دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

در مراسم روز جهانی طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی چه گذشت؟

در مراسم روز جهانی طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی چه گذشت؟
در مراسم روز جهانی طراحی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی به دغدغه‌های پیوند طراحی صنعتی با بخش صنعت تا کاربرد دیزاین در مسائل اجتماعی و انسانس پرداخته شد.
کد خبر : 919649

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم روز جهانی طراحی صنعتی در تالار کوثر دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با حضور اساتید و پیشکسوتان این حوزه برگزار شد.

در این مراسم، حمیده جعفری رئیس مجتمع دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز خرسندی از دیدار با اساتید این دانشگاه پس از سالها، اظهار کرد: دانشکده هنر جزء دانشکده‌هایی است که همواره در رویدادهای ملی پیشرو بوده و متغییرهایی مثل اساتید متبحر، هییت علمی خوب  و دانشجویانی که جذب صنعت شدند یا اکنون جز اساتید دانشگاه هستند بر این پیشرو بودن تاثیر گذاشته است.

وی افزود: رشته‌های مختلفی در این دانشکده داریم؛ از جمله طراحی صنعتی که از سال 97 شروع به کار و برنامه‌های خوبی را اجرا کرد؛ سال 1401 مسابقه‌ای را برگذار کردیم و رتبه سوم را در کل کشور به‌دست آوردیم.

محمدرضا عاطفی، مدیر کل اقتصاد دانش بنیان دانشگاه تهران جنوب نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: مشکلی در دانشکده فنی داریم و آن این است که طراحی صنعتی نسیمش به دانشکده فنی نرسیده است و در حال برنامه ریزی برای این کار هستیم تا بحث طراحی صنعتی را وارد دانشکده فنی کنیم تا دانشجویان بتوانند محصولات خودشان را به بهترین شکل طراحی کنند.  

رضایی: در جهان امروز باید دنبال دیزاین برای مفهوم انسان و مسائل اجتماعی باشیم. 

در ادامه این مراسم، مازیار رضایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر دیزاین با بیان اینکه در روز طراحی صنعتی راجع به موارد زیادی می‌توان صحبت کرد، ادامه داد: بیایید راجع به این حرف بزنیم که یکی از مهمترین کارهایی که یک طراح می‌تواند انجام بدهد طراحی تجربه است؛ واژه تجربه سه معنی دارد: درس‌هایی که از گذشته می‌گیریم که دو بعد دارد؛ شکست یا پیروزی. مفهوم دیگر تجربه، گذشته است و چیزی که به گذشته مربوط می‌شود. ما مجموعه گذشته خودمان هستیم حتی تاریخ مجموعه‌ای از گذشته است.

وی افزود: لحظه را فهمیدن و به یاد سپردن، کاری است که دیزاین می‌تواند انجام بدهد؛ ویژگی اصلی کار ما ایجاد تجربه خوشایند است.

این پژوهشگر طراحی صنعتی با بیان اینکه باید مسائل کشور را پیدا کنیم و برای آن طراحی کنیم، گفت: هر رشته دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه باید انتخاب شده باشد. جایگاه یک دیزاینر مسئله مهمی است. مسائل ما بیشتر مشکلات اجتماعی است تا صنعتی و مفهموم دیزاین در جهان درحال تغییر است.

رضایی گفت: دنیا امروز فهمیده است دیزاینر می‌تواند برایش چکار کند؛ بهترین روش برای دیزاینر شدن چالش درست انتخاب کردن است؛ پرسش گر خوبی باشیم تا بتوانیم دیزاینر خوبی بشویم و برای این کار منتقدین خوبی باید باشیم.

وی افزود: در سال 2026 موضوع دیزاین جهان دیزاین برای دموکراسی است و نشان می‌دهد دید نسبت به مسائل عوض شده و مسائل اجتماعی مهم شده و ما باید برای انسان طراحی کنیم. سال 85 من یک مطلبی نوشته بودم در دوران دانشجویی که راجع به دیزاین بود و دو سه سال طول کشید تا در ایران این موضوع مطرح بشود اما این نگاهی که عرض می‌کنم دو سال دیگر بیشتر می‌شنوید؛ اینکه باید راجع به انسان به عنوان یک مسئله اجتماعی صحبت کنیم چون هر شخص رفتارش در جامعه با شخص دیگر فرق می‍‌‎کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دیزاینرها در سیاست و اجتماع و اقتصاد فرهنگی می‌توانند کارهای بزرگی کنند، گفت: اولویت‌های دیزاین را باید عوض کنیم و عمیقا باید برای فرهنگ طراحی کنیم؛ متاسفانه تکنولوژی و دیزاین را خوب نشناختیم؛ زبان دنیا را باید بفهمیم و برای دنیا ترجمه کنیم اما ما همیشه به فکر صنعت بودیم و با چارچوب گذشته کار را جلو بردیم.

رضایی خاطرنشان کرد: بحث‌هایی که به‌صورت تئوری می‌کنیم و نگاه‌هایی که مطرح می‌شود چند سال بعد به واقعیت می‌پیوندد؛ ما به عنوان دیزاینر موفق لازم نیست با دیزاین جهانی شروع به کار کنیم بلکه می‌توانیم با دیزان محله‌ای شروع کنیم و رفته رفته خود را ارتقا بدهیم.

حسین وفایی کارشناس کرمان موتور هم در این مراسم گفت: دیزاین و همه مقوله‌های هنر آنقدر ارزشمند هستند که شما به عنوان حرفه اصلی زندگیتان آن را قرار بدهید و طراحی صنعتی یک مقوله بسیار بزرگ و عمیق و زیبا است.

حامد بهداد بازیگر سینما و تلویزیون و مهران هاشمی پیشکسوت عرصه طراحی صنعتی نیز از مدعوین این مراسم بودند که هر دو هنرمند در سخنان کوتاهی با تبریک روز جهانی طراحی صنعتی، برای دانشجویان و اساتید این رشته آرزوی موفقیت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته