دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون دانشگاه تهران در گفت‌وگو با آنا:

تمام رشته‌ها باید مرجع علمی شوند/ مقاله‌محوری مهم است یا مسئله‌محوری؟

تمام رشته‌ها باید مرجع علمی شوند  مقاله‌محوری مهم است یا مسئله‌محوری؟
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران به علت اینکه دانشگاهی جامع است، انتظارمان این خواهد بود تا مرجعیت علمی در تمام زمینه‌ها و رشته‌ها محقق شود.
کد خبر : 919815

«مهدی فکور ثقیه» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مفهوم مشترک مرجعیت علمی اظهار کرد: همانطور که از نام مرجعیت علمی پیداست، یعنی کار‌های علمی که انجام می‌دهیم مورد توجه دنیا قرار بگیرد و بتواند بابی را برای زمینه تحقیقاتی جدید باز کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مرجعیت علمی باید در تمام رشته‌های دانشگاهی باشد یا برخی رشته‌های خاص را می‌طلبد؟ افزود: دانشگاه تهران به علت اینکه دانشگاهی جامع است، انتظارمان این خواهد بود تا مرجعیت علمی در تمام زمینه‌ها به خصوص علوم انسانی و علوم اجتماعی- رفتاری محقق شود که خاستگاه آن با توجه به سوابق موجود می‌تواند کشور ایران باشد تا بتوانیم پیشرفت‌های خوبی را در این عرصه رقم بزنیم. 

فکور ثقیه درباره اینکه مرجعیت علمی را باید با مقاله محوری پیش برد یا مسئله محوری؟، بیان کرد: مقاله حاصل کار علمی است، یعنی گروهی فعالیت علمی را انجام می‌دهند و سپس آن را به دنیا عرضه می‌کنند. مطرح کردن موضوع مقاله محوری به اینصورت نیست که بخواهیم با هر قیمتی هر یافته موجود را منتشر کنیم تا تعداد مقالاتمان افزایش یابد. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: مسائل موجود در جامعه در کمیسیون‌های فنی شناسایی می‌شوند که تبدیل به مسئله خواهند شد، این مسائل قطعا دارای پیچیدگی‌هایی هستند که به دانشگاه‌ها ارجاع داده شده‌اند، اگر پیچیده نباشند نیازمند تحقیقات تخصصی نخواهند بود، موضوع مقاله پس از حل مشکل به وجود می‌آید و اصلی‌ترین رویکرد ما هم حل مسائل از سوی گروه استاد و دانشجو در قالب رساله‌ها و پایان نامه‌هاست که در این راستا فعالیت‌های زیادی انجام داده‌ایم و سامانه پارسا را برای حمایت از آنها راه اندازی کرده‌ایم که به صورت عملیاتی کار می‌کنند و امتیاز خوب برای افرادی است که به حل مشکلات جامعه می‌پردازند، اختصاص یافته است. 

فکور اضافه کرد: امیدوار به ادامه یافتن مسیر هستیم؛ چراکه ورودی حجم زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور از همین رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها و فعالیت دانشجویان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته