دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1403 - 09:55

دیوان عالی آمریکا: ترامپ مصونیت مطلق دارد

دیوان عالی آمریکا: ترامپ مصونیت مطلق دارد
عالی‌ترین مرجع قضائی آمریکا حکمی را صادر کرد که به ترامپ فرصت استفاده از مصونیت در پرونده شورش علیه کنگره را می‌دهد.
کد خبر : 920080

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، دیوان عالی آمریکا در تصمیمی تاریخی، به مصونیت «دونالد ترامپ» در چارچوب اختیارات قانونی ریاست‌جمهوری رأی داد.

این نخستین بار است که این مرجع قضائی هرگونه مصونیت رؤسای جمهور آمریکا از پیگرد قانونی را به رسمیت می‌شناسد.

به‌این‌ترتیب، به نسبت آرای ۶ به ۳، دیوان عالی تصمیم دادگاه بدوی مبنی بر عدم مصونیت ترامپ از جرائم فدرال ازجمله تلاش برای معکوس جلوه دادن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا (شورش علیه کنگره) را ابطال کرد.

به گفته «جان رابرت» قاضی ارشد دیوان عالی، ذیل ساختار تفکیک قوا، این ارزیابی وجود دارد که ماهیت قدرت ریاست‌جمهوری ایجاب می‌کند که یک رئیس‌جمهور سابق در قبال اقداماتی که در دوره زمامداری‌اش انجام داده، از برخی مصونیت‌ها برخوردار باشد.

بر اساس حکم صادرشده از سوی دیوان عالی آمریکا، ترامپ برای انجام وظایف رسمی خود از «مصونیت مطلق» قضائی برخوردار بوده است؛ بنابراین رئیس‌جمهور به دلیل اعمال اختیارات اصلی خود در قانون اساسی قابل‌تعقیب نیست و دست‌کم فرض برخورداری از مصونیت برای او صادق است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا این حکم را رویه‌ای خطرناک توصیف کرد؛ چراکه به‌این‌ترتیب قدرت قانون برای مهار اختیارات ریاست‌جمهوری به چالش کشیده می‌شود.

در مقابل، ترامپ، حکم دیوان را پیروزی‌ای بزرگ برای قانون اساسی و دموکراسی آمریکا توصیف کرد و گفت: از اینکه آمریکایی هستم به خود می‌بالم.

حکم دیوان تا حد زیادی مطابق میل ترامپ بود. بااین‌حال، در این رأی تأکید شده است که «رئیس‌جمهور برای اعمال غیررسمی‌اش از مصونیت برخوردار نیست و هر کاری که رئیس‌جمهور انجام می‌دهد، لزوماً اقدامی رسمی نیست».

ترامپ ۷۸ ساله نخستین رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که تحت پیگرد کیفری قرار گرفته و حتی به خاطر یکی از این جرائم (دروغ‌گویی درباره سوابق مالیاتی بابت پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های مستهجن) محکوم شده است.

بااین‌حال، او بخت اول جمهوری‌خواهان در رقابت با بایدن ۸۱ ساله است که اردوگاه دموکرات‌ها را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نمایندگی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته