دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۷)؛

از دستاورد‌های اورژانس استان تهران در دولت شهید رئیسی تا انتظارات از دولت چهاردهم+ فیلم

از دستاورد‌های اورژانس استان تهران در دولت شهید رئیسی تا انتظارات از دولت چهاردهم+ فیلم
رئیس اورژانس استان تهران با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی توانستیم وضعیت اسفناک پایگاه‌های اورژانس را سروسامان بدهیم، گفت: از دولت چهاردهم انتظار داریم مجوز‌های استخدام ۲۵ هزار نیرو را نهایی کرده و تبدیل وضعیت همکاران را در اولویت کار خود قرار دهد.
کد خبر : 918362

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا - عباس اردشیری؛ اورژانس استان تهران در سنوات گذشته از عقب‌ماندگی‌های بسیاری نسبت به برنامه‌های توسعه برخوردار بود که  کمبود نیروی انسانی، کمبود منابع اعتباری و... اورژانس تهران را با مشکلات فراوانی مواجه کرده بود.

وضعیت اسفناک پایگاه‌های اورژانس، فرسودگی ناوگان آمبولانس و موتورلانس که از چرخه عملیات خارج‌ شده بودند نیز از مورادی است که می‌توان به آن اشاره کرد که به همت وزارت بهداشت در دولت شهید رئیسی ناوگان آمبولانس و موتورلانس نوسازی و به چرخه عملیاتی بازگشت و بخش عمده‌ای از مشکلات مرتفع و دغدغه سپیدپوشان اورژانس تهران را برطرف کرد.

در همین زمینه محمد اسماعیل توکلی رئیس اورژانس استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با انتظارات حوزه سلامت از دولت چهاردهم و دستاورد‌های اورژانس استان تهران در دولت شهید رئیسی اظهار کرد: در سنوات گذشته اورژانس استان تهران از عقب‌ماندگی‌های بسیاری نسبت به برنامه‌های توسعه برخوردار بود. کمبود منابع اعتباری، اورژانس استان تهران را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی توانستیم وضعیت اسفناک پایگاه‌های اورژانس، فرسودگی ناوگان آمبولانس و موتورلانس را که از چرخه عملیات خارج‌شده بودند را مجدد به چرخه بازگردانیم. همچنین توانستیم اورژانس هوایی کشور را که حدود ۱۰ سال در منطقه بوستان ولایت بلااستفاده بود، به‌صورت کاملاً مستقل راه‌اندازی کنیم. این پایگاه می‌تواند به‌صورت تخصصی افراد را ازنظر تعمیر و نگه‌داری بالگرد‌ها آگاه کند.

رئیس اورژانس استان تهران افزود: زمانی که بنده اورژانس را تحویل گرفتم حدود ۳۶ پایگاه کاملاً تعطیل بود؛ اما اکنون به لطف خداوند و تلاش مسئولان ۹۰ درصد این پایگاه‌ها به چرخه عملیات بازگشته‌اند. نزدیک به ۹۰ پایگاه به‌صورت کاملاً بازسازی‌شده و حدود ۱۶۰۰ متر بنا به زیرساخت‌های اورژانس استان تهران اضافه کرده‌ایم. از سوی دیگر بزرگ‌ترین انبار پشتیبانی کشور را در اورژانس استان تهران در منطقه خاورشهر راه‌اندازی و در حوزه مالی و اداری ساماندهی و نظم را حاکم کرده‌ایم.

توکلی تصریح کرد: در اورژانس استان تهران با کمبود اعتبارات جدی روبه‌رو بودیم. برای اولین بار یک نظام بودجه‌ریزی دقیق مبتنی بر عملکرد را پیاده کرده و به دستگاه‌های مربوطه اعم از سازمان برنامه، مجلس و دولت محترم ارائه دادیم که موجب برطرف شدن بخش زیادی از کمبود اعتبارات شد. همچنین اقدامات مثبتی را در جهت همسان‌سازی حقوق کارکنان انجام داده و چالش جدی کمبود نیروی انسانی را تا حدودی برطرف کرده‌ایم.

وی به دیگر اقدامات اورژانس استان تهران در دولت شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: زمانی که بنده به‌عنوان رئیس اورژانس استان تهران انتخاب شدم، حدود ۱۶۰ دستگاه آمبولانس و ۳۰ درصد ناوگان موتورلانس از ناوگان خارج‌شده بودند؛ اما امروز به لطف خدا ۲۶۴ دستگاه موتورلانس دراستان تهران و ۲۲۰ دستگاه موتورلانس در لحظه فعال، در اورژانس استان تهران در حال خدمت‌رسانی هستند. ناوگان موتورلانس در زمان رسیدن، نحوه ارائه خدمت به مردم و کاهش هزینه‌ها تأثیرات مثبتی دارد.

رئیس اورژانس استان تهران بیان کرد: اورژانس استان تهران در ابتدای دولت شهید رئیسی ۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس داشت که ۲ دستگاه آن کاملاً فرسوده بود؛ خوشبختانه در دولت شهید رئیسی ۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس استان تهران اضافه شد به‌طوری‌که امروز تمام محدوده استان تهران از این موهبت برخوردار است. اتوبوس آمبولانس مانند یک بیمارستان سیار عمل می‌کند و در حوادث پرتلفات نقش پررنگی دارد.

اورژانس؛ نبض حوزه سلامت

توکلی با اشاره به این‌که اورژانس نبض سلامت تلقی می‌شود، اضافه کرد: در دولت شهید رئیسی به‌اندازه تمام دولت‌های قبلی خدمت ارائه‌شده است بااین‌حال اورژانس استان تهران مشکلات فراوانی مانند کمبود ۱۸۰۰ نفری نیروی انسانی، عقب‌ماندگی نسبت به برنامه ششم توسعه، کمبود ۴۱۵ پایگاه، ۵۰۰ دستگاه آمبولانس و ۲۴۰ دستگاه موتورلانس وجود دارد.

وی گفت: اگر دولت چهاردهم به دنبال صرفه‌جویی در حوزه سلامت بوده و می‌خواهد بار مالی نظام سلامت را کاهش دهد باید به اورژانس پیش بیمارستانی بیشتر بها دهد. زیرا اورژانس پیش بیمارستانی با دو مشکل اساسی کبود اعتبارات و کمبود آمبولانس مواجه است. همچنین دولت چهاردهم به توسعه اورژانس هوایی توجه ویژه‌ای داشته باشد چراکه اورژانس هوایی ردیف اعتباری پایداری در کشور ندارد.

لزوم توجه دولت چهاردهم به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی

رئیس اورژانس استان تهران مطرح کرد: امروزه بیش از ۵۰ درصد نیرو‌های ما در قالب نیرو‌های شرکتی مشغول به انجام خدمت هستند و این تفاوت در وضعیت استخدامی زیبنده نیست. از دولت چهاردهم انتظار داریم مجوز‌های استخدام ۲۵ هزار نیرو را نهایی کرده و تبدیل وضعیت همکاران را در اولویت کار خود قرار دهد. لازم است سهمیه‌ها واقعی باشند، زیرا برای استان تهران ۳۰۰ سهمیه پاسخگوی نیاز این استان نیست.

توکلی در رابطه با فرهنگ‌سازی برای مزاحمت‌های تلفنی در اورژانس نیز گفت: دولت بعدی با کمک اصحاب رسانه برای کاهش مزاحمت‌های تلفنی تلاش کند چراکه با کمتر شدن یک تماس مزاحم هم ممکن است جان انسانی را نجات داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته