دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درمان زودرس بیماری‌های روان سوءمصرف مواد مخدر را کاهش می‌دهد

درمان زودرس بیماری‌های روان سوءمصرف مواد مخدر را کاهش می‌دهد
متخصص روانپزشکی با اشاره به عوامل موثر بر سوءمصرف مواد مخدر در بیماران مبتلا به اختلالات روان، غربالگری، پیشگیری و درمان زودرس بسیاری از اختلالات روان را در کاهش سوء مصرف مواد مخدر موثر دانست.
کد خبر : 918536

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مهدی صمیمی اردستانی متخصص روانپزشکی اظهار کرد: مصرف مواد مخدر در بین بیماران مبتلا به اختلال روان شایع‌تر و به مراتب بیشتر از سایر افراد است.

وی با بیان اینکه شیوع مصرف مواد مخدر در بیماران مبتلا به اختلالات روان از سایرین بیشتر است، اضافه کرد: به راحتی نمی‌توان رابطه علت و معلولی بین اختلالات روان و سوءمصرف مواد مخدر را مشخص کرد به این معنی که کدام فاکتور احتمال ریسک ابتلا به بیماری روان و یا مصرف موارد مخدر را بالا می‌برد.

بیماری‌های روان محرکی برای سوءمصرف مواد مخدر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه بیماری‌های روان می‌تواند محرکی برای سوءمصرف مواد مخدر شود اضافه کرد: نتیجه‌گیری مطالعات گسترده بیانگر این مهم است که مصرف مواد ارتباط معناداری با ابتلا به انواع بیماری‌ها دارد.

وی اضافه کرد: تایید قطعی این که آیا مصرف موادمخدر به تنهایی می‌تواند منجر به افزایش بار انواع بیماری‌ها شود، نیاز به مطالعات علمی عمیق‌تر دارد.

صمیمی اردستانی با بیان اینکه ابتلا به اختلالات روان و تمایل به مصرف مواد مخدر تاثیر دوطرفه بر یکدیگر دارند، افزود: بیماری‌های روان به عبارتی زمینه‌ساز مصرف مواد مخدر است و ماده مخدر هم منجر به تشدید اختلالات روانی خواهد شد.

ژنتیک؛ یکی از علل اثرگذار بر سوءمصرف مواد مخدر

وی در ادامه تاثیر عامل ژنتیک بر سوء مصرف مواد را مورد توجه قرار داد و افزود: مطالعات بیانگر این است که مصرف انواع مواد مخدر خصوصا الکل زمینه‌های ژنتیکی دارد و این مهم یکی از علت‌های اثرگذار در مصرف مواد مخدر است.

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: الزاما تمام افرادی که مبتلا به اختلالات روانی هستند مواد مصرف نمی‌کنند، این موضوع بیشتر در افرادی دیده می‌شود که عوامل محیطی و ژنتیک موثر بر سوء مصرف مواد دارند.

وی ادامه داد: در بیمارانی که به اختلالات روانی مبتلا هستند و در عین حال ژنتیک موثر بر سوء مصرف مواد مخدر دارند و یا در محیطی زندگی می‌کنند که گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر وجود دارد، درمان و ترک مصرف مواد مخدر به مراتب مشکل‌تر از سایرین است.

اردستانی توصیه کرد: افراد دارای ریسک بالای ژنتیک ابتلا به اختلالات روان و یا کسانی که خانواده و نزدیکانشان سوء مصرف مواد مخدر دارند، باید بیش از سایرین توصیه‌ها را جدی بگیرند.

بیماران مبتلا به اختلالات روان بیش از سایرین خطر اعتیاد را جدی بگیرند

وی با بیان اینکه توصیه به بررسی دوره‌ای ابتلا به اختلالات روان و یا تمایل به مصرف مواد مخدر، تنها مختص به گروه خاصی نیست ادامه داد: توصیه اکید به همه افراد خصوصا در کسانی که خانواده و یا بستگان درجه یک سابقه ابتلا به اختلال روان دارند این است که از مصرف مواد مخدر به هر شکلی پرهیز کنند.

پرهیز جدی از مصرف انواع دارو‌ها به صورت خودسرانه از دیگر از مواردی بود که این عضو هیئت علمی دانشگاه به آن تاکید کرد و افزود: توجه والدین به اصول فرزندپروری و کسب مهارت پیروی از سبک درست زندگی، راهکار ضروری برای عدم مصرف مواد مخدر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: کسب مهارت‌های رفتاری با نظر متخصصان کمک خواهد کرد که افراد بسیاری را مشکلات را بدون استفاده از دارو و یا سایر مواد محرک برطرف کنند، این موضوع از نظر علمی ثابت شده که افراد با کسب مهارت زندگی سالم از بسیاری از مشکلات خصوصا افرادیکه ریسک بالای ابتلا دارند دور خواهند ماند.

غربالگری اختلالات روان سوءمصرف مواد مخدر را کاهش می‌دهد

وی با بیان اینکه سلامت روان و کمک به ارتقای شاخص‌های بهداشت روان باید در اولویت متولیان و سیاستگذاران کشور باشد، اضافه کرد: غربالگری، پیشگیری و درمان زودرس بسیاری از اختلالات روان، منجر به کاهش سوء مصرف مواد مخدر خواهد شد.

اردستانی به افراد جامعه و خصوصا خانواده‌ها توصیه کرد: به افرادی که خدمات سلامت روان ارایه می‌دهند اعتماد داشته باشید و توصیه‌ها را جدی بگیرید و حتما در بازه‌های زمانی که دچار مشکلاتی هستید پیش از هر اقدام خودسرانه از نظر متخصصان کمک بگیرید.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیگار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته