دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خطرات ورزش در هوای گرم و آفتابی را بشناسید

خطرات ورزش در هوای گرم و آفتابی را بشناسید
ورزش در هوای گرم ممکن است موجب از دست‌رفت آب و اختلال الکتورلیتی، خستگی حاد و فلج عضلات شود.
کد خبر : 919841

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ورزش کردن اگرچه همیشه برای سلامت افراد و افزایش طول عمر توصیه می‌شود اما باید دانست که اگر برخی از شرایط آن رعایت نشود چه بسا نه تنها سلامت افراد منتج نشود حتی منجر به پایان زندگی افراد شود.

یکی از زمان‌هایی که ورزش می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند، ورزش کردن در هوای گرم و آفتابی است که‌ می‌تواند به سرعت باعث از دست دادن آب و الکترولیت‌های بدن شود. این وضعیت خطرناک بوده و در صورت داشتن علائمی مانند سردرد، تهوع، خستگی شدید و تاری دید فوراً باید به پزشک مراجعه کرد.

ورزش در هوای گرم همچنین می‌تواند باعث افزایش تپش قلب شود که در برخی افراد که دارای بیماری‌های قلبی هستند ممکن است خطرناک باشد. از سوی دیگر خطر آفتاب سوختگی، خستگی حاد افت فشار خون و حتی فلج عضلات نیز در هوای گرم ورزشکاران را تهدید می‌کند.

در هوای گرم، خطر ضایعات حرارتی افزایش می‌یابد که ممکن است به علائمی مانند تب، تعریق بیش از حد، تشنج عضلانی منجر شود.

 ورزش ایمن در هوای گرم و آفتابی 

کسانی که در هوای گرم و آفتابی می‌خواهند ورزش کنند می‌توانند با اتخاذ تدابیری خطرات را برای خود کاهش دهند. نوشیدن آب قبل حین و بعد از ورزش در هوای گرم باعث می‌شود تا آب بدن از دست نرود و الکترولیت‌های بدن دچار اختلال نشود.

همچنین پوشیدن لباس مناسب، تنفس‌پذیر و راحت، با جذب عرق و خشک شدن سریع، می‌تواند از حرارت بیشتر جلوگیری کند.

استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب بر روی پوست خطر آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. با استفاده از کلاه یا شال آفتابی باید از تابش مستقیم آفتاب به سر جلوگیری کرد. همچنین در هوای گرم، بدن نیاز به استراحت بیشتر دارد. باید از استراحت‌های کافی بین جلسات ورزشی برخوردار شد.

چنانچه هنگام ورزش کردن در هوای گرم علائمی مانند خستگی شدید، سردرد، تهوع یا دل‌پیچه ظاهر شد باید فورا فعالیت خود را متوقف کرده و به اطرافیان اطلاع داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته