دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1403 - 15:09
چهارمین روز تبلیغات تلویزیونی داوطلبان ریاست جمهوری؛

پورمحمدی: به شهادت همه مطلعین، ایران در موقعیت بسیار ممتازی قرار دارد

پورمحمدی: به شهادت همه مطلعین، ایران در موقعیت بسیار ممتازی قرار دارد
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به شهادت و گواهی همه مطلعین، جمهوری اسلامی در موقعیت بسیار ممتازی قرار دارد، گفت: در تعارض با دشمنان ناچاریم ظرفیت های خود را تقویت بکنیم و این با شرایط عادی متفاوت است. ما در منطقه حساسی هستیم که در طول تاریخ مورد توجه بسیاری بوده است.
کد خبر : 916916

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز پنج‌شنبه (۲۴ خرداد) به مدت یک ساعت مهمان برنامه «میزگرد سیاسی» در رسانه ملی بود.

وی در این برنامه ضمن بیان محور‌ها و برنامه‌های خود با بیان اینکه امنیت و پایداری و سپس منافع اقتصادی در کنار عزت برای کشور مهم است، گفت: تبادل احساسات و عواطف از خواسته‌های انسان است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما یک پیام بلند برای انسان‌ها داریم و مدعی ساختن جامعه‌ای نیکو برای انسان‌ها هستیم. انسان‌ها باید با تدبیر و اختیار خود نظم مطلوب خود  را در داخل و پیرامون خود رقم بزنند.

پورمحمدی بیان کرد: جامعه باید بتواند نیاز‌های مادی و منافع اقتصادی شهروندانش را مهیا کند که توان مناسب ملی داشته باشد، چون بدون آن نمی‌توان یک قدرت دیپلماتیک داشت. مواد لازم برای این گفتگو و رقابت را باید فراهم کرد. مناسبات خارجی برای تامین منافع است.

وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی از ابتدا این بود که باید دولت و ملت قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از حقوق خودمان در داخل و خارج دفاع کنیم. انقلاب اسلامی مدعی چنین رهاوردی است. پس بدون تردید با دنیای پیرامونی باید در ارتباط باشد و بتواند از حقوق دیگر انسان‌ها و مظلومین دفاع کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه به شهادت و گواهی همه مطلعین، جمهوری اسلامی در موقعیت بسیار ممتازی قرار دارد، اضافه کرد: در تعارض با دشمنان ناچاریم ظرفیت‌های خود را تقویت بکنیم و این با شرایط عادی متفاوت است. ما در منطقه حساسی هستیم که در طول تاریخ مورد توجه بسیاری بوده است. حوزه تمدنی ما گواه بر این معناست.

پورمحمدی همچنین اظهارداشت: توسعه نفوذ ما برای دشمنان غیرقابل تحمل است. برای ما حفظ و تقویت این موقعیت مهم است. در حوزه‌های ائتلاف‌های کوچک و بزرگ؛ استفاده از نیروهای مجرب و مسلط دیپلماتیک و به خصوص متعهد به منافع ملی که ایران‌شناس باشند، لازمه موفقیت است.

وی افزود: مهم این است که فهم درستی از نیازها داشته باشیم و تکنیک درستی برای خواسته های خود داشته باشیم. امروز دیپلماسی ما باید بطور مشخص برای برداشتن موانع برنامه ریزی کند. امروز دیپلماسی ما باید بطور مشخص برای برداشتن موانع برنامه ریزی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در اغلب کشمکش‌های تاریخی با از دست دادن سرزمین و منافع روبرو بودیم، اما در این ۴۵ سال مجموعه عوامل به خوبی رعایت شده است و امروز توان دفاعی ما به یک قابلیت فوق العاده رسیده و یک پیام دیپلماتیک دارد

پورمحمدی افزود: در تامین امنیت ملی صرفا قوای نظامی مهم نیست. ابزار اطلاعاتی مکمل توان نظامی است و خود من ۹ سال مدیر اطلاعات خارجه کشور بودم. در حوزه‌های ائتلاف‌های کوچک و بزرگ؛ استفاده از نیرو‌های مجرب و مسلط دیپلماتیک و به خصوص متعهد به منافع ملی که ایران‌شناس باشند، لازمه موفقیت است.

وی با بیان اینکه با نیاز‌های کشور که از طرق آشکار تامین نمی‌شده و با دیپلماسی پنهان برای تامین نیاز‌ها در ارتباط بودم و بسیار موثر است، اضافه کرد: منافع ملی در کشور ما یک ویژگی برجسته دارد و آن هم ۱۵ همسایه ما هستند که بازار‌های خوبی دارند و نیاز‌های ما را میتوانند تامین کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: عبور بخشی از مشکلات اقتصادی ما با رفت و آمد پیرامونی که داریم تامین میشود که آنهایی که خوبی ما را نمی‌خواهند به آن دور زدن تحریم‌ها میگویند.

پورمحمدی در پاسخ به ابراهیم متقی (کارشناس برنامه) که پرسید در دوران مسئولیت آقای پورمحمدی ما گریبان گیر یک بحران امنیتی در افغانستان و شهادت چندین دیپلمات خودمان بودیم و ایران و افغانستان تا آستانه یک جنگ پیش رفتند، اظهار کرد: الگویی برای زمانی که طالبان به مزار شریف میرسند وجود نداشت و به همین دلیل بحران‌های بعدی شکل گرفت. چون سی سال از آن گذشته از ذهن من گذشته بعد از این همه مسئولیت متعدد زیاد در خاطرم نیست. البته که در توضیح جزئیات قصه راحت نیستم.

وی گفت: محیط افغانستان محیط تعریف شده منظم و کلاسیکی نیست. غیرقابل باور بود که طالبان توانستند شهر به شهر را بگیرند و برای همه بسیار غافلگیر کننده بود. این اصلاً حوزه مورد توجه طالبان نبود. عوامل داخلی هم روی مزار شرزیف محاسبه دیگری میکردند. یک مسئله این بود که طالبان از تعرض به مراکز دیپلماتیک پرهیز کنند. بعد هم طالبان گفتند که عوامل سرخود این کار را کردند. ما باید نوعی تصمیم بگیریم که کشور را به مخاطره نیندازیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با سیاست خارجی دولت خود گفت: تزلزل در روابط بسیار مضر است و به بازیگران جهانی قدرت بازی میدهد. ما دیپلماسی خود را به تعارف گذراندیم. ما زیاد نوشتیم و سیاستگذاری ناموفق زیاد داشتیم.

پورمحمدی تأکید کرد: هر سفیری را که حکمش را امضا میکنم باید متعهد باشد و نگوید در شان من نیست. منافع ملی جسارت و از خود گذشتگی میخواهد. تاریخ دیپلماسی ما بگوید برای منافع ملی چه رقم زده است.

وی در رابطه با موضع وی در دولت او در مورد فلسطین چیست؟ بیان داشت: اینهایی که میگویند ما در فلسطین هزینه میکنیم آگاهی کامل ندارند، ما در فلسطین از تمدن دیرینه ایران و نه فقط اسلام دفاع میکنیم.  مسئله فلسطین نماد دیپلماسی جمهوری اسلامی است. یعنی ما میخواهیم مستقل باشیم و امت اسلامی خودش منافع خود را تنظیم کند. اسرائیل یک غده سراطانی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: تصرف فلسطین مسئله تسلط غرب بر تمدن منطقه است. منافع ما در سیاست دفاع از فلسطین رقم خورده است.  

پورمحمدی تأکید کرد: یک عده برنامه می‌نویسند و یک عده باید اجرا کنند، آچار و کلنگ به دست نویسنده‌های برنامه نخورده و کار رئیس جمهور اجرا کردن آن است.

وی با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل خلاف موجودیت خود تغییر نمیکنند، اما حوادثی میتواند این رویکرد‌ها را برای فضای کوتاه تغییر دهد، گفت: ماهیت آمریکا و اسرائیل تغییر نمیکند، اما نباید موقعیت‌ها را در کشمکش‌ها را از دست داد و غفلت نکرد. باید لحظه‌ها را به خوبی شناخت و شکارچی خوبی بود، بروکراسی ما چنگ انداخته جلوی پیشرفت ما و باید از چنگال اختاپوس دیوانسالاری رها شویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: فرض هم بر این بگیریم که برجام یک چک بی محل است.  حرف ما بالاتر از این است. با تمام بهره برداری از هوش و جسارتمان از هیچ حرکتی فروگذار نباید باشیم. باید با قدرت از منافع ملت ایران در صحنه‌های سخت حضور پیدا کرد. ما مرد حضور در میدان‌های سخت هستیم. ما مرد هستیم تا چک را نقد کنیم و اگر چکی به دست ما دادند رها نمیکنیم.

پورمحمدی ادامه داد: سیاست خارجی موفق در گرو توان بالای ملی صورت خواهد گرفت. ما امروز نیازمند یک تحول در داخل و خارج هستیم. امروز نیاز داریم تجربه‌های موفق را ادامه دهیم. به نیرو‌های موفق برچسب نزنیم که فلان خانم فلان حرف را زده است. چه اشکالی دارید یک وزیر یا دیپلماتی که در خط سیاسی ما نیست را انتخاب کنیم؟

وی افزود: امروز به جد نیازمند اجماع سازی هستیم و فکر میکنم تا حدودی تجربه این کار را دارم. من کار را از دولت اصلاحات تحویل گرفتم و ۲۰ پست برای مسئولان دولت قبل را از احمدی نژاد گرفتم.  

به گزارش آنا، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته