دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1403 - 00:04
ایران فناور در دولت آینده؛ (23)

عدالت و پیشرفت باید کانون برنامه‌ریزی‌ نامزدهای انتخابات باشد

عدالت و پیشرفت باید کانون برنامه‌ریزی‌ نامزدهای انتخابات باشد
عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد: عدالت و پیشرفت باید کانون برنامه‌ریزی‌ نامزدهای انتخابات باشد تا برآیند آنها باعث رونق تولید داخلی و تعالی ایران اسلامی شود.
کد خبر : 917988

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید،‌ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه ایشان در راه خدمت به مردم در سانحه هوایی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به درجه رفیع شهادت رسیدند. به همین دلیل و با توجه به قانون اساسی، هشتم تیر ۱۴۰۳ انتخابات ریاست جمهوری به منظور تشکیل دولت چهاردهم و انتخاب رئیس جمهور توسط مردم برگزار خواهد شد تا از بین ۶ نامزد تعیین صلاحیت شده یکی به‌عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

با توجه به انتخابات پیش رو و آنچه منتخب آینده مردم باید در حوزه علم و فناوری مد نظر داشته و مطالبات این حوزه را در اولویت برنامه‌های کاری خود قرار دهد با محمدرضا ولیلو عضو هیئت علمی دانشگاه و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی گفت‌وگو کرده‌ و مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور از رئیس‌جمهور جدید را از این عضو هیئت علمی دانشگاه جویا شد‌ه‌ایم که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: اولویت‌های اصلی دولت آینده در ارتقا و پیشرفت کشور چه باید باشد؟

ولیلو: عرصه انتخابات بستر مشارکت مستقیم مردم در حکمرانی و اداره کشور است. این مشارکت زمانی می‌تواند منجر به پیشرفت کشور شود که در فرآیند تعیین منتخب جمهور توسط مردم، رقابت داوطلبان به جای «مجادله‌های حاشیه‌ای و بی‌نتیجه» حول «کلان ایده‌های حکمرانی و اثبات کارآمدی آن» باشد. حال که شهادت رئیس‌جمهور مردمی، باکفایت و پرتلاش آیت‌الله رئیسی و همراهان وی، برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری را ناگزیر کرده و ملت ایران را در آستانه انتخاب مهمی قرار داده بر همه واجب است برای فراهم کردن چنین بستری تلاش کنند.

کسانی که توسط شورای نگهبان به‌عنوان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شده‌اند، انسان‌های توانمندی هستند؛ اما بی‌شک در میان آنان، افرادی توانمندتر و اصلح‌ وجود دارد. همه برنامه‌های دولت به گونه‌ای باید تنظیم شود که موجب اقتدار کشور، تحقق دو موضوع مهم و محوری عدالت و پیشرفت باشد. تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعار‌های اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.

مبارزه با فساد و تبعیض، ایجاد انسجام و وحدت بین مسئولان، استفاده از همه ظرفیت‌ها برای اشتغال‌زایی، رشد اقتصادی و معیشتی، ایجاد رفاه برای مردم، امیدآفرینی برای جوانان و استفاده از ظرفیت آنان در اداره کشور، برنامه‌ریزی برای جهش در همه امور فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، رفاهی، آموزشی، پژوهشی، برنامه‌ریزی برای بحران آب و محیط‌زیست باید از برنامه‌های رئیس دولت جدید در ارتقای و پیشرفت کشور باشد.

اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با بهره‌جویی از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت‌جویی از آحاد ملت و همدلی و همراهی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم و در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه‌ساز تحقق ایران قوی باشد.

باید عدالت و پیشرفت کانون برنامه‌ریزی‌ها باشد تا برآیند آنها رونق تولید داخلی، تعالی ایران اسلامی شود. فوریت امروز کشور را می‌توان مسئله اقتصاد دانست فوریت فعلی کشور و اولویت اولی که رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها بر تأثیرگذاری آن بر فرهنگ کشور تأکید کرده‌اند مسئله اقتصاد است و این مسئله را می‌توان از نامگذاری شعار سال‌های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز دانست.

۲- شاخص‌ها و ویژگی‌های رئیس‌جمهور منتخب چه باید باشد؟

ولیلو:  پذیرش و نوع نگاه مردم به جایگاه ریاست جمهوری نسبت به چند سال گذشته اکنون تغییر کرده و انتظارات مردم از ریاست جمهوری و ویژگی‌های او بالاتر رفته، فضای کشور در برهه کنونی نیازمند فردی است که دارای شاخص‌ها و معیار‌هایی باشد و بتواند همدلی و هم‌افزایی میان حاکمیت و مردم را افزایش دهد. رئیس‌جمهور باید دارای شرایط ویژه‌ای باشد که در زمان تصدی مسئولیت بتواند در قبال مسئولیت خطیری که بر عهده گرفته رضایت خدا و مردم را به نحو احسنت جلب کند.

اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با بهره‌جویی از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت‌جویی از آحاد ملت و همدلی و همراهی مجلس انقلابی و نمایندگان مردم و در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه‌ساز تحقق ایران قوی باشد

رئیس‌جمهور آینده باید در چارچوب مصالح نظام و انقلاب گام برداشته و از سوی دیگر همانند شهید رئیسی باید اصلی‌ترین دغدغه وی خدمت به مردم باشد. معیار‌ها و ملاک‌هایی که رهبر انقلاب در سال‌های گذشته پیرامون انتخاب رئیس‌جمهور بیان کرده بودند در کنار آنچه قانون اساسی برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته، می‌تواند معیار خوبی برای انتخاب مردم باشد. قطعاً مردمی بودن و انقلابی بودن از ویژگی‌های ضروری رئیس‌جمهور آتی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هشت ویژگی دارای مدیریت و کفایت، باایمان، عدالت‌خواه و ضدفساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخل، معتقد به جوانان، مردمی و امیدوار را برای رئیس‌جمهور بیان کرده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

۳- جایگاه انتخابات و اهمیت آن در نظام جمهوری اسلامی چگونه است؟

ولیلو: انتخابات و فرصت نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت کشور، نعمت بزرگی است. امام بزرگوار با نگاه عمیق و روشن خود به نقش‌آفرینی مردم ایمان داشت و امروز رهبر معظم انقلاب پرچم‌دار صیانت از فعلیت جمهوریت در نظام اسلامی بوده؛ اینکه مردم تصمیم بگیرند و با انتخاب خود منشأ اثر باشند، هیچ‌گاه سیاست مقطعی و گذرا نبوده و در جمهوری اسلامی ایران در کنار اسلامیت نظام، همواره مردم‌سالاری و جمهوریت، ترویج و تبلیغ شده است.

انتخابات نمادی از وحدت ملی و انسجام جامعه در نقش‌آفرینی در نظام اجرایی کشور بوده؛ طبعاً انتخابات به نوعی بیانگر میزان حمایت و جایگاه مؤثر مردم در تصمیمات کشور است. امیدواریم مردم در این انتخابات نیز همانند انتخابات گذشته با حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی بار دیگر موجب مأیوس شدن دشمنان و استمرار حرکت رو به جلوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

۴- نظر و دیدگاه شما در خصوص شاخصه‌های مردمی بودن و مردمی ماندن شهید جمهور و دولت همراه چیست؟

ولیلو: مردمی بودن و برافراشتن پرچم عدالت‌خواهی از ویژگی‌های بارز «شهید جمهور» خستگی‌ناپذیر بود. قطعاً این شهادت هدیه سال‌ها خدمت مجاهدانه و مخلصانه در عرصه‌ها و صحنه‌های مختلفی است که برای اعتلای ایران و خدمت به مردم صورت گرفته؛ زیرا شهادت هنر مردان خداست، و پاداش جهاد مستمر فی سبیل الله.

شهید جمهور مصداق جمهوریت، مردم محوری، دموکراسی و شهید شدن و شهادت در راه مردم‌باوری بوده؛ «شهید جمهور» تنها به معنای شهادت رئیس‌جمهور نیست؛ بلکه معنای ثانویه‌ای را در خود مستتر دارد و آن شهادت برای جمهوریت اسلامی و برای مردم است.

۵- نقش، جایگاه دانشگاه‌ها در ایجاد شرایط گفت‌وگوی روشمند در سطح جامعه چیست؟

ولیلو: دانشگاه‌ها و مراکز علمی به‌عنوان مرکز اندیشه و نماد تفکر و ایده‌پردازی در طول تاریخ همواره در عرصه‌های سیاسی ازجمله انتخابات نقش‌آفرین بوده‌اند و این نقش در نظام اسلامی به مراتب بسیار وسیع‌تر و فراتر است. با توجه به وجود افکار و ایده‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و نوع سلایق فرهنگی و قومی در دانشگاه‌ها و نیز برخورداری از نخبگان در رشته‌های گوناگون و استادان فرهیخته، انتظار می‌رود این مراکز در جریان برگزاری انتخابات آینده میدان‌داری کرده و نقش وسیع‌تر و مهم‌تری در این رابطه برای خود ترسیم کنند.

بدون تردید چنانچه دانشگاه‌ها و استادان رشته‌های مختلف نسبت به آگاه‌سازی و تبیین اهمیت انتخابات به قشر آگاه و فرهیخته دانشجویان وارد عمل شوند، نه تنها نسبت به برگزاری پرشور انتخابات اثرگذار خواهد بود؛ بلکه زمینه‌های لازم و کافی برای انتخاب اصلح نیز برای اقشار مختلف جامعه فراهم می‌شود.

مشارکت آگاهانه در انتخابات، بسیار حائز اهمیت بوده و دانشگاه نهادی است که می‌تواند به‌عنوان پیشرو در این امر و یک الگوی جدید، علاوه بر شور انتخاباتی بر شعور انتخاباتی نیز بیفزاید و قطعاً افزایش رأی آگاهانه مردم، افزایش مشارکت را نیز در پی خواهد داشت. جلسات پرسش و پاسخ، کرسی‌های آزاداندیشی و تولید محتوا در فضای مجازی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

فرصت گفت‌وگو، موجب ارتقای همدلی اجتماعی می‌شود و تمرین مستمری است که باید مرتب در این زمینه برای رشد و تعالی فرهنگ همبستگی ملی حرکت کنیم و نقش دانشگاه‌ها در این خصوص بیش از هر نهاد دیگری به چشم می‌خورد. منطق دانشگاهی اقتضا می‌کند که در عرصه رقابت‌های انتخاباتی گفتگو، ارائه برنامه، استدلال و منطق حاکم باشد؛ مردم باید آگاهانه برنامه‌ نامزدها را مورد مطالعه قرار دهند و نامزدها نیز باید اخلاق‌مداری را لحاظ کنند.

آنا:  میزان مشارکت مردم در انتخابات، چه تأثیری بر کارآمدی داخلی نظام و اقتدار بین‌المللی درراستای تحقق منافع ملی کشور دارد؟

ولیلو: حضور معنادار مردم در انتخابات بسیاری از توطئه‌های اقتصادی و سیاسی علیه ملت ایران را در مجامع بین‌الملل خنثی و مردم‌سالاری و تعیین سرنوشت مردم توسط مردم را متجلی می‌کند.

ارتقای جایگاه ایران در سطوح بین‌المللی به‌ویژه برای عبور از پیچ تاریخی کشور، شکست تبلیغات رسانه‌های استکباری علیه انقلاب و نمود چهره مردمی نظام ازجمله محور‌ها و عللی است که دانشگاهیان برای شرکت در انتخابات به آن تکیه دارند.

انتخابات ملی روی مشروعیت و ثبات نظام سیاسی مستقر، تمامیت سرزمینی و مصالح عمومی آن کشور بوده، تأثیرگذار خواهد بود و برآیند و مابه‌ازای برگزاری انتخابات پرشور در عرصه خارجی نیز افزایش قدرت ملی، افزایش مشروعیت و اعتبار بین‌المللی، افزایش قدرت چانه‌زنی و بیشینه‌سازی توان برآورده ساختن منافع ملی و ارتقاء پرستیژ بین‌المللی است.

نتیجه دیگر این انتخابات تأثیرگذار بر جایگاه بین‌المللی ایران به رخ کشیدن انتخابات آزاد و برخورداری جمهوری اسلامی ایران از نظام مردم‌سالاری دینی خواهد بود. میزان مشارکت مردم در انتخابات بیانگر وحدت مردم و به منزله پشتیبانی از ساختار نظام سیاسی در برابر تهدیدات بوده و انتخابات فرصتی مناسب برای به نمایش گذاشتن اقتدار نظام اسلامی است.

مشارکت گسترده در انتخابات از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به لحاظ اهمیت آن در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و تأثیرات آن در سرنوشت کشور، تقویت قدرت بین‌المللی، بازدارندگی در برابر توطئه‌های دشمنان و موفقیت‌های نظام اسلامی در این عرصه‌ها همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، سران قوا، احزاب، تشکل‌ها، مسئولان، متولیان امر و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی است.

جمهوری اسلامی ایران، نظام سیاسی متمایز از نظام‌های سیاسی دنیاست به این معنا که مشروعیت سیاسی و مقبولیت خود را بر مبنای دین و رأی مردم تعریف کرده و اساساً مبنا قرار دادن رأی و نظر مردم را امر دینی می‌داند و به این ترتیب میان حقوق الهی و مردمی پیوند ایجاد کرده است.

تلاش دشمنان انقلاب در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر این موضوع استوار بوده که بین حاکمیت و ملت فاصله ایجاد کند؛ اما مردم با بصیرت با حضور همیشگی خود در صحنه‌ها و بزنگاه‌های حساس پشتیبان و حامی انقلاب و حاکمیت بوده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته