دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1403 - 15:48
در میزگرد سیاسی؛

قاضی‌زاده هاشمی: دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به عمل‌گرا تغییر داد

قاضی‌زاده هاشمی: دولت سیزدهم دیپلماسی متوهمانه را به عمل‌گرا تغییر داد
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ گفت: دیپلماسی دولت سیزدهم، دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد. سیاست خارجی باید دستاورد داشته باشد؛ بنابراین با روی کار آمدن شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان رویکرد غلط دولت قبل را تغییر دادند.
کد خبر : 917996

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ امروز (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) در برنامه میزگرد سیاسی اظهار کرد: ما می‌خواهیم کشوری دسته دوم و سوم نباشیم در عین حال که امنیت خودمان را نیز حفظ کنیم.  قبل از دولت سیزدهم دو رویکرد داشتیم، اما در دولت سیزدهم این رویکرد‌ها کنار گذاشته شد و رویکرد جدید  به کار گرفته شد.  

وی با اشاره به اینکه اسلام آمریکایی زاده همین تفکر دولت قبل است و رهبری معظم انقلاب را نیز به این تفکر متهم می‌کردند، ادامه داد: محیط بین‌الملل محیط واقعی است و به نظامات بین‌الملل بی‌توجهی می‍‌کند. کسی بگوید کار به سیاست‌های بین‌الملل ندارم کار را به اینجا می‌کشاند، این تفکر در داخل ایران همه چیز را به دولت متصل کرده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: دیپلماسی دولت سیزدهم، دیپلماسی متوهمانه را به دیپلماسی عمل‌گرا تغییر داد. ریاست خارجی باید دستاورد داشته باشد. با روی کار آمدن شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان رویکرد غلط دولت قبلشان را تغییر دادند. باید با چارچوب‌های موجود کار کنیم تا با قدرتمندی خودمان نظام بین المللی را به چند جانبه گرایی تغییر دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: نوع برخورد با رئیس جمهور چین باعث شد حتی کشور‌های همسایه به ما پشت کردند و قطع رابطه با آن‌ها داشتیم. بحران‌های اساسی را شهید رئیسی از ایران دور کرد.  در دوره‌ای که شهید رئیسی هنوز رئیس جمهور انتخاب نشده بودند مذاکره کردند و بلافاصله بعد از انتخابشان رابطه برقرار کردیم.

وی افزود: کریدور‌ها را از کشور دور کرده بودند که تمام آنها را به کشور برگرداند. فروش نفت ما را با جهش ۱/۵ میلیون بشکه‌ای به فروش رساند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به عملیات وعده صادق اظهارکرد: معجزه عملیات وعده صادق باعث شده دوگانه دیپلماسی و میدان به یک مسئله تبدیل شود. باید دنیا را به خودمان نیازمند کنیم.  برخی‌ها که مدعی بلد بودن زبان دنیا را دارند با درخواست برخی کشور‌ها معاون وزیر خارجه را برکنار کردند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: باید از ظرفیت ایرانیان نخبه در دنیا استفاده کنیم که برخی‌ها فیتیله آن را پایین کشیدند. باید مردم را با تمام اقوام و مذاهب پای کار بیاوریم. نحوه ارتباط با نهاد‌های بین‌المللی که تحت تاثیر قدرت‌های جهانی هستند را باید با اقتصاد قوی و بازار قوی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما نقطه کانونی منطقه هستیم، تأکید کرد: باید با پاکستان و طوایف منطقه داخل پاکستان باید و همچنین طوایف اقلیم کردستان کار اقتصادی کنیم تا امنیت ما را امنیت خود بدانند. باید یک نشانی اقتصادی درست کنیم مثل نشان خراسان تا با خراسان بزرگ همه خود را زیر آن پرچم امن بدانند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما باید به یک قدرتی تبدیل شویم که آمریکایی‌ها از ما حساب ببرند و به ما نیاز پیدا کنند مثل کاری که حاج قاسم سلیمانی کرده بود، اظهارکرد: ما نباید اقتدارمان و صنعتمان را بدهیم. نباید از دارایی‌های خودمان بدهیم مثل آزادی زندانیان؛ باید به عنوان رهبر منطقه باید منطقه را مدیریت کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفت: باید روابط سازنده با منطقه ایجاد کنیم. باید کاری کنیم که اقتصاد منطقه در هم تنیده شود.  تا وقتی آمریکایی‌ها قدرت مسلط جهانی یا یکی از قدرت‌های مسلط باشند راهبردشان نسبت به ما تغییر نمی‌کند باید این واقعیت را بپذیریم.

وی افزود: هر کسی فکر می‌کند با مذاکره می‌تواند رویکرد آمریکا را به صورت اساسی و کلان نسبت به ایران مستقل تغییر بدهد متوهم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با بیان اینکه اگر دولتی عزم نداشته باشد کاری می‌کند که فکر کنیم سیاست غلط است، اضافه کرد: سیاست‌های ما مندرج در قانون اساسی است. دولت مجری سیاست‌ها است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: تلاش برای تغییر قانون زیاد شده، اما جمهوری اسلامی از این مسائل برای فهم عمیق مردم استفاده درست کرده است همانگونه که رهبری فرموندند.

وی در ارتباط با روابط با افغانستان و دولت طالبان نیز تأکید کرد: تصمیم گرفتیم با حاکمیت فعلی افغانستان کار کنیم، اما مقبول و مشروع ما نیست. شهید امیرعبدالهیان با سیاست‌های وزارت خارجه کاملا مخالف بود، اما با همان نیرو‌ها و با همان سفیران کار کرد و خود را محروم نکرد. الزاماً تغییری را رقم زدن درست کردن نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته