دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست خبری رقم خورد؛

اعلام برنامه‌های گرامیداشت سالگرد شهادت شهید چمران

اعلام برنامه‌های گرامیداشت سالگرد شهادت شهید چمران
مهدی چمران برنامه‌های گرامیداشت سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران را اعلام کرد.
کد خبر : 917138

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی چمران درباره برگزاری مراسم سالگرد شهید مهدی چمران طی یک نشست خبری اظهار داشت: ما نیاز داریم نام شهدا را بزرگ داریم و راه شهدا را طی کنیم و چنانچه اینگونه باشد می‌توانم در انتظار پیروزی نهایی باشیم، انقلاب خود مسیر شهدا بود از تاسوعا و عاشورا آغاز شد.

وی بیان داشت: کسانی که در جبهه جنگ بودند با پیشانی بندها یا حسین پیش رفتند همین راه در لبنان ادامه یافت و به پیروزی رسید، در چنین شرایطی حزب الله لبنان و تسلیمین لبنان آمدند و به پیروزی رسیده و نیروهای چندین ملیتی را بیرون راندند.

به گفته وی، این موارد در اثر شهادت طلبی بود، در ادامه میبینیم در فلسطین که سی و پنج سال مبارزه شد و جهاد اسلامی و حماس آمد آنهم بر مبنای تفکر شهادت طلبی، همه این موارد به خاطر خون پاک شهداست که اسراییل و حامیان او را به ستوه آورده است، قطعا فلسطینیان بدون آتش بس پایدار چیزی را نخواهند پذیرفت.

چرا نام شهدا را زنده نگه می‌داریم؟

وی با بیان اینکه در فلسطین جبهه آزادی بخش ۳۵ سال مبارزه کرد، گفت: احزاب چپگرای فلسطینی سالها مبارزه می کردند اما به هیچ جایی نرسیدند و در نهایت صلح کردند و همه چیز را به اسرائیل واگذار کردند. با ایجاد تفکر شهادت طلبی شرایط به جایی رسید که آمریکا امروز میان داری می کند تا آتش بس در غزه اعلام شود و اسرائیل در فضای کوچک غزه نیز نتوانست به جایی برسد. خون شهدای غزه اسرائیل را به ستوه آورده و دیگر کشورهای حامی نیز در شرایط بحرانی هستند و نمی دانند باید چگونه عمل کنند.

چمران با بیان اینکه با شهادت طلبی توانستیم به اینجا برسیم، تصریح کرد: اگر یاد و نام شهدا را می خواهیم زنده نگه داریم درواقع برای خودمان، انقلاب، کشور و امت اسلامی است تا بتوانیم به پیروزی نهایی دست یابیم.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه شهادت یک راه میانبر پیروزی است، خاطرنشان کرد: شهید چمران به عشق شهادت و برای شهادت در راه قدس، آمریکا را رها کرد و به مصر رفت و پس از دو سال آموزش نظامی به لبنان رفت و هشت سال در لبنان حضور داشت و شیعیان لبنان را برای اولین بار مسلح کرد تا مقابل اسرائیل بایستند و وقتی اسرائیل وارد روستاهای جنوب لبنان می شد، این روستاییان بودند که آنها را بیرون کردند.

چمران در ادامه یادآور شد: اسرائیل تروریست می فرستاد تا شهید چمران را ترور کنند. در جنگ عراق و اسرائیل، همه کشورها جز ایران شاهنشاهی نفت را به اسرائیل قطع کردند و در چنین شرایطی شهید چمران مقابل تانک های اسرائیلی ایستاد.

وی با بیان اینکه اسرائیلی ها برای اولین بار از لبنان بیرون رانده شدند، گفت: قرار بر این بود در دهه ۷۰ یادمانی از ایشان در لبنان نصب شود و باقی بماند اما متأسفانه تاکنون به نتیجه نرسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه چنین شخصیتی هشت روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و مبارزه خود را در هشت سال دفاع مقدس آغاز کرد، افزود: شهید چمران و همراهانشان دشمنان را تا دهلاویه به عقب راندند تا به اهواز نرسند که در همان زمان نیز در دهلاویه به شهادت رسید.

وی در ادامه یاد تمامی شهدا همچنین شهدای اخیر خدمت را گرامیداشت و متذکر شد: اگر نام یک شهید را میبریم و برایش برنامه تنظیم می‌کنیم بخاطر اصل فصل فلسفه شهادت است.

برنامه‌های گرامیداشت سالگرد شهادت شهید چمران

چمران اعلام کرد: روز بسیج اساتید همزمان با شهادت شهید چمران برنامه هایی در دانشگاه کرج پیش بینی شده و در تهران و دیگر شهرهای کشور نیز برنامه هایی برگزار خواهد شد. البته برنامه اصلی در تالار اندیشه حوزه هنری همزمان با روز شهادت برگزار می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در ۳۱ خردادماه در دهلاویه نیز برنامه ای برگزار خواهد شد، تصریح کرد: بسیج سوسنگرد و اهواز این برنامه را برگزار خواهند کرد. همچنین در دانشگاه مشهد و حرم مطهر رضوی برنامه ای در روز شهادت برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در جمعه پیش رو نیز برنامه ای در نماز جمعه پیش بینی شده است، گفت: بعدازظهر ۳۱ خردادماه با حضور وزیر کشور، برنامه ای در مسجد انقلاب ساوه برگزار خواهد شد که البته بنده به دلیل حضور در مراسم مشهد، در ساوه حضور نخواهم داشت اما در روستای محل تولد شهید چمران نیز برنامه ای پیش بینی شده که حضور خواهم یافت. همچنین برنامه هایی در تبریز، آذرشهر، کرج، اصفهان و بیرجند به مناسبت شهادت شهید چمران پیش بینی شده است.
 
چمران با اشاره به ساخت یک سریال ۴۵ قسمتی با موضوع شهید چمران، یادآور شد: بارها و بارها برنامه ریزی برای ساخت این فیلم صورت گرفت اما صدا و سیما اعلام کرد که بیش از ۱۵ قسمت نمی توان ساخت و به همین دلیل هنوز به نتیجه نرسیده است. منابع غنی و دست نگاشته هایی به اندازه یک گاوصندوق داریم که ۱۲ کتاب از آن تاکنون به چاپ رسیده و می تواند در اختیار کسانی که می خواهند کار کنند، قرار بگیرد.

وی افزود: با همان کارگردان بیش از یک سال، دو شب در هفته جلسه داشتیم و موارد را مطرح کردیم تا بتواند سریال را بسازد اما به جز فیلم «چ» فیلم دیگری ساخته نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از خانواده شهید چمران بنده و دو برادر دیگرم در برنامه ها حضور خواهیم داشت، تصریح کرد: همسر شهید چمران ایران نیست. در سالهایی که در ایران حضور داشت در برنامه ها شرکت می کرد و احتمالا در لبنان برنامه هایی برگزار خواهد شد و حضور خواهد داشت؛ البته به نظر نمی رسد امسال برنامه ای در لبنان برگزار شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که من در شورای شهر هستم تندیسی در پایتخت برای شهید چمران ساخته نخواهد شد، گفت: در دانشگاه تهران، شیراز و اهواز تندیس هایی از شهید چمران نصب شده اما در سطح شهر تهران تا وقتی من در شورا حضور دارم شخصاً این موضوع را دنبال نخواهم کرد.

چمران با اشاره به فعالیت خود در صفحه مجازی با موضوع شهدا، تصریح کرد: متأسفانه این صفحه که پس از مدتی بیش از ۴۰ هزار نفر دنبال کننده داشت، پس از شهادت شهید سلیمانی مسدود شد. بعد از آن فرصتی پیش نیامد که بتوانم فعالیت این چنینی را ادامه دهم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای ساخت کتاب گویا نیز در حال فعالیت هستیم، اظهار کرد: رسانه ها یکی از گروه هایی هستند که می توانند در این زمینه فعال تر باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهدای یک رام تراموا از چین، گفت: این موضوع را مطرح کردند و تحویل خواهند داد. این اتوبوس چرخ لاستیکی و سه کابین به صورت هوشمند و بدون راننده در چین فعالیت می کند اما در تهران با این شرایط، بدون راننده سخت است و با راننده تردد خواهد کرد.
 
کابین تراموا از کابین های اتوبوس های سه کابینه کمی بزرگتر است

چمران با بیان اینکه تراموا گران قیمت است و اگر از لحاظ قیمتی نیز به صرفه باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت، یادآور شد: کابین تراموا از کابین های اتوبوس های سه کابینه کمی بزرگتر است و بهترین فضا برای استفاده از آن در خط میدان آزادی- تهرانپارس است.
 
تست اولین واگن ساخته شده هفته آینده انجام خواهد شد
 
رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه تست اولین واگن ساخته شده هفته آینده انجام خواهد شد، اظهار کرد: اولین رام قطار به نظر تا هفت ماه آینده آماده خواهد شد. چین زمان بیشتری را می خواهد اما طبق قرار این واگن ها سریعتر تحویل داده خواهد شد.
 
چمران با بیان اینکه نمی توان در مورد زمان ورود اتوبوس ها زمان قطعی اعلام کرد، یادآور شد: قرارداد منعقد شده و امیدواریم سریع تر تحویل دهند. وقتی شروع به ارسال شده می توان بعد از آن با سرعت واردات را دنبال کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته