان باز می‌کند و امکان ایجاد «ال سی» های دو طرفه را فراهم می‌نماید. با رفع محدودیت مبادلات مالی انتقال پول‌های تجار توسط بانک‌ها انجام می‌شود که علاوه بر کاهش شدید هزینه مبادلات مالی، ریسک جابه‌جایی‌ها را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته