دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آیین رونمایی سند ملی موسیقی مطرح شد؛

اسماعیلی: ابهامات برنامه‌های موسیقی در سراسر کشور رفع خواهد شد

اسماعیلی: ابهامات برنامه‌های موسیقی در سراسر کشور رفع خواهد شد
مراسم رونمایی از سند ملی موسیقی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 917147

به گزارش خبرنگارگروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم رونمایی از سند ملی موسیقی با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان شاخص موسیقی محمد اللهیاری، مدیرعامل بنیاد رودکی، استاد میرزمانی، امیرحسین سمیعی رییس دفتر موسیقی، شاهین فرهت، محسن نفر، قاسم رفعتی، حمید خزاعی، حمیدرضا اردلان، حبیب خزاعی فر. سید محسن حسینی، رضا مهدوی، علیرضا قزوه، حمید چراغعلی، مجید اخشابی شنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات غدیر ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمد اللهیاری در ابتدای جلسه عنوان کرد: بالغ بر یک سال و نیم‌وقت برای تدوین اولیه سند ملی موسیقی وقت صرف شد، در تدوین این چنین اسناد ارکان تنظیم کننده سند مشخص هستند و این تکلیف گردن وزارت ارشاد بود، از تشکل‌ها و صنوف یک یا دو‌کارشناس موسیقی و نمایندگام سازمان تبلیغات و دفتر موسیقی وقت گذاشتند.

وی در ادامه افزود: پیگیری دکتر اسماعیلی برای کار خیلی مهم بود، با توجه به احیای شورای هنر موضوع سند به این شورا آمد و متن چندین جلسه بررسی و اصلاح شد سپس در شورای معین سند رفت و سه جلسه مورد دقت گرفت و با گرفتن نظرات سپس به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و ملاحظات لحاظ و نظر هنرمندان و کارشناسان اخذ شد و سال ۱۴۰۲ سند تصویب شد.

اسماعیلی: ابهامات برنامه‌های موسیقی در سراسر کشور رفع خواهد شد

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به ایام حج و عرفات و گرامیداشت خاطره رییس جمهور عزیز و دوستان همراهشان گفت: بنای ما بر حل گره‌های پیشین بود گویی امیدی بر باز شدنشان نیست، بهرحال حوزه فرهنگ و هنر متعالی است و استنباط ما این بود که آغاز دولت در بخش‌های مختلف مشکلات داریم و بسیاری مسائل و ابهامات حل نشده، اینها احصا شدند، مهمترین نقد در گفتگو‌های متخصصان مشهود بود اینکه به لحاظ قانونی این حوزه موسیقی ابهامات زیاد دارد و مشکلات باید حل شود.

وی با اشاره به اینکه سند موسیقی را تا لحظه اخر پیش برده و توسط رییس جمهور شهید اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شد، توضیح داد: دراین سند به تفضیل امده که مسئول برپایی برنامه‌های وزارت فرهنگ است و براین اساس هم نامه به استان‌ها زده شد که هیچ مرجعی اجازه مجوز دادن یا ندادن به برنامه‌های موسیقی را جز ارشاد ندارد. نگاشت نهایی این سند اماده است، مدیران و کارشناسان در ان هستند و ما از خود اهالی موسیقی تشکر میکنیم که این راه را هموار کردند.

وی اظهار داشت: این سند نقطه وفاق و همگرایی بین مردم، صنف و حاکمیت است. حتما در مسیر اصلاح نیاز به تکمله‌هایی داریم. هفته قبل هم سند هنر‌های نمایشی هم به اتمام رسید، سند هنر‌های تجسمی و سینما هم اماده شده، تلاش داریم قبل اتمام دولت اینها را هم به صحن شورای عالی بفرستیم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تنها نهاد رسمی ارائه مجوزها‌ی موسیقی

سپس حمیدرضا نوربخش نیز در صحبت‌هایی گفت:تا جایی من یادم است بیش از ۱۰ سال از طرح سند می‌گذرد در دولت آقای روحانی کار بجایی نرسید، اما کار الان جای سپاس و تقدیر ویژه دارد با جدیت هر چه بیشتر کار پیش رفت و احیای شورای هنر هم خیلی اثر گذار بود.

وی در ادامه افزود: ما از ابتدای انقلاب تا الان گلایه داشتیم که موسیقی با رفت و امد مدیران دچار قبض و بسط شده و ابهاماتی دارد. همین الان در شهر‌های مختلف ما تناقضات زیاد است، ما انجا هنرستان دختران داریم، اما خانم‌ها اجازه کار ندارند! سعی کردیم نگاه جامع باشد، اما حتما کمبود‌هایی هم داریم.

نوربخش با بیان اینکه امروز گوش جامعه با بنیاد‌های فرهنگی موسیقی اصیل فاصله گرفته، اینها موارد مهمی است که در سند بدان اشاره شده، افزود: همینطور موسیقی نواحی و اقوام و مسیله کپی رایت برای اقتصاد موسیقی مهم است. امیدوارم بزودی شاهد وضعیت خوبی برای موسیقی ایران باشیم.

سپس نماهنگی با عنوان عاشق ایران با شعری از عبدالرضا رضایی نیا و اهنگسازی هادی آرزم پخش و سپس پوستر عاشق ایران توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

سپس رضا مهدوی اهنگساز و دبیر سابق موسیقی فجر  نیز در صحبت هایی گفت: جامعه موسیقی مشکلات زیادی دارد که اگر رسیدگی شود، موسیقی به هر شکل لازم الاجرا است اما ثبات نداشت و این سند اثبات این است که جمهوری اسلامی موسیقی را به رسمیت می شناسد، این حرکت را به فال نیک میگیریم و امیدواریم این سخت کوشی برای همه اثرگذار باشد و احساس ما این است که این سند  از سویدای دل ایجاد شده است.

وی سپس افزود: موسیقی هر روز برای توسعه فرهنگ انقلاب و ایران فرهنگی و اینکه قدرتمان را نشان دهیم، نیازش بیشتر احساس می شود و  این سند می تواند ضمانت خوبی باشد و امنیت شغلی موسیقیدان ها را تضمین کند.

 

سندی که نسبت حاکمیت و موسیقی را مشخص کرد

سپس محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت هایی گفت:  صداقت اقای اسماعیلی باعث شد که این سند به نتیجه برسد . احساس اهالی موسیقی این بود که جمهوری اسلامی موسیقی را هم میخواهد هم نمیخواهد، این سند مهر تاییدی بود که نسبت حاکمیت را نسبت به موسیقی نشان داد و من از شما بعنوان یک شهروند تشکر میکنم .

وی اظهار داشت:  ابلاغ این سند نقطه پایان بر شایعات بود ابن کشتی هم سکاندار و هم لنگر ارامش پیدا کرد و‌حال می توان حرکات جدی کرد البته ما ادعا نداریم این سند همه زوایای گنگ و تاریک را روشن کرده است.  امیدواریم حاصل این اهتمام در اینده نه چندان دور در موسیقی های اقوام، مدرن تا نواحی و … نشان داده شود.

سپس شاهین فرهت نیز در صحبت هایی گفت:  موسیقی همیشه در جریان است حتی اگر احساس میشده جایی نباید باشد. بنظرم الان به موسیقی شخصیت بخشیده شده و این کار بزرگ و قهرمانانه بوده است.  شخصا خیلی خوشحالم و ممنونم و تاثیرش امروز و فردا و در طول زمان به استعدادهای جوان موزیسین کشور شغل خواهد بخشید و سبب می شود بهترین کارها نوشته و اجرا شود و بنظرم ارکستر سمفونیک ما بکار بهتری هم نیاز داشته باشد.

وی اظهار داشت: ما در هیچ کجای دنیا چنین سندی را نمیبینیم در کشور ما حتما لازم بوده که چنین چیزی را داشته باشیم.

سپس محسن نفر نیز گفت: من به سهم خودم تشکر میکنم که این اعتبار و‌حقانیت برای هنر مظلوم و مهجور موسیقی درنظر گرفته شد. ۴۴سال سابقه و پرونده روشن برای موسیقی در ایران حق را به حقدار رساند. من معتقدم سه جریان اصلی موسیقی در کشور ماست یکی جریان موسیقی فکری است که تاریخ ما بدان ببالد و تاریخ ده هزار ساله دارد، شاخه ای از ان موسیقی سنتی است و حقش شناخته نشده است. من گله دارم که چرا این سند بدست ما نرسید که بخوانیم و بدانیم ! اما به هرحال همینکه موسیقی به حق خود رسمیت یافت، تشکر میکنم.

وی با اشاره به اینکه موزیسین‌ها طبیب روح جامعه هستند، توضیح داد: امیدوارم دولت شما در وزارت فرهنگ مستدام بماند و دورهای بعد فکری برای این جریان فکری کنید. جریان دوم موسیقی اجتماعی شامل موسیقی اقوام و نواحی است و جریان سوم هم مصرفی موسیقی است که پاپ، راک و … هستند الان بازارش خیلی قوی است ، من باکی ندارم که بگویم اما متاسفم که بگویم این جریان انقدر قوی است برای کشوری که شاهنامه و اهنگ فردوسی دارد، ما نمی‌گوییم دکان پاپ بسته شود اما الان بسته شدن محال است اما باید کنترل شود موسیقی افتخار امیز ما سنتی است. 

وی خطاب به وزیر فرهنگ گفت: لطفا یک اقدامی شود که بعدی ها این خط ادامه یابد چون آبرو و فرهنگ و تمدن ما در گرو اعتنا به این خط است نه پاپ و حتی کلاسیک!

سپس میرزمانی نیز در صحبت‌هایی گفت: این سند از ابتدا هم قدم بزرگی است اینکه تکلیف موسیقی مشخص شود، ما از موسیقی همه جا استفاده می شود اما بهای لازم بدان داده نمی شود. دو جایی که خیلی مهم است مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای این سند جا مانده است بنظرم برای این دوجا هم ارسال شود.

سپس امیرحسین سمیعی نیز اظهار داشت: ما دری را نبستیم خیلی بزرگواران نقطه نظرات و نقدهایشان را عنوان کردند ، سند موسیقی مرکب است نه مقصد و این اتفاق که شروع شده فتح بابی شده در نشست های اجرایی و عملی تبیین می شود. 

وی در ادامه افزود: در سند به تفضیل گفته شده که موسیقی ملی ما باید به اصل خود برگردد. تمام زحمات این کار هک گردن دکتر الهیاری بود و من از میانه راه رسیدم.

اسماعیلی: ابهامات برنامه‌های موسیقی در سراسر کشور رفع خواهد شد

در پایان وزیر فرهنگ جمع بندی کرد و گفت: من از ابتدای سال گفتم که تالار وحدت و‌ رودکی به موسیقی سنتی و اصیل اختصاص داده شود و بحث موسیقی اقوام هم برایمان خیلی مهم است و خوشبختانه این کار را از سال قبل شروع کردیم، درباره سند هم گام نخست است و شیوه اصلاح هم دارد، سند مقدس غیرقابل تغییری نیست.امیدواریم این ریل گذاری موسیقی را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

سپس از سند ملی موسیقی با حضور اساتید رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته