دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

امتیاز بسته «سیمرغ» دریافت جایزه از مهمترین جشنواره سینمایی کشور است

امتیاز بسته «سیمرغ» دریافت جایزه از مهمترین جشنواره سینمایی کشور است
زیور حجتی معتقد است بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» یک امتیاز مهم برای جذب مخاطب دارد و آن هم جایزه «سیمرغ فجر» آنها است و همین نکته سبب می‌شود این فیلم‌ها قابل تامل‌تر باشند.
کد خبر : 919223

زیور حجتی نویسنده و کارگردان سینمای کوتاه در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ وجامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در ارزیابی فیلم‌های کوتاه بسته ویژه «سیمرغ» و کیفیت آنها بیان کرد: تماشای فیلم‌های بسته «سیمرغ» را قطعاً به علاقمندان سینما پیشنهاد می‌کنم، چراکه همه این ۴ فیلم از دغدغه سازندگان آنها نشأت می‌گیرد و همگی آنها ویژگی‌های یک فیلم کوتاه قابل قبول را دارند و از نظر کیفی و محتوایی، مخاطب کوتاه را راضی خواهد کرد. همچنین این فیلم‌های کوتاه، مهمترین جایزه سینمایی یعنی «سیمرغ فجر» را دریافت کرده‌اند و از این بابت نیز حتما باید توسط هنرجویان سینما و فیلمسازان دیده شود.

وی در مورد فیلم‌های بسته «سیمرغ» توضیح داد: فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» همگی دغدغه دارند، اما از میان این فیلم‌ها، دغدغه فیلم کوتاه «دآبر» برای من خیلی جذاب و محترم است، چون به موضوعی پرداخته شده که قبلا در موردش فیلمی ساخته نشده است و آن هم مواجهه با بلوغ دختر بچه‌ها است که تاثیر فضای ارتباطی خانواده بر این مساله را به خوبی نشان داده است. به طور کلی این بسته فیلم کوتاه یک امتیاز مهم برای جذب مخاطب دارد و آن هم جایزه «سیمرغ فجر» آنها است و همین نکته سبب می‌شود این فیلم‌ها قابل تامل‌تر باشند و متر و معیار مهمترین جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم کشور یعنی «جشنواره فجر» را در مواجهه با فیلم‌های کوتاه عیان و بستر خوبی برای شناخت فراهم کند.

یک فرصت منحصر به فرد برای فیلمساز 

حجتی در مورد اکران فیلم‌های کوتاه در سینما‌ها و اینکه چقدر در چرخه سینمای کوتاه موثر است، گفت: اکران فیلم‌های کوتاه در سینما‌های هنر و تجربه یک فرصت منحصر به فرد است که برای فیلمساز ایجاد می‌شود و تاثیر زیادی بر فضای حاکم بر سینمای کوتاه کشور دارد. این روند هم از جنبه فرهنگسازی و ایجاد ارتباط مردم با فیلم کوتاه خیلی موثر قلمداد می‌شود و هم از جهت اینکه به افرادی که اول راه هستند و دغدغه ساخت فیلم در سینما دارند، انگیزه می‌دهد. همچنین، گروه سینمایی «هنر و تجربه» برای جوانان علاقمند سینما به واسطه این اکران‌ها، فضایی مناسب فراهم می‌کند.

وی در مورد اینکه گروه سینمایی هنروتجربه با این روند اکران چقدر به سینمای کوتاه کمک کرده است، توضیح داد: گروه سینمایی «هنر و تجربه» قطعا بستر خیلی خوب و ارزشمندی را برای فیلمساز‌ها فراهم کرده است و در این زمینه پیشتاز است، اما نکته‌ای عجیب برای یکی از فیلم‌هایم در شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی پیش آمد که بد نیست به آن اشاره کنم. یکی از فیلم‌های کوتاهم، «گلوله‌های تعمید» از طرف کارشناسان هنر و تجربه برای اکران تایید شد، اما همین فیلم در شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رد شد!

 معضل دوگانگی در گروه هنر و تجربه

کارگردان فیلم کوتاه «زنان لجمن» با انتقاد از روند چرخه اعطای مجوز به فیلم‌ها، تصریح کرد: وقتی یک فیلم برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مجوز اخذ می‌کند، چرا همین فیلم نمی‌تواند به چرخه اکران برسد؟! و وقتی فیلم برای اکران در سینماها، مجوز نمی‌گیرد، جای سوال دارد که سبب می‌شود گمان کنیم این موضوع به دوگانگی در ساختار «هنر و تجربه» برگردد!

حجتی در پایان گفت: امیدوارم که گروه «هنر و تجربه» بستری برای نمایش فیلم‌های کوتاه در شهر‌ها و فضا‌های محروم از سینما فراهم کند و طرح‌های ویژه اکران برای این مناطق تعریف و ایجاد شود، چون قطعا اگر این اتفاق بیفتد درصد جذب مخاطب خیلی بیشتر خواهد شد و در رشد و پرورش عادلانه مخاطب و هنرمندان در همه نقاط کشور بسیار موثر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

«سیمرغ» متفاوت‌ترین و ویژه‌ترین بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ ۴ فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئو‌های پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته