دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دستورالعمل‌هایی که حجاج ایرانی باید در زمان بازگشت به کشور بدانند

دستورالعمل‌هایی که حجاج ایرانی باید در زمان بازگشت به کشور بدانند
با آغاز زمان بازگشت زائران حج به کشور، جزییات دستورالعمل بار در فرودگاه‌های مدینه منوره و جده اعلام شد.
کد خبر : 918500

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین پرواز حجاج کشورمان در موسم حج تمتع ۱۴۰۳ در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه به مقصد مدینه منوره و از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) انجام گرفت و زایران کشورمان از ۲۱ ایستگاه پروازی به مدینه و جده منتقل شدند. جزییات دستورالعمل بار در فرودگاه‌های مدینه منوره و جده اعلام شد.

این دستورالعمل‌ها که باید حجاج ایرانی بدان توجه داشته باشند به شرح ذیل می‌باشد:

شرکت هواپیمایی برای هر زائر ۲ تگ بار به همراه بلیط تحویل می‌دهند لذا هر زائر مجاز به داشتن ۲ عدد ساک استاندارد به وزن هر کدام ۲۰ کیلوگرم و یک ساک کوچک دستی می‌باشند.

مدیران کاروان می‌بایست قبل از بارگیری از الصاق تگ بار به چمدان‌ها اطمینان حاصل نمایند.

از قرار دادن پاور بانک، آب زمزم، نوشابه، اسپری، کپسول گاز کوچک و مواد آتش‌زا در ساک‌های بزرگ جدا خودداری شود به همراه داشتن لوازمی مثل چتر و عروسک و اسباب بازی در فرودگاه ممنوع بوده بایستی حتما در ساک‌های بزرگ قرار دهند.

از قرار دادن هرگونه وسایل تیز و برنده مانند چاقو، قیچی (کوچک و بزرگ) ناخن گیر، باطری ماشین کنترلی، چکش، هرگونه آچار (فرانسه، بوکس و قفلی و ..) قاشق و چنگال در ساک کوچک دستی جدا خودداری شود.

بار‌های زایرین توسط شرکت هواپیمایی دقیقاً بررسی و کنترل می‌شود لذا مسئولیت نظارت مستقیم بر بارگیری جامه دان‌ها برابر ضوابط مقرر و ممانعت از بارگیری هرگونه جامه دان فاقد تک بار، ساک‌های دستی متفرقه و غیر استاندارد، بر عهده مدیران کاروان‌ها می‌باشد.

الصاق برچسب مشخصات کاروان‌ها شامل شماره پرواز، شرکت هواپیمایی و. به ماشین بار ضروری است.

بار مجاز هر فرد شامل دو جامه دان (چمدان) مصوب است (بابت هر کیلوگرم بار اضافه در زمان تحویل بار به کانتر، مبلغ ۱۱ دلار دریافت می‌گردد.)

سازمان حج و زیارت و شرکت هواپیمایی تعهدی نسبت به انتقال بار و بسته‌های مازاد کاروان و مسافران ندارند.

هر مسافر فقط مجاز به حمل یک ساک دستی کوچک به داخل هواپیما می‌باشد لذا همراه داشتن وسایل اضافی حتی نایلکس و نظیر آن مجوزی ندارد. ضمناَ هر زائر فقط می‌تواند یک بطری ۳۳۰ میلی لیتری آب زمزم (وکیوم شده) با خود به داخل هواپیما ببرد.

به زائران تأکید شود از قراردادن وسائل ممنوعه نظیر اسباب بازی باطری دار و کنترلی، هرگونه کپسول قابل احتراق، کنسرو، اسپری، مایعات (همچون آب زمزم و نوشابه) و نظایر آن در داخل جامه دان جداً خودداری نمایند، زیرا تمامی بار‌ها از دستگاه "ایکس ری" عبور داده می‌شود. همچنین از آنجا که مطابق ضوابط شرکت هواپیمائی وسایلی همچون اسکوتر، پاوربانک و بلندگو‌های باطری‌دار قابل شارژ ممنوع می‌باشد، بنابراین سازمان حج و زیارت هیچگونه امکان و تعهدی نسبت به ارسال اقلام مذکور نخواهد داشت.

با عنایت به محدودیت‌های موجود، تأکید می‌گردد از آوردن ظروف یک بار مصرف به فرودگاه اجتناب گردد (همراه داشتن آب آشامیدنی بصورت محدود بلامانع است)

به حجاج محترم تأکید شود؛ هنگام پیاده شدن از اتوبوس در فرودگاه‌ها، دقت نمایند تا وسایل خود را داخل ماشین جا نگذارند.

به زائران محترم توجه داده شود در زمان حضور در محوطه فرودگاه، ضمن مراقبت از وسائل شخصی خود از قبیل ساک دستی، دوربین، موبایل و... از محل استقرار کاروان فاصله نگرفته و جدا نشوند.

توضیح: با توجه به اینکه در سالن خروجی برای حجاج کهن سال و نیازمند، خدمات ویلچر ارائه می‌شود، بنابراین ویلچر‌های شخصی حجاج می‌بایست بصورت تقلیف شده (سلیفون‌پیچ) به قسمت بارتحویل داده شود. (از آنجا که هزینه تقلیف چمدان یا ویلچر در فرودگاه جده تا مبلغ ۳۵ ریال سعودی می‌باشد، توصیه میشود اینکار در مکه انجام شده و یا کاروان‌ها رول‌های سلیفون را تهیه و با خود همراه داشته باشند).

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته