دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1403 - 11:17

شاخص مشارکت مردم در جمهوری اسلامی با انتخابات هویت می‌یابد

شاخص مشارکت مردم در جمهوری اسلامی با انتخابات هویت می‌یابد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: یکی از شیوه‌های حکمرانی، بهره‌گیری از تجربه جمعی مردم بوده و شاخص مشارکت مردم در جمهوری اسلامی با انتخابات هویت می‌یابد و رشد می‌کند.
کد خبر : 918088

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناروی آنا، محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در اندیشکده مجازی و حکمرانی کشور در سلسله نشست‌های انتخاب مسئله و مسئله با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری در به کار بردن ۳۳ دفعه واژه مدیریت اجرایی قوی در ویژگی‌های رئیس جمهور اظهار کرد: برنامه‌ها مانند تابلو‌های نقاشی قشنگ بوده که مدل در افق خود ترسیم می‌کند؛ اما در عمل وقتی وارد اجرا شد مشکلات آغاز می‌شود. در اجرا نشان می‌دهد مدیر چقدر در حوزه اجرا موفق است.

وی شیوه تبلیغات درست را یکی دیگر از شاخص‌های ریاست جمهوری دانست و اضافه کرد: نامزد‌ها باید مواظبت کنند که شعار‌هایی با قابلیت اجرا و طرح بیان کنند. پایبندی به مبانی استقلال آزادی جمهوری اسلامی از دیگر شرایطی بود که حضرت آقا ۲۸ بار تاکید کردند. شهید رئیسی نشان داد که می‌توان مستقل بود و رشد و پیشرفت داشت در این نظام آزادی‌های مشروع به مردم عنایت شده، حکومت نه لیبرال غرب، نه کمونیست شرق؛ بلکه از نوع مردم سالاری دینی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد افزود: در فرمایشات معظم له ۲۱ مرتبه خستگی ناپذیری و جهاد بودن بیان شده که باید کسانی انتخاب شوند که علاوه بر روحیه استکبار ستیزی و شجاعت، خدمتگزار مردم باشند. ایمان، تقوا و توکل در فرمایشات رهبر انقلاب نشان می‌دهد، اگر رئیس جمهور آینده نگاهش به دست سرمایه‌دار باشد و تکیه گاهی به غیر از خدا انتخاب کند موفق نخواهد بود.

دهقانی‌اشکذری ادامه داد: آشنا بودن به درد جامعه و مبارزه با بی‌عدالتی، مبارزه با فساد و التزام به دوری از فساد و توجه به نظرات مردم و صادق بودن از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور است.

وی در پاسخ به جایگاه انتخابات در کشور گفت: اهمیت انتخابات به جایگاه جمهوری بودن نظام ارتباط دارد. شاخص، اسلامی است که توسط مردم و با گزینش مردمی انتخاب می‌شود. در بعضی از نظام‌ها فقط نظر مردم مهم بوده هرچند خلاف شرع باشد، در جمهوری اسلامی ملاک قرآن و اهل بیت، اما گزینش مردمی است، به تعبیر دیگر در جمهوری اسلامی اهداف الهی و حکمرانی بشری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد اضافه کرد: اهداف الهی که همان کرامت انسان، عدالت، آبادی زمین و باسواد کردن مردم و استفاده از وقت بیان شده و مشارکت مردم در مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری به شکل مستقیم و خبرگان رهبری به صورت غیر مستقیم خواهد بود.

دهقانی‌اشکذری بیان کرد: به طور خلاصه حکمرانی بشری و همراه با انتخابات بوده و قوانین الهی است. اهمیت انتخابات بیانگر نقش مردم در حاکمیت و یکی از شیوه‌های حکمرانی، بهره‌گیری از تجربه جمعی مردم بوده و شاخص مشارکت مردم در جمهوری اسلامی با انتخابات هویت می‌یابد و رشد می‌کند.

وی در جواب معیار‌های مردمی بودن و مردمی ماندن رئیس جمهور و دولت آینده عنوان کرد: مردمی بودن شاخص مهم بوده و اوج آن شناخت مردم است. بعضی اوقات از مردم فاصله می‌گیریم و با کانال‌هایی سعی در شنیدن حرف مردم داریم. حرف مردم را درست بشنویم و از روی افکار و ذهنیت خودمان آنها را تعبیر نکرده و مردم را با معیار‌های کمال‌گرانه سنجش نکنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد توضیح داد: بعضی اوقات تعدادی از دانشجویان مرتکب خطا‌هایی می‌شوند، فکر نکنیم از مردم نیستند، ممکن است تفاوت در سیره‌های رفتاری باشد. نگاهمان به اقشار مردم صنفی و قشری نباشد؛ بنابراین شاخص مردمی بودن، ارتباط با مردم بین مردم بودن و قبول داشتن همه اقشار مردم است.

دهقانی‌اشکذری درباره نقش دانشگاه در گفتگوی هدفمند در سطح کشور تشریح کرد: دانشگاه مبدا تحولات و مقدرات کشور است، مقام معظم رهبری سه وظیفه تولید علم، تربیت عالم و جهت دهی به تولیدعلم و تربیت عالم را جز اهداف دانشگاه برشمردند، دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو می‌تواند در سیاست و انتخابات الگوی جامع باشد. هر دانشجو اگر با سه نفر مرتبط باشد نزدیک به ۴ میلیون با دانشگاه ارتباط خواهند داشت.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، یک خانواده ۲۲هزار نفری با بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو، چهار هزار و ۵۰۰ دانش آموز، نزدیک هزار استاد و معلم و ۸۰۰ کارمند است که اگر دانشگاه در تشریح شاخص و در تبیین ویژگی‌های رئیس جمهور و شور آفرین جوانان در مشارکت درست عمل کند، انتخابات خوبی را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته