دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1403 - 11:30
در حاشیه جلسه هیئت دولت؛

زارع‌پور: رشد ۶۰ درصدی سرعت اینترنت در دولت سیزدهم

زارع‌پور: رشد ۶۰ درصدی سرعت اینترنت در دولت سیزدهم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: میانه سرعت اینترنت همراه تا پیش ازاین دولت حدود ۲۱.۵ بود که اکنون به ۳۷ رسیده و در حوزه اینترنت ثابت بیش از ۶۰ درصد رشد را شاهد هستیم.
کد خبر : 917893

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زیرساخت‌های ارتباطی در شرکت ارتباطات زیرساخت که شبکه مادر مخابراتی کشور را پشتیبانی و نگهداری می‌کند، توسعه خوبی داشته است به طوری که علاوه بر ظرفیت شبکه انتقال، ظرفیت شبکه IP کشور ۲ برابر شده است.

وی اظهار داشت: مجموع ظرفیت شبکه انتقال کشور از وقتی شبکه ایجاد شده از سه دهه قبل تا پیش از دولت سیزدهم ۳۱ تا ۳۲ ترابیت بر ثانیه بوده که در کمتر از سه سال اخیر همین میزان ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور اضافه شده که بیش از ۱۰۰ درصد تجهیزات بومی و ایرانی ساخته شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در خصوص شبکه IP همین‌گونه است در ابتدای دولت سیزدهم ۲۸ ترابیت بر ثانیه بود امسال این رقم به ۵۶ ترابیت بر ثانیه شده است.

زارع‌پور با بیان اینکه ظرفیت اینترنت بین‌الملل دو برابر شده است گفت: بیش از ۲ برابر نیاز کشور اینترنت داریم اگر قطعی صورت بگیرد دچار اختلال نمی‌شویم در سال‌های گذشته اگر یک کابل دریایی قطع می‌شد اینترنت دچار اختلال می‌شد؛ اما بارها قطعی‌هایی از این دست از جمله دریایی و زمینی داشتیم که دچار اختلال نشدیم و دلیل آن این است که مسیرهای ورودی اینترنت به کشور را متنوع کردیم و بیش از نیاز کشور ظرفیت اینترنت داریم که اگر قطعی پیش آمد مسئله‌ای ایجاد نشود.

وی بیان کرد: حاصل این اقدامات این شده که ما از ابتدای دولت تاکنون نه به روایت وزارت ارتباطات که هرچند داشبوردهای ما این را نشان می‌دهد؛ اما به روایت داشبوردهای بین‌المللی سرعت اینترنت ثابت و همراه ما همواره روبه افزایش بوده در آخرین گزارشی که دیروز از داشبوردهای جهانی در ماه جاری منتشر شد سرعت اینترنت ثابت و سیار ما افزایش پیدا کرده است که داشبوردهای ما نیز همین را نشان می‌دهد.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: میانه سرعت اینترنت همراه در ابتدای دولت بر اساس این داشبوردهای بین‌المللی حدود ۲۱.۵ بوده که اکنون به بیش از ۳۷ رسیده و در حوزه ارتباطات ثابت در ابتدای دولت ۹.۲ دهم بوده که اکنون بیش از ۱۵ شده در ارتباطات ثابت و سیار حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رشد ۲۰ درصدی سرعت اینترنت نسبت به دی ماه سال گذشته

زارع‌پور تصریح کرد: قولی به مردم داده بودیم که افزایش تعرفه‌ای که سال گذشته داشتیم صرف توسعه شبکه خواهد شد و تا خرداد ماه ۳۰ درصد سرعت افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین برای پایش این موضوع هم خودمان این داشبورد را اندازه‌گیری کردیم و هم گزارش‌های مراجع جهانی نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ درصد سرعت نسبت به دی ماه افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: آماری که روز گذشته از داشبوردهای جهانی اعلام شد مربوط به دهه اول خرداد ماه است، یعنی روزهای ۱۵ تا ۲۰ خردادماه در آن نیست. این میزان به ۲۵ درصد برسد و این را از اپراتورها پیگیری می‌کنیم؛ هرکدام که در مسیر توسعه نباشند و به قول‌هایشان عمل نکنند به طور حتم به نمایندگی از مردم جریمه‌شان خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات گفت: تاکنون وضعیت قول‌هایی که داده شده تعداد سایت‌های نسل پنجم، نسل چهارم و همچنین سرعت اینترنت با شتاب خوبی محقق می‌شود؛ تا پایان در کنار مردم خواهیم بود تا این قول‌ها محقق شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته